Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 598 ggr
Cornelia Isaksson
2019-12-17 13:52

Hur tänker lärarna

Hej Fick igår reda på resultatet på en geografi inlämning (är så nöjd). Men nu till min fråga om man är väldigt skiftande när det gäller resultat på uppgifterna hur tänker lärarna? Håller nämligen på att räkna ut meritvärde och vi får inte terminsbetygegen på några veckor.

Annons:
Åsa S
2019-12-17 16:20
#1

De läser väl betygskriterierna antar jag och ser på om man klarat de bitar i ämnet som det trycks på är extra viktigt i ämnet och vad det står att man ska klara av för att få ett visst betyg

Calcifer
2019-12-17 16:39
#2

Det beror nog lite på ämnet. Men jag gissar på att de dels ser på resultatet (dvs, vilka betyg eller hur många poäng man faktiskt fått), men även deltagande under lektionerna (ställer man frågor eller sitter man alltid tyst och verkar osynlig), hur väl man kan samarbeta med andra (om det är ett sådant ämne), och hur stor frånvaro man har.

DÄREMOT!

Är det något jag helt enkelt tror generellt man går efter, vilket jag fick lära mig när jag studerade till lärare. Men det kan också bero helt på vad de tycker är viktigt och vad ämnet är. Jag fick A i Muntlig Engelska när jag studerade eftersom jag var väldigt, väldigt deltagande under lektionerna och ställde frågor, ifrågasatte, kom med idéer, deltog i diskussioner, etc. Utöver då att jag också hade stor kunskap i språket och var grammatiskt korrekt och kunde hålla muntliga redovisningar utan språkproblem. Oavsett hur bra mina redovisningar hade varit tror jag inte jag hade fått ett A om jag inte deltagit så starkt under lektionerna också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cornelia Isaksson
2019-12-17 17:03
#3

Det jag tänker är att på en uppgift kanske man får E medans man får A på nästa, hoppet mellan E och A är ju ganska stort så det blir svårare att "gissa" sitt betyg. Om man fått samma på alla så är ju sanolikheten att få det betyget jättestor.

Calcifer
2019-12-17 19:18
#4

#3 Då tror jag mycket handlar om hur du annars deltar i lektionerna. Om du deltar mycket, är väldigt aktiv och inspirerad, kanske det lutar mot ett högre betyg. Snarare än om du är passiv och inte riktigt engagerar dig - då kanske det lutar mot ett lägre betyg. 

Men  det är som sagt väldigt svårt att säga såhär rakt av, för olika lärare tänker olika. Sen handlar det också som sagt om ämnet i fråga.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ThatPie
2019-12-17 21:14
#5

#3 precis som om du är jämn eller ojämn så kommer de gå på ifall du klarar betygs kriterierna. Är ett visst antal per ämne och alla inom ett ”betyg” behövs uppfyllas för att man ska få det betyget. Så, så länge du har uppfyllt de kriterierna, behöver inte vara vid ett speciellt prov eller uppgift hela året räknas, så får du det betyget. Vad man fått förebygga på de olika uppgifterna betyder inte lika mycket som vilka kriterier man uppfyllt. Mina lärare brukade alltid fylla i en bedömnings matris för varje uppgift/prov om det innehöll mer än bara ett moment (kriterierna). På så sätt visste man mer tydligt vad man klarade och vad man behövde jobba mer på.

Cornelia Isaksson
2019-12-18 06:38
#6

Menar ni att man kan gå in på ämnesmatrisen för ämnet och kolla?

Annons:
Åsa S
2019-12-18 09:04
#7

Man brukar kunna kolla betygskriterierna på skolverkets hemsida, när jag var lärare var vi tvungna att dela ut dem på papper till eleverna vid skolstart så de själva kunde läsa men det gör man kanske inte längre?       ( Ämnesmatriser är nog mera nått varje lärare kan tillverka själva utefter att de läst betygskriterierna så det finns nog inte bara en matris som man kan titta på samt alla lärare jobbar inte utefter en matris)

Cornelia Isaksson
2019-12-18 13:42
#8

Har nu hittat det jag letade efter så nu skulle det vara bra att hitta intagningspoäng info. Har googlat och även kollat på gymnasium.se men skolan jag vill kolla upp är en privatskola så den finns inte med där. Vart skulle ni råda mig att kolla?

Calcifer
2019-12-18 13:49
#9

Har du googlat på skolans namn? Är det en privatskola borde de ju ha en egen hemsida, tycker jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cornelia Isaksson
2019-12-18 13:58
#10

Har googlat på kedjans namn och stad då kommer man atomatisk till skolan i Stockholm men när jag byter till skolan jag vill kolla så finns det inget meritvärde för dom

Calcifer
2019-12-18 14:03
#11

Kan du kontakta dem via t:ex email? De borde ju kunna hjälpa dig på det viset.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Åsa S
2019-12-18 15:21
#12

+Man kan ringa till skolan med samt göra studiebesök och prata med dem där

Upp till toppen
Annons: