Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1229 ggr
Ellen_
2020-01-09 09:19

Hoppa av gymnasiet

Jag går vårterminen i 1:an men har det extremt jobbigt i skolan jämfört med vad jag har haft tidigare. Min frånvaro blir högre och högre då jag verkligen inte klarar att gå till skolan. När jag väl är där är jag konstant ensam och har flera ångestattacker om dagen som gör att jag måste gå ifrån lektioner. Gråter både i skolan och hemma och eftersom jag sällan är i skolan så får jag panik när jag tänker på allt jag missat då jag alltid tidigare har varit ett ”a-barn”. Bup pratar om anpassad skolgång men det händer inte så mycket. Och igår pratade jag med en kompis i stallet om situationen (hon är då vuxen) och hon sa (som hon sagt många gånger tidigare) att jag kanske borde tänka om. Hon sa att hon kunde fixa jobb till mig om det var så att jag ville jobba istället. Att jag kunde börja om nästa år istället och koncentrera mig på att må bra just nu. Men samtidigt känns det som ett big no-no att hoppa av skolan. Så vad ska jag göra? För jag klarar verkligen inte stressen och allt med skolan men samtidigt vill jag ju lyckas i livet? Ska jag göra som hon föreslog och hoppa av och eventuellt börja om nästa år och nu jobba med något annat, hon kunde bland annat fixa så jag fick jobba med hästar om jag ville. Vad har ni för erfarenheter och vad tänker ni?

Annons:
ThatPie
2020-01-09 09:39
#1

Jag tycker att det låter som en bra idé att ta en pause från skolan, speciellt om du redan vet att du har ett jobb på G som du kan börja med istället. På så sätt får du tid ifrån skolans miljö och får lite mer andrum. Kände en del som hoppade av i ettan, en som blev extremt deprimerad och några som bara kände att de valt fel. De sökte in till en ny skola och nytt program hösten efter :) hade även några som sökt in till där jag gick efter att hoppat av en annan skola året innan. Ingen tänkte på att de var ett år äldre eller varför de gjort det valet.

Lona
2020-01-09 13:54
#2

Jag blev sjuk när jag gick höstterminen i tvåan och fick hoppa av. Via Arbetsförmedlingen fick jag någon form av praktik på en 4H-gård där jag jobbade fram till nästa läsår. Jag hamnade i en klass där jag trivdes väldigt bra, dessutom hade jag ju lite försprång eftersom jag trots allt gått en del av höstterminen året innan. Jag håller med #1, ta ett sabbatsår och jobba i stallet eller med något annat som du trivs med.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2020-01-09 17:25
#3

Jag hoppade av gymnasiet redan efter ett par veckor (djup depression, självskadebeteende och en massa ångest). 
Efter lite olika praktiker fick jag anställning och har nu varit anställd, sen egen företagare ett antal år och nu anställd igen. 
Nu är jag dock jäkligt taggad på att läsa in gymnasiet och ev. läsa vidare efter det. 
Just ja, jag fyller 33 i maj. 😃

Försök att inte stressa över studierna, skolan går ingenstans och jodå, du kan lyckas fint i arbetslivet även utan gymnasiet om det skulle falla sig så.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
2020-01-09 19:05
#4

En fd vän till mig hade inte klarat av gymnasieutbildning fören hen var över 25 pga sitt dåliga mående och en del annat. Men hen gav sig inte utan ville ha den behörigheten och till slut gick det efter anpassad skolgång och distansstudier och internat och annat. Tog många år men till sist så! Hen är väldigt stolt över det.

Så känner du att du behöver ett år att fokusera på ditt mående så att du sen kan fokusera på studierna och verkligen få betyg och lära dig saker och känna dig fokuserad så kan det ju vara en jättebra idé. Jag tror det viktigaste är att man försöker göra en plan, med hjälp av någon professionell (t:ex de vid bup) för när man ska återuppta studierna så det inte går år efter år efter år och man liksom nästan "glömmer" att man inte har gymnasieutbildning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2020-01-09 21:40
#5

Jag var också ett "A-barn" (eller "MVG" som det hette på min tid, hehe) och jag hamnade helt fel när jag började gymnasiet. Det var helt fel utbildning för mig och jag mådde så dåligt. Att hoppa av var inte ett alternativ för ja, duktiga flickor gör ju inte det. Till slut fick jag välja mellan att orka leva och hoppa av eller sluta leva och inte hoppa av. Jag hoppade av och jobbade ett år, sökte året därpå in på en annan linje och idag är mitt liv riktigt bra.

Det är INGET fel i att ta ett år ledigt. Fokusera på dig själv, testa att jobba med något du gillar och börja om nästa år. Eller året därpå. Du har faktiskt hela livet på dig, gymnasievalet måste inte avgöra din framtid.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: