Annons:
Etikettövrigt
Läst 435 ggr
whoppydough
2019-12-18 23:09

JOBB efter studenten (!?)

Hallihallå!
Jag tar studenten om typ ett halvår och är fast besluten om att då flytta från staden jag bor i just nu. Flyttade 11 mil hemifrån redan när jag började gymnasiet och vill och kommer verkligen inte flytta hem efter studenten. Jag kommer från en liten, liten ort där det inte finns någon framtid så det är inte ett alternativ :) och jag vill inte heller bo kvar där jag bor nu. Jag tänkte söka något säsongsjobb för sommaren först och främst och hellre söder ut i Sverige typ västkusten, skåne eller dylikt. Och tänkte sedan att jag samtidigt ska söka något fast jobb som jag kanske kan börja på till hösten så att jag kanske hinner få tag i något boende. 

Jag undrar därför helt enkelt om någon har något bra tips på typ sommar-säsongsjobb att söka nedåt i Sverige. Känner att arbetet kan vara hur slitigt som helst (jobbade med att städa toaletter på camping förra sommaren bl.a.) men vill gärna göra något som är lite "typiskt ungdomsarbete", d.v.s. nåt jobb dit kanske fler ungdomar söker sig så att man kan umgås/festa/hitta folk i sin egen ålder som är lite i samma fas i livet som en själv. Alltså något som kanske skulle vara jämförbart med säsongsarbete på skidort - fast på sommaren istället och nedåt i Sverige. Har någon några tips? Och vad ska man tänka på när man söker? Kan jag börja söka sådana jobb typ nu i Januari och samtidigt söka jobb inför hösten?

Känner att jag vill göra något oseriöst jobb innan jag går över till något mer långvarigt (och kanske mer långtråkigt) arbete på hösten. Det vet jag inte heller vad det skulle kunna vara så om någon har några tips på vilka jobb man skulle kunna/borde söka så får ni även komma med det. Även hur man ska tänka om man ska söka boende och jobb samtidigt eller vänta med boende tills man har jobb? Vilka fina städer där det inte bor typ 500 personer där det händer något finns det (som inte är Stockholm)?  Och hur man gör när man söker jobb i en stad där man har 0 kontakter, inte har boende eller har någon koppling till något där ö.h.t. ? 

Tack på förhand.

Annons:
Lona
2019-12-19 10:48
#1

Det finns förstås Donken och liknande ställen, jag tror inte att det blir riktigt samma "sommarjobbsgäng" men det är ju många ungdomar som jobbar där. Annars finns tex Liseberg i Göteborg, definitivt säsongsbetonat. Svårigheterna med jobb i Göteborg är förstås boendet, Liseberg hjälper knappast till med den biten för det finns ju hur många som helst som redan bor här. Campingar som du redan nämnt, andra säsongsbetonade ställen som café etc. Längs Västkusten finns många mindre orter som är bad och sol-inriktade, mycket liv på sommaren men tämligen dött på vintern. Lägerledare med lämplig inriktning, jag jobbade två somrar på en 4H-gård vilket var jättekul. Två stora "ungdomsanställare" som dock inte ligger i någon större ort är High Chaparall och Astrid Lindgrens Värld, båda i Småland. Det finns förstås sommarvikariat inom hemtjänsten och liknande men det är kanske inget alternativ om man vill ha ett sånt där kul sommarjobb innan man så att säga börjar jobba på "riktigt". 🙂 Många större ställen har en flik på sin hemsida med "Jobba här"-info, kolla runt! Du kan definitivt skicka iväg ansökningar till alla möjliga ställen, även såna där du kanske inte HELT uppfyller kraven. Sök gärna mer seriösa anställningar samtidigt, om något bra trillar in så ta det! Jag vet inte vad du pluggar till eller hur arbetsmarknaden är men det skadar inte att ligga i framkant gentemot andra studenter när det gäller jobbansökan.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: