Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 359 ggr
[Sommarsommar1]
2020-02-28 21:10

Alkohol

Jag fyller 18 i sommar och det känns verkligen jobbigt.. jag har inga vänner just nu och jag ser på sociala medier gamla kompisar som börjat dricka och går på fester redan som 17 åringar. Jag tycker inte alls om alkohol och känner att festa inte är min grej. Jag känner mig supertråkig och utanför som inte vill dricka. Känns mest jobbigt att man ska må skit dagen efter. Jag vet att man inte måste dricka bara för att alla andra gör det, men jag känner mig ”töntig” och utanför på något sätt. Känns också som alla pluggar till körkort förutom jag då jag hatar att plugga, inte gjort det på säkert två år. Går inte i skolan heller vilket jag också får ångest över då jag inte har betyg från grundskolan och kan inte få jobb. Kommer behöva plugga upp mina grundskolebetyg när alla andra tar studenten. Jag kommer ju inte ta studenten eftersom jag inte går gymnasiet. Allt känns skitjobbigt just nu. Ljuger för killar jag träffar om att jag har vänner jag träffar för jag vill inte känna mig som värsta losern. Det är en gammal kompis och två nya jag skriver med på sociala medier som jag ska träffa typ nästa vecka, men känns som jag inte klickar med folk eftersom jag inte fått samma utveckling inom sociala sammanhang och ordförrådet som alla andra i min ålder har.

Annons:
Wizbot
2020-02-28 21:34
#1

Jag var också nykter i din ålder, blev ofta utanför för att folk inte ville ha nyktra personer på sina fester. Men jag blev medlem i ungdomens nykterhetsförbund som hade många roliga aktiviteter att göra och jag lärde mig mycket genom att även få sitta i styrelser och dylikt. Jag fick chans att åka med dem över hela Sverige och även utomlands, arrangera mina egna aktiviteter och generellt känna att jag hade förtroende och att folk tyckte att jag faktiskt var kapabel till saker. Och man behöver inte bestämma sig för att var nykter för alltid för det, men det är ett bra ställe att hänga när man vill vara nykter. Och även det med plugget, det kommer, låt det ta tid. Jag kämpade med komvux i flera år för att jag missade en stor del av gymnasiet. Men sen kom jag till och med in på juristprogrammet. Vilket jag dock tyckte var tråkigt så jag hoppade av och jobbar nu på ett chill jobb med rätt bra lön (högre än genomsnittslönen). Det finns många vägar att gå och så länge man fortsätter sträva framåt så gör det ingenting ens om det går jättelångsamt ♥️

Upp till toppen
Annons: