Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 716 ggr
[Sommarsommar1]
2019-12-18 22:57

Kan inte vara mig själv

Hej! Jag har ett problem jag verkligen lider av. Vi tar det från början. Jag har inte gått i skolan på ca 3 år (varit där vissa perioder men inte regelbundet) och har därför inga kompisar. Jag har börjat prata med killar genom tinder och träffat tre stycken därifrån, men jag känner att jag inte kan vara mig själv. Eftersom jag inte umgås med folk till vardags har jag tappat mitt ordförråd och hur man för en konversation. När jag skriver med killar märker jag att jag är stel och tråkig. Jag försöker vara ”perfekt” och det kan bli att jag skriver konstigt för jag försöker vara så perfekt som möjligt. Ibland pratar och skriver jag som om jag vore med i en film. Saker jag ser på film gör jag i verkligheten, och det är ju superkonstigt eftersom filmer inte är hur det är i verkligheten. Ibland tror jag att jag är i en romantisk film och pratar och skriver som dom i filmerna gör. Men det blir ju bara konstigt och stelt. Hur som helst. Jag behöver veta hur jag ska få bättre självförtroende och våga vara mig själv. Jag har alltid trott att jag varit mig själv och inte kunnat förstå när folk säger ”försök vara dig själv”, för hur kan man inte vara sig själv? Men nu har jag kommit på mig själv att jag inte vågar vara mig själv när jag pratar och skriver med folk jag inte känner. Om jag pratar i telefon eller träffar en person jag inte känner så bra så blir jag knäpptyst och vågar inte säga något för jag tror att det ska låta konstigt eller att jag ska säga fel. Har ångest nästan varje dag och känner mig värdelös som inte har kompisar och kan inte prata med folk som en ”normal” tonåring gör. Är 17 år kan jag tillägga. Snälla, hjälp mig! Lider verkligen av det här..

Annons:
Maria
2019-12-19 05:43
#1

Har du kontakt med BUP?

Största problemet är väl att du inte träffar folk som genom skolan så försök att gå till botten med det problemet till att börja med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sommarsommar1]
2019-12-19 13:03
#2

#1 Jag vill börja prata med en psykolog.

Lona
2019-12-19 15:45
#3

Jag vet att vi "pratat" om det förut, men eftersom du har varit hemma från skolan så länge så måste ni väl ha någon form av kontakt med BUP, soc eller liknande?
Kan du få någon hjälp den vägen?

Du är ju snart för gammal för BUP, åtminstone så brukar de vara snabba på att flytta över patienterna till i första hand primärvården. Jag vet inte riktigt hur det funkar nuförtiden, om man kan få komma direkt till vuxenpsyk om det behövs.
Inte så stor idé kanske att börja  en utredning eller behandling på BUP om du ändå måste göra om alltihop.
Har du någon Ungdomsmottagning i närheten? De kan hjälpa dig tillrätta i så fall.

Vad gäller att prata med och umgås med kompisar och killar så är det klart att det finns olika grader av osäkerhet men faktum är att väldigt många ungdomar känner sig fula, "fel", säger konstiga saker, har fel kläder, att andra snackar skit om dem.
Jag kan ju tänka mig att du har en ännu större del av den biten men du är inte ensam! Även de som ser säkra ut och verkar vara populära kan ha en inre osäkerhet och mycket av andras dömande beteende sitter egentligen hos en själv, att man misstolkar andras ord och blickar.

Har du någon form av fritidsintresse? Finns det annars något som intresserar dig? Någon sport, ridning, spela något instrument, sjunga i kör…?
Det är ofta betydligt lättare och mer avspänt att umgås i samband med en kurs eller liknande.

För mig har gruppterapi gjort enormt mycket, det borde väl finnas något sådant även för ungdomar som har lite sociala issues? En grupp där man kan och får vara osäker, där andra har samma problem, där ni kan dela både positiva och negativa erfarenheter. Helt enkelt, man tränar sig att vara med andra under lite "skyddade former" där det är tryggt.

Att chatta med andra på nätet kan vara en form av kontakt och bra "träning" men var lite försiktig där, i synnerhet med killar. Det finns både yngre och äldre killar/män som lätt fångar upp en känslig och lite osäker tjej och utnyttjar henne på ett eller annat sätt.
Träffa inte vem som helst, om du träffar någon så se till att vara på en plats där det finns mycket folk. Och - gör absolut inget som du inte vill själv. Inget smek, inget hångel, inget ligg om du inte verkligen känner att det är rätt och det känns bra med just den killen.
Ge inte efter för att någon tjatar, blir sur för att du inte "ställer upp" eller för att du känner dig mer omtyckt och älskad då.
Du är värd bättre än så, du är värd självkänsla och respekt!🌺
Kram❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: