Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1091 ggr
SecretCraving
2020-01-06 22:27

Anti aging som 18-åring?

Hej, är18 år och har rynkor i pannan. Fastän jag bara är 18 år är jag redan rädd för att åldras och skulle säga att jag är mer fixerad än andra då det gäller rynkor och åldrande osv. Rynkor är ju nr 1 tecken på åldrande så om ni förstår har jag problem med det. För det första undrar jag vartifrån det har kommit? Som jag förstått åldras inte huden naturligt i den här åldern ännu, och om jag har fått åldersrynkor i pannan måste det väl typ betyda att hudens elasticitet har minskat, vilket jag har svårt att tro. Har även funderat ifall det kan vara s.k. torrhetsrynkor. För ungefär 1 och ett halft år sedan hade jag exakt sådana här rynkor på samma ställe i pannan, men de försvann sedan. Min teori är att det var torrhetsrynkor men att de försvann då fuktbalansen i huden återställdes. Dom här rynkorna har jag haft nu i mer än ett halvår och de försvinner inte fastän jag återfuktar. Så det jag tror mest på är att det handlar om att huden skadats av solen vilket förståss e väldigt synd :( Är verkligen inte en sån som sitter och pressar i solen, men vet att jag inte varit så noga med solkrämen vilket man kan tycka är konstigt med tanke på att jag är så fixerad vid rynkor och åldrande osv, men aja, lätt att vara efterklok. Vet även folk i min ålder och till och med 3 år yngre som har mycket värre rynkor i pannan och jag antar att det pga för mycket solande och för lite solskydd. Kan man få rynkor av andra saker än det jag nämnd ovan? Åldrande, torr hud, solen. Kan man t ex få rynkor av stress? Eller av att man dricker för lite vatten? Iallafall så vill jag bromsa/återställa det här, så har funderat på antiaging. Hur är det med anti aging i min ålder? Kan det skada huden att börja för tidigt? Finns det någon "mildare" anti aging-kräm för lite yngre? Har ni till och med något tips på kräm? Tycker mina rynkor bara blir värre och är övertygad om att jag kommer ha över hela pannan inom några år om jag inte  får stopp på det här på något vis :/

Annons:
Honestyisdead
2020-01-06 22:38
#1

Är det inte bara vanliga rynkor där huden "viker" sig när du tex rynkar pannan? Åldersrynkor är det ju garanterat inte.

Sindri
2020-01-07 08:29
#2

Nej, det låter knappast som åldersrynkor.
Och solkrämer gör inte att inte huden åldras i solen. Solkrämer skadar dessutom huden på fler sätt. Samt vår miljö. Solhatt, parasoll och skugga är det bästa sättet att skydda sig mot solen.

Vissa får rynkor tidigt, andra sent. Det är inte så mycket att göra åt. Jag hör till de förra och det är klart jag tycker det är trist, men inget att göra åt.  Jag tror inte ett smack på anti-rynkkrämer, bara på fukt och fett.  Sedan kan man nog få rynkor av andra orsaker. Att t ex inte sova på mage eller sida, att inte ha händerna i ansiktet kanske kan hjälpa, kanske är det sådant som gett mig rynkor tidigt.
Vad vet jag, men gå inte på bluff om antirynkkrämer, om någon "uppfunnit" det skulle det blir mycket mer omskrivet och allmänt känt.

I ansiktet använder jag aldrig tvål, bara vatten eller rengöring med olja eller rosenvatten. Återfuktar med kokosolja, argan- eller nyponrosolja. Tycker inte man skall ha något utanpå kroppen som man inte kan ha inuti.

powerade
2020-01-08 10:20
#3

Att bara använda krämer eller ren olja hjälper huden att behålla sin elastisitet. Så i ditt fall skulle jag bara köra på det. Vi har 2 youtube profiler vart är 30+ men har ett ansikte som typ 20?! Dom använder bara vanlig hudvård. Och ja gener i know. Jag tycker dock inte kokosolja funkar på mig iallafall.

Upp till toppen
Annons: