Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 519 ggr
kaninalskaren06
2/28/20, 6:41 PM

Överviktig?

Hejj, jag är en 13 årig tjej som väger 40 kg och är 161 cm lång. Är jag överviktig? Många i min klass vägen mycket mer men känner mig ändå tjock. Har dessutom inte fått min mens ännu och alla blir lika förvånade när jag säger det. Vad beror det på?

Annons:
Sindri
2/28/20, 6:49 PM
#1

Du låter inte ett dugg överviktig, nästan tvärtom. 

Mensen kan debutera i olika åldrar, och det är inget man behöver oroa sig för om  man inte lider av anorexia eller övertränar.
Personligen tycker jag inte det är något att längta efter, gör bara livet mer komplicerat.

Calcifer
2/28/20, 7:29 PM
#2

I din ålder skulle jag absolut inte det förute sig som så. Sen är det svårt med bara siffror att veta hur det ser ut. Men jag tycker verkligen inte du ska oroa dig som så. Är det några siffror du tycker är jobbigt finns det fler att tala med.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Wizbot
2/28/20, 9:13 PM
#3

Det är inte nästan tvärtom utan du ÄR kraftigt underviktig. Och när det kommer till att få första mensen så är det enligt forskare kopplat till vikten. Generellt visar studier att en flicka behöver väga minst 47kg och ha ett BMI på minst 19 för att få sin första mens. Du borde prata med dina föräldrar och skolsyster för att se över dina matvanor och övriga hälsa då din undervikt kan skada din hälsa allvarligt med konsekvenser som håller i sig för resten av livet, även utöver att det kan försena din pubertet. Dock ska du veta att det inte är konstigt att få sin mens senare i tonåren även om man inte underviktig. En tjej i min klass fick inte mens förrän hon har 15-16 trots att hon inte var i närheten av underviktig.

Denna kommentar har tagits bort.
[EM_L]
8/6/21, 12:28 PM
#5

#4: Du är verkligen inte smällfet. Du är underviktig. Också. Kom ihåg att det kan vara triggat att höra sådana saker.

Upp till toppen
Annons: