Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 555 ggr
[Sommarsommar1]
2020-01-09 09:42

Flytta hemifrån 17 år

Hej! Jag är en tjej på 17 år och vill gärna flytta hemifrån. Problemet är bara att jag inte har några grundskolebetyg eller betyg från gymnasiet eftersom jag varit frånvarande i flera månader. Kan alltså inte få ett jobb och tjäna pengar. Men. Jag mår verkligen inte bra här hemma då jag inte tycker om min storebror. Han får mig att må väldigt dåligt och gör att jag blir arg och irriterad varje dag. Antingen är det han eller jag som måste flytta. Han är 21 och kan flytta till ett boende då han har grov ADHD och en släng av tourettes. Han vill inte flytta hemifrån då vi bor i en stor villa och han tycker om att vara i naturen. Alltså är det enda alternativet att jag flyttar, men det blir ju lite svårt när jag inte kan betala hyra och mat osv. Hur ska jag göra? Mår skit alltså.. vill verkligen testa på att bo hemifrån ett tag.

Annons:
[Sommarsommar1]
2020-01-09 09:43
#1

Får ångest när jag passerar vissa ställen i min stad, och det är en av anledningarna till att jag vill flytta.

silverfiisk
2020-01-09 12:31
#2

Har du inga pengar att försörja dig med så fungerar det ju tyvärr inte att bo själv. Du kanske har någon kompis eller släkting som du kan få bo hos en period för att se om det känns bättre? Annars kan du plugga upp dina betyg på till exempel komvux och därefter söka jobb. Det finns ju jobb som inte har höga krav på betyg, men då kanske man får räkna med en lägre lön. Att bo själv kostar en hel del och det är även bra att ha en buffert för oförutsedda kostnader. Du måste till exempel betala hyra, mat, el, försäkring osv. Så har du inga besparingar eller ett jobb nu så blir det nog svårt att flytta hemifrån, tyvärr. Man kan ju få bostadsbidrag, men du måste ändå ha en inkomst. Jag skulle råda dig att antingen plugga upp dina betyg, eller söka okvalificerade jobb så att du kan spara ihop pengar. Det kommer att ta tid och krävas tålamod, men du kanske kan kämpa på när du har något att se fram emot?

Zepp
2020-01-14 23:52
#3

#0

Jag rekommenderar att du tar kontakt med ditt socialkontor!

Gör det genast, för det går sällan fort!

Iallafall så fixade de eget boende för mig fyllda 16 år, de gjorde så gott de kunde och det var ett skitboende.. men tack iallafall till Partille kommun!

Dvs min mor var och är psykiskt sjuk och vid tiden då jag slutat grundskolan så  sattes allt på sin excess!

Det är en tid, där man själv är skör!

Dvs jag har fucking ingen anung om din situation.. men jag har lite koll på hur det var när jag själv var i liknande situation!

Iallafall om det är så hemskt som du beskriver.. kontakta ditt socialakontor.. du har fucking inga pengar att försörja dig med, får antagligen inte heller något hyreskrontrackt?

Iallafall, får man någonstans att bo, även om det det är skit, och får man ialalfall jobb på MC-Donalds eller något liknande ställe.. jag fick jobb som mopedbud, så blir det knapert, sen så får man jobba sig upp.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: