Annons:
Etikettövrigt
Läst 506 ggr
Tokyo
2019-11-23 15:09

Jobb efter gymnasiet

Jag går sista året på gymnasiet nu och har inga planer på att fortsätta plugga efter studenten då jag inte har någon aning om vad jag isåfall skulle utbilda mig till. Alternativet är alltså att börja jobba någonstans men jag har ingen aning om vart eller med vad. Dels vill jag inte bo kvar i staden jag bor i nu, men jag vill verkligen inte flytta hem till föräldrarna och jobba där heller.  Dock har jag ingenting som gör det naturligt att flytta till någon annan stad heller, t.ex släktingar eller vänner som bor någonstans eller liknande. Det hade varit en grej om jag skulle gå på universitet/högskola då jag naturligtvis hade flyttat till staden skolan låg i då, men när det bara gäller ett vanligt skitjobb för att tjäna lite pengar efter studenten känns det inte rimligt att bara flytta någonstans på måfå trots att man inte känner en enda person där.

Det andra problemet jag har är som sagt vad jag möjligtvis kan jobba med. Har under skolgången inte direkt gjort något för att underlätta framtiden för mig själv - förutom att ta ett enda sommarjobb via kommunen i två veckor för flera år sedan. Har vänner som har jobbat flera somrar i rad när det var tillgängligt via grundskolan vi gick på + att de under gymnasiet har tagit saken i egna händer och sökt jobb själva. Skulle jag skriva ett CV skulle det vara tomt i princip, och jag är därför rädd att jag inte kommer lyckas få något jobb över huvud taget. 

Skulle uppskatta om någon hade några erfarenheter av att försöka ta sig in i arbetslivet som ung (med 0 erfarenhet) och ville berätta om vad det isåfall fanns för jobbalternativ.

Annons:
Frolly
2019-11-23 15:29
#1

Mac Donalds eller någon annan snabbmatskedja, timanställd inom äldrevården, kanske personlig assistent, någon dagligvaruaffär typ ICA, postnord (om du har körkort) Vilken linje läser du?

Stallmima
2019-11-23 21:00
#2

Har egentligen inget tips om vad för slags jobb man kan tänkas söka, se bara till att du inte hamnar på en bemanningsfirma!  Där kan du få skutta runt på massor av meningslösa jobb där de behöver folk för en stund.  Lycka till!

ThatPie
2019-11-23 21:23
#3

Som någon som började jobba direkt efter gymnasiet, men som avbryt mellan studierna, så skulle jag säga. Sök typ allt du kan hitta. Majoriteten av jobben du söker kommer du inte får, så när man inte har någon jobberfarenhet att luta sig tillbaka på, är det bara att hitta något att börja med och sedan kanske byta om man hittar något bättre. Är inne på mitt andra jobb år nu och har sammanlagt haft 5 olika jobb under denna tiden, en del samtidigt. Så om man inte trivs eller känner ”när detta är inte för mig” så kan man bara härda ut lite till tills man hittar något annat! Det ända jag skulle säga är väll att undvika telefonförsäljning om du kan. Inte provat de själv men de vänner jag har som gjort tröttnade väldigt snabbt. Man är ju inte precis den som folk längtar till att man ska ringa… bemanning som #2 nämnde kan ändå vara värt att kolla på, beroende på vilken typ av bemanning. Jag jobbade som vikarie för förskola/lågstadie ett tag och själva företaget och allt runt det var väldigt bra! Lämnade dem för att jag inte kände att jag passade att jobba på skola, men om det är något man gillar så är det ett toppen jobb! Och man känner sig alltid behövd, då det är sådan brist på lärare i allmänhet. Lycka till!

vendelay
2019-11-23 23:43
#4

#3 Personligen älskade jag att jobba som telefonförsäljare och jag tjänade riktigt bra med pengar. #2 Bemanningsföretag kan vara jättebra sätt att ta sig in på marknaden, speciellt om en inte har så mycket erfarenhet sedan tidigare. Tycker inte att folk ska ge råd att undvika vissa branscher om det inte är direkt dåliga eller olagliga sådana!

Tips inför jobbsök:

  • Sök allt möjligt. Du kommer inte få alla jobb, men det är bra att träna på att söka jobb och att skriva CV:n osv. Lägg ner energi på ditt personliga brev om du inte har något att fylla ut själva CV:t med.
  • Om du söker jobb hos mindre företag (t.ex. lokalt bageri, liten klädesbutik, inte kedjor) - gå dit och presentera dig istället för att bara skicka ett mail. Större företag kommer bara hänvisa dig till deras rekryteringsflik på deras hemsida.
  • Jag vet att folk avråder från att praktisera gratis, men om du har möjlighet är det ju faktisk en jättebra grej. Du får arbetslivserfarenhet och de får gratis arbetskraft. Se till att få med ett omdöme från dem när du slutar, ett papper där de skriver om dina arbetsuppgifter och hur duktig du varit!

Tips på jobb som inte kräver mycket (eller ingen) erfarenhet:

  • Telefonförsäljare
  • Fysisk försäljare som står i typ gallerior
  • Servitris
  • Lokalvårdare (städare)
  • Många typer av kundtjänst
  • Lagerarbetare, helst där du har möjlighet att ta truckkort på jobbet
  • Babysitter (vad heter det på svenska?)

Tips att fundera på:

  • Har du något intresse? Gillar du katter? Volontärarbeta på ett katthem för att få erfarenhet! Gillar du bilar? Gå till en mekaniker och fråga om du kan hjälpa till för att få lära dig! Är du duktig på att lära ut matte? Hjälp barnen i närmaste skola att lära sig!
  • Finns det någon politisk fråga eller parti du tycker är viktig? Sök dig till ditt närmaste ungdomsparti som sysslar med det och engagera dig. Detta är ju volontärt, men det kan leda till jobb i framtiden.
  • Du behöver inte gå en utbildning för att utbilda dig. Är du intresserad av datorer? Bygg en egen! Gillar du att koda? Lär dig att göra hemsidor! Information för allt möjligt finns på Google och Youtube.

Lycka till! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lona
2019-11-24 17:16
#5

Som redan skrivits, sök alla jobb du kan, även om du inte är helt kvalificerad. Nu menar jag givetvis inte att du ska söka en läkartjänst utan korrekt utbildning, men där de tex söker någon med erfarenhet av försäljning, jobba i hemtjänsten eller liknande. Sök! Lägg tid på att skriva ett bra och personligt brev, det betyder jättemycket. Låt gärna någon annan läsa igenom och komma med feedback. Att skriva korrekt svenska vad gäller ordval, grammatik och stavning ger betydligt bättre intryck än att hafsa ner några halvdana rader. Sen kan man förstås skriva in sig på AF - där finns även kurser för hur man gör en bra ansökan - men faktum är att jag känner inte en enda person som fått jobb genom dem, mig själv inräknad.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vikan
2019-11-25 18:43
#6

Tog studenten i somras (sam-bet) och mina enda jobberfarenheter var ett sommarjobb i år där jag hade hand om ponnyridning. Direkt efter sommarjobbet tog slut fick jag heltidsjobb på lager. Blev kontaktad efter att ha skapat en profil på arbetsförmedlingens hemsida. Lagerarbete är vanligtvis ett arbete där det inte kräver större erfarenheter

I övrigt, sök allt du tänker är en möjlighet

Annons:
Upp till toppen
Annons: