Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 618 ggr
[EmoGirl]
2020-01-25 20:21

(x) börja äta mera

Jag har under en väldigt lång tid knappt ätit något (skulle väll gissa 5 månader) Problemet är att jag nu försöker att äta mera och gå upp i vikt (då jag är ganska underviktig) men min kropp vill typ inte. Jag kan knappt äta något utan att må illa. Har någon några tips?

Annons:
91Marran
2020-01-25 21:23
#1

Testa modifast. Små portioner med näring som håller dig "mätt" länge, samtidigt som man kan äta ofta om man vill eftersom det är små portioner. Mår också ofta illa av mat och då fungerar detta perfekt.

Mvh
Mig

Calcifer
2020-01-25 21:40
#2

Skynda långsamt. Öka väldigt sakta mängden mat du äter. Tänk att det är lite som när man haft kraftig magsjuka och inte kunnat äta alls på några dagar. Då brukar det vara tufft att komma in i vanliga matrutiner igen trots att man egentligen är vrålhungrig.

Det är alltså bättre att du ökar med lite mer mat, inte stora portioner utan hellre små portioner oftare, tills du känner dig mer bekväm med att äta igen. Sen ät mat som brukar vara snäll mot magen. T:ex soppa, rostbröd, etc. Men målet ska såklart vara att äta "normalt", men skynda som sagt långsamt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Shia1
2020-01-26 22:28
#3

När jag skulle bryta min svält å gå upp i vikt… tvingade de på mig matschema m 6 måltider/dag. 

sista månaderna när allt blev riktigt mkt värre åt knappt 1 måltid/dag men sista månaden…, åt jag då 10% av vad jag skulle… (ungefär en "hel"måltid var 3 dag i snitt…) 

och de tvingade mig till 6 mål/dag. 

frukost

-2 bröd m smör/ost, 2 dl mjölk, 1 banan. 

förmiddagsfika- 1 näringsdryck

lunch- ex. 2.5 dl pasta, 10 köttbullar 2 msk sås. 1 glas mjölk

sen näringsdryck e.m fika.

middag-samma som lunch. 

kvällsfika samma som frukost. 

efter 2 v åt jag enl det. men tog 4 v innan jag började gå upp…

åt sådär sen tom hösten, (ersatte dock näringsdryck m macka/fika då ist)

gick upp till normalvikt for mig i slutet av maj. och på återbesöket i sep vägde jag lika mkt- ej gått upp mer trots jag fortsatte sådär tills jag blev friskförklarad. 

min kropp behövde det. mådde skit. kändes som att äta fast man ätit en pizza varje gång. 

om du ska gå upp i vikt, rekommenderar jag att du lägger till kcal i typ dryck. ex ist för vatten- mjölk. såser osv.

Upp till toppen
Annons: