Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 494 ggr
[MelliOO]
2019-12-19 20:18

Röd i ansiktet/rodnar lätt:(

Jag har ett problem som stör mig jättemycket. Jag har väldigt lätt för att rodna i stela sammanhang, och mitt ansikte kokar ibland när jag är bland människor. Min kroppstemperatur kan även stiga och sjunka flera gånger, från att svettas till att frysa. Detta stör mig otroligt mycket och jag vet inte om det på något sätt går att ”bota”. Men kanske någon har något tips? Skulle bli så glad om någon svarar för detta är jobbigt😣

Annons:
Sindri
2019-12-19 21:16
#1

Det är nog mer en psykisk är en fysisk reaktion. Känner du dig osäker när du är bland folk? Gäller det både bland kända (kompisar, klass, familj) och okända?

Jag tror man kan träna sig till att bli mer avslappnad bland folk, men jag vet inte om problemet räknas som så allvarligt att man kan få remiss till KBT. Viss självhjälp kanske du kan hitta på nätet. Sök på Youtube på "KBT mot rodnad". 
Jag tror säkert det kan gå över, och det är främst din självkänsla du får arbeta på.
Jag läste en bok av en psykolog som gav sin patient i uppgift att se till att han verkligen rodnade så mycket han bara kunde när han träffade folk. När han kom nästa gång hade han inte rodnat en enda gång. Det kan ligga något i det, men det kanske inte funkar för alla.
Man kan också "kasta sig ut i avgrunden" genom att t ex gå med i en teatergrupp eller kör. Du skulle bara veta så många berömda skådespelare som börjat med teater just för att lära sig själva att inte bli så nervösa inför andra.

Ett led i din "terapi" är att inte bry dig om att du rodnar och svettas, det är inte alls säkert att andra ser det du känner. Eller tänk: "Ja, nu rodnar jag, ja nu svettas jag, och det är som det skall vara."

Lona
2019-12-19 21:18
#2

Jag vet faktiskt inte om det finns något egentligt sätt att behandla det, men jag har liknande problem.
Det är ju lätt att säga till sig själv att slappna av, att inte rodna och svettas…*not*
Jag börjar dessutom hosta när det är olämpligt, ju mer jag försöker låta bli, desto värre blir det naturligtvis.
Men det har också lett till det som hittills har funkat bäst (och låter väldigt flummigt): meditation!
Det började faktiskt med att jag skulle sova och började hosta hela tiden. Iddes inte gå och leta reda på något mot hostan utan fokuserade på att andas lugnt och slappna av. Det är dessutom viktigt att du tänker "åt rätt håll"; inte "jag får inte rodna, jag får inte rodna, jag får inte…" utan "jag andas lugnt och är avslappnad" eller nåt. Hjärnan är krånglig ibland!
Jag är inte tillräckligt bra på det för att kunna lära ut men det finns säkert massa tips på tex YouTube. För mig blev det någon form av att sakta räkna baklänges från 6 samtidigt som jag har en viss bild i huvudet. Först från 6 och ner till 1, sen från 5 och så vidare. Inte så lätt att göra när man för ett samtal men försök att gå ifrån då och då!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Leucanthemum
2019-12-19 23:47
#3

Jag tyckte också att det var jobbigt hela min tonårstid och till bara för något år sedan, sen hörde jag talas om erytrofobi - rädsla för att rodna. När man är ”rädd” för det blir det ofta lättare att rodna och reaktionen blir större eftersom kroppen blir spänd. I samma veva hörde jag talas om undersökningar att människans naturliga reaktion (alltså inte unga klasskompisar som ”höhöhö kolla hen rodnar! Vilken tönt!”) på någon som rodnar är att bli mer vänligt inställd och känna sympati, dvs en positiv reaktion. Minns det inte ordagrant men dels vetskapen om att det är positivt och dels att det finns erytrofobi gjorde att jag kunde acceptera situationen och numera är det sällan jag stör mig på det. De gånger det händer att jag påverkas av det brukar jag aktivt tänka på hur det ligger till och skulle jag höra/märka negativ reaktion från någon annan så är det faktiskt deras problem att de inte bara kan låta en rodnad passera.

[EmoGirl]
2019-12-20 07:04
#4

Har haft samma problem. Nu är jag dock bekväm med mig själv så jag rodnar sällan. Försök typ att lista ut i vilka situationer du blir röd och försök sedan att liksom jobba på att bli mer typ säker och bekväm med dig själv.

Upp till toppen
Annons: