Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 699 ggr
kaninalskaren06
2020-03-08 00:13

Mens

Jag är en 13 årig tjej som precis fått mens ungefär (haft i 3 dagar nu) och tycker att det är så otroligt äckligt och ofräscht! Asså, bara tanken på att det kommer ut blod ut underlivet på bindan och man ska gå runt med det ett tag gör mig bara illamående! Sen denna hemska mensvärk gör att jag bara vill dö, var tvungen att gå hem på sista lektionen i fredags för det gjorde så himla ont. Satt och bred mig på lektionerna en efter en och när jag väl skulle äta kändes det som att jag skulle spy (och det var godaste maten på hela veckan då också!!). Jag vet inte vad jag ska göra, det är bara att försöka gilla läget egentligen när man ska ha det i typ 35+ år. Men usch säger jag bara. Jag tycker inte ni andra tjejer här i världen är äckliga, såklart. Så no offense. Kommer antagligen bara vänja mig. Sen den äckliga lukten jag har börjat känna? Nej usch.

Annons:
Cireea
2020-03-08 00:53
#1

Du kanske kan se över alternativet att äta ppiller eller minipiller? Då kan man kontrollera mensen, och i vissa fall slippa den helt. Jag vet inte hur det ser ut i just ditt fall, men du kan ju alltid kolla. 

Har du testat en menskopp eller tamponger?
Det känns mindre ofräscht, enligt min egen åsikt. 

Angående smärtan så kan jag relatera, har otroliga smärtor när jag får mens.
Det kan hjälpa med en flaska med varmt vatten som du lägger över magen, eller en riskudde om du har det. Annars kan jag tipsa om naproxen (länk), det har hjälpt mig med min smärta.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

kaninalskaren06
2020-03-08 00:57
#2

Tack för idéerna, men det där med piller, kan man ta det när man är så pass ung? Sen så det där med tamponger och menskopp.. har aldrig testat det, men det verkar jätte läskigt att bara trycka upp de där heheh.. Det ska jag prova, det med riskudde/naproxen!

Cireea
2020-03-08 01:04
#3

#2 Jag började med minipiller i din ålder ungefär, var 14 när jag började. Var så otroligt skönt då jag spydde och mådde superilla vid mens. Du kan kontakta din ungdomsmottagning eller barnmorska, då kan ni diskutera saken och se om det är något som kan fungera för dig. 

Jag förstår att det kan kännas läskigt och det kommer säkert kännas obehagligt i början, men det brukar gå över ganska fort. Du kan alltid testa, exempelvis när du är hemma så att du kan ta god tid på dig och känna efter själv.  

Jag har själv ingen menskopp men har bara hört gott om dom.
Själv använder jag tamponger och tycker det är mer befriande än bindor som gärna vrider och har sig för mig. Det brukar finnas bra guider i tampongförpackningen om hur man ska göra om du väljer att testa det. Annars är det bara bomba på med frågor så kan vi säkert hjälpa till med tips och tricks. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[EM_L]
2020-03-08 08:37
#4

Som lite hjälp av någon som använder menskopp. Jag har använt det sedan i augusti förra året och wow kan jag bara säga. Jag slipper byta skydd hela tiden och behöver inte vara rädd för att den ska läcka och jag ska vakna upp i ett blodbad när jag använde nattbindor. Kändes lite klurigt att få in den och få den att veckla ut sig de få första gångerna. Men tillslut lär man sig! Den är miljövänlig också och du behöver inte vara rädd för att den ska åka upp och "försvinna" för det kan den inte. Om den åker upp lite är det bara att krysta lite för att få ner den. Om du har frågor så är det bara att fråga på!

kaninalskaren06
2020-03-08 11:19
#5

Åh vad skönt! Är det normalt att va lös i magen under mensen? Jag är det och det är otroligt jobbigt.

kaninalskaren06
2020-03-08 12:20
#6

Tack #4!!

Annons:
[EM_L]
2020-03-08 12:28
#7

#5 Jag brukar vara lite lös. Tror inte att det är någon fara.

Cireea
2020-03-08 15:08
#8

#5 Det är vanligt, inget att oroa sig för.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[MelliOO]
2020-03-09 17:59
#9

Jag tycker också att det är en äcklig känsla att ha mens.. :(

Cireea
2020-03-09 18:04
#10

Jag tror det är en väldigt liten skara som tycker det är skönt och behagligt med mens, om det är till någon tröst. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Vrilen
2020-03-11 13:31
#11

Kände likadant när jag hade mens, hade sån extrem smärta plus att jag tyckte det var äckligt. Satte in en hormonspiral för 2,5 år sedan. Har inte haft mens sen jag satte in den! 

Jag var 13 när jag fick min. Hon på ungdomsmottagningen ville att jag skulle testa p-piller eller minipiller först men jag hade redan läst på om fördelarna och nackdelarna av varje och ville endast ha en spiral. Satte in den dagen efter. Gjorde extremt ont att sätta in den men ångrar det inte en sekund, lätt en av dom bästa sakerna jag har gjort i mitt liv.

Upp till toppen
Annons: