Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 528 ggr
hundälskaren_
2020-01-26 23:13

Vill gå ner i vikt

Hej. Jag är 13 och fyller 14 detta året. Jag är 160 lång och väger 60kg och jag vill gå ner i vikt. Jag skulle inte se mig själv som överviktig, när man ser min mage från sidan så är det ingen kula direkt utan den är helt ”rak” eller vad man ska säga. Jag vill verkligen inte få en ätstörning men jag vill försöka gå ner 10 kg, men ta det långsamt så kroppen hinner med. Jag tränar basket 2-3 ggr i veckan och ska nog börja på dans 2 ggr i veckan. Sen brukar jag gå ut med hundar. Och jag gillar att äta rätt mycket, Ofta fortsätter jag äta fastän jag är mätt och jag gillar sötsaker. Kan någon hjälpa mig hur jag ska göra för att gå ner i vikt? Har svårt med motivation och att hålla fast i grejer. Men vill verkligen ta tag i detta nu och i alla fall gå ner lite i vikt. Mina föräldrar säger att jag inte ska tänka på sånt nu men det skulle verkligen höja mitt självförtroende lite och jag är verkligen inte ute efter att svälta mig. Så snälla hjälp, tack!

Annons:
[EmoGirl]
2020-01-27 07:32
#1

Jag avråder starkt att gå ned i vikt. Vänta ett par år och ifall du då fortfarande har ett behov av det då kan du börja fundera på det.

[Malou04]
2020-01-27 07:42
#2

Mitt tips vore ju att sluta äta när du är mätt och inte äta massa onödiga måltider bara för att du är sugen på godis, etc. Men tycker precis som #1, vänta ett par år med att göra andra saker då du fortfarande är ett barn (mer eller mindre)

silverfiisk
2020-01-27 16:58
#3

Är du inte överviktig så ska du inte gå ner i vikt när du är så ung. Du är ett barn och borde inte ens tänka på det. Har du dåligt självförtroende så får du jobba på det istället. Det kanske kan hjälpa att prata med en kurator eller en vän?

hundälskaren_
2020-01-27 17:52
#4

Inte ens några få kilo? Är det farligt?

[EmoGirl]
2020-01-27 19:49
#5

Jag gjorde det och det slutade i ett helvete… allmänt så vänta tills du blir äldre… barn ska inte gå ner i vikt så länge deras vikt inte är en hälsorisk. Även ett eller två kilon kan sluta illa.

silverfiisk
2020-01-27 20:36
#6

#4 Du är ett barn som fortfarande växer. Det händer mycket med kroppen när man växer och kommer in i puberteten. Innan du har vuxit färdigt så bör du inte gå ner i vikt så länge du inte är överviktig. Om du hade varit överviktig så skulle du ha kontaktat en dietist för att få hjälp. Man ska inte hålla på experimentera med viktminskning när man inte vet vad man håller på med, allra helst inte när man är så ung som du är. Jobba på självförtroendet och lär dig älska dig själv. Du är jättebra precis som du är! Man kan försöka äta bra mat och röra på sig, men man får också äta onyttigt och vila. Det ska inte gå till överdrift utan man får försöka hitta en balans. Men som sagt, du borde inte bekymra dig om din vikt och ditt utseende när du fortfarande växer. Låt tiden göra sitt, för din kropp kommer med största sannolikhet att se annorlunda ut om ett par år. Jobba på självkänslan och gå och prata med någon om du känner för det.

Annons:
Sindri
2020-01-30 16:48
#7

Om du är underviktig när du går in i puberteten kan du få allvarliga hormonstörningar som kan göra ditt fortsatta liv väldigt jobbigt.

Men ät riktig mat och inte godis, skräpmat, snacks mm. Du rör redan på dig, fortsätt med det. Men glöm det där med kalorier in och ut. Kroppen funkar inte så.

Upp till toppen
Annons: