Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 336 ggr
Bezz
2019-11-13 21:51

Betygsångest

Går i nian nu och har sedan start börjat sätta högre krav på mig själv för att försäkra mig om att jag kommer in på programmet jag vill gå på, men detta har typ resulterar i att jag får panik efter prov och grubblar i en evighet för att tillslut bli nedstämd över att jag kanske inte får över C. Hade SV nationella prov nyss och hamnade i en grupp där jag absolut inte passade in, visst så var det folk jag var bekväm med att prata med men vi var större grupp en vad man egentligen fick vara plus att det var folk som pratade mer än vad själv fick chansen att göra. Jag gillar inte att avbryta andra när dom ska börja prata eller redan pratar men det gjorde dom andra vilket resulterade i att jag fick en enda chans att prata o ställa frågor. Jag fick ju godkänt med ett D och läraren erkände att jag fick helt fel grupp men det känns fortfarande inte rätt, jag grubblar fortfarande över detta och jag vet att jag aldrig mer i 9:an kommer få chansen att visa att jag mer än ett ynka D på det muntliga. Sen kommer det här med matten. Har fått C på de flesta proven vi hade i 8:an men nu helt plötsligt börjar jag nästan få F utan en förklaring från min lärare eller hur jag kan göra för att förbättra mig. Jag jobbar på så attans bra på lektionerna och löser uppgifter effektivt och oftast utan fel. Men ändå är jag nära på att kugga på proven. Det första matteprovet vi hade den här terminen fick jag en total black-out på när de visade en bild på ett histogram där frågan var vilket typ av diagram det var. När jag kom hem bröt jag ihop helt och hållet så att jag satt stor-tjöt i köket och för att sedan tappa min telefon i klinkergolvet för att se att den har en miljon sprickor typ vilket gjorde att jag satt och tjöt i en timme till. Min bästavän som nästan alltid får över C förstår mig inte riktigt just nu känns det som, och jag har inte haft något sätt alls att få ut det här på utan att gråta mig själv till sömns. Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!

Annons:
[QASIK]
2019-11-13 23:17
#1

Usch så jobbigt du har det!!

Jag tror att din oro och stenhårda press på dig själv gör det svårast för dig.
Jag är mycket äldre än du men kan berätta om när jag pluggade företagsekonomi för några år sen, så hade jag också betygsångest. Till slut så lyckades jag fokusera mer på att må bra. Jag beslutade mig för att oro över betygsresultat inte ska få förstöra min psykiska hälsa. Efter det bestämde jag mig för att strunta i vad betygen blev. Jag mindes vad en lärare sa, jag ska göra mitt bästa, varken mer eller mindre. Och skulle jag få underkänt i något kommer det alltid tillfällen att förbättra sig.

Försök att fokusera på roliga saker och se till att vila. Unna dig att göra något roligt, något som du tycker om. För du bekymrar dig så mycket att du kör slut på dig själv. Och då stänger hjärnan av sig på en del sätt för att skydda dig.
Det gör inget om du kuggar, du kan alltid förändra det resultatet senare.

Upp till toppen
Annons: