Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1135 ggr
Paprika som gillar grukan

(X) Har jag en ätstörning?

Jag är en tjej på 12 år som väger runt *** kilo, men doktorer säger att i min ålder och med min längd 161 cm så borde jag väga mer, typ *** kilo eller så. Jag äter ingen lunch och inte så mycket middag eller frukost. Jag har nu (senaste 1-3 månaderna) börjat väga mig varje gång jag ser en våg och får panik om jag väger runt *** kilo. Jag blir rädd att jag har en ätstörning för att jag inte äter typ och vill väga mindre och när skolsköterskan och kuratorn (hon hjälper mig med maten) frågar påståenden om ätstörningar och alla typ stämer in på mig. Jag börjar bli rädd men kan inte ro för att jag inte kan äta eller sluta väga mig +att doktorer säger att jag måste äta mer. P. S förlåt för stavfel.

Annons:
Shia1
2020-03-09 19:41
#1

kan hända du har en ätstörning men oavsett om du har det eller inte, försök ta emot hjälpen de erbjud. Det är svårt, vet det. men det är inte omöjligt <3

kämpat m ätstörningar i över 6 år nu, normalviktig, och "hälsosam" utåt sett men är fortfarande långt ifrån helt frisk. 

(ksk lite out of box men ett tips är att försöka undvika skriva exakt vikt osv.. lätt hänt att det kan trigga. ätstörning är mer än bara siffror på våg<3

Calcifer
2020-03-11 13:03
#2

Det är svårt att säga om det handlar om en ätstörning eller ej såhär via internet, men rekommenderar dig definitivt att söka hjälp kring det då du är väldigt ung dels, och då är det viktigt att man snappar upp det och får hjälp innan det går så långt att du förstör din kropp som kan ge livslånga men om det går över styr.

(Har även redigerat bort siffrorna, utom din ålder och längd, då som #1 säger kan det vara triggande och vi har senaste tiden jobbat hårt här inne på att se till att ingen text kan trigga andra med ätstörningar. La även till ett x i rubriken.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Henry Norrström]
2020-05-29 19:41
#3

Hur mycket väger du det mesta är ***. Hur ska vi veta att vikt är ? 

Du tänker för mycket på din vikt. Hur mår du egentligen, vad jämför du dig med.

Juwel34
2020-07-01 11:56
#4

Självklart handlar det om en ätstörning, sen kanske det inte handlar om just anorexi eller bullimi, men ätstörd är du helt klart annars hade du inte haft ångest. 

För att hjälpa dig lite på traven! Jag har själv varit ätstörd och har äntligen hittat ett hälsosamt sätt att gå ner i vikt på, då jag faktiskt är överviktig.

Du äter alldeles för lite mat för att gå ner i vikt och få en fast och fin kropp, samt behålla vikten sen när du nått ditt mål.

Ladda ner appen Lifesum, där räknar de ut hur mycket kalorier du bör äta varje dag för att gå ner i vikt. Det är en väldigt långsam resa, men det ska ta lång tid annars mår inte kroppen bra och du kan få benskörhet etc!

Laddar du ner lifesum appen är det viktigt att du äter så mycket mat som de rekommenderar även om det känns mycket, annars funkar inte viktnedgången.

Calcifer
2020-07-01 12:09
#5

#3 Det är emot sajtens regler numer att ange vikt och annat som kan uppfattas som triggande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Henry Norrström]
2020-07-03 17:02
#6

Till Calcifer : Hur skall man kunna hjälpa människor om man inte vet vad utgångspunkten är.

Läkare är godtyckligt, vet det av egen erfarenhet.

Alla verkar vara anonyma här och därför söker de råd och då kan dom få lite tips och råd vad andra har för erfarenheter på sina tankar.

Må gott Calcifer

Annons:
Maria
2020-07-03 19:26
#7

#6 Utgångspunkten behöver inte vara att redovisa kilon. Det är förhållandet till mat som och hur man mår som kan ge en hint om ätstörning. Att du har dålig erfarenhet av läkare får stå för dig. Jag har annan erfarenhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Henry Norrström]
2020-07-03 19:44
#8

Vad jag vet har längd o vikt är en betydelse och där utgår man ifrån, ålder har ingen betydelse. Maten har stor betydelse det håller jag med om men så är det att man förbränner olika.

Att du har haft en läkare som du har haft förtroende av är jättebra, jag bor i skåne o haft läkare som jag inte haft  tillit till, jag har gått emot dem o mår bra nu, tar inga tabletter som dom rekommenderar. Jag tränar istället.

Har arbetat med barn i Kalmar län med handikapp, det ska vi inte gå in på nu.

  Självklart måste man veta fakta. Annars kan man inte få något riktigt svar.

Henry

Maria
2020-07-03 19:48
#9

#8 Så bra att du inte är såpass sjuk att du behöver medicin. Det är inte alla som är lika lyckligt lottade. Men detta hör liksom inte till tråden ämne att göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Henry Norrström]
2020-07-03 20:05
#10

Nej det är sant, menar bara att man känner sig själv hur man mår o inte ska tro för mycket vad sjukvården säger, det kan vara ett tips, men man är sig själv  närmast. Får hon en god tro på att det inte är något speciellt med henne så kommer hon att må bättre. Hon kommer att växa till sig. 12 år hon växer och kommer att bli som hon vill. Tar tid men det kommer att bli bra.

Calcifer
2020-07-03 20:47
#11

#10 Det där vet du ingenting om. Och vi har regler mot att ge ut detaljer efter att flera personer blivit allvarligt triggade av vissa ämnen, så pass att det har känts som en fara. Det är jättebra om man kan hjälpa någon på ett forum, men det får inte ske på någon annans bekostnad. Vill man diskutera siffror så kan man göra det på andra sajter eller via pm. Det är trist att du haft dåliga erfarenheter av läkare, men var försiktig med att få det att låta som om ALLA klarar sig utan deras hjälp, då många absolut inte gör det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Henry Norrström]
2020-07-12 22:20
#12

Här har en del insändare  skrivit om "vikt NEDGÅNG" hon behöver väl äta mer, enligt läkarna. Det viktigaste är väl att man mår bra. Vad har man för ideal ? alla kan inte se ut som en fotomodell, skall man se fin ut för andra eller må bra. Har jobbat med människor som försöker att må bra, så säg inte  "ingenting", allt sitter i huvudet o dina ögon som du jämför dig med andra. Du är du o var stolt med det.

Allt det här med facebook o allt alla lägger ut på internet…..det är väl att trigga barnen och vuxna för den delen. Vi äldre hade inte det på vår tid, vi såg varann o var nöjda med det vi såg.

Alla var olika, men vi hade en mänsklig kontakt, inga förebilder. Vårt sätt att bete oss var viktigare än utseende, det är det jag är ute efter att förmedla. Antingen gillar man någon, oavsett hur man ser ut.

 Vi kan nog skylla på datorerna att våra barn mår så dåligt även vuxna. Ingen kan  säga emot det.

Jag är här för att ge en uppmuntran till de som söker en hjälpande hand, få lite information från de jämnåriga och äldres erfarenheter.

Läkare har olika åsikter som alla andra yrkesutövare, en del tittar i fass o en del har erfarenheter så jag bedömer inte alla lika. Att barnen har en tillit till en läkare lär dom sig senare när dom blir äldre. Ha det bra Califer. 

Det var en kommentar.

Nu ska vi hjälpa Paprika på 161 cm att må bra o att tänka på att hon är lika bra oavsett hur mycket hon väger. Viktigaste är att hon är nöjd o glad.

Skolan är hård idag, det är mycket mobbing o elände. Eleverna är för det mesta oroliga för vad som skall hända i framtiden tyvärr. Det sätter spår i många.

Barnen skall må bra och det är vår framtid. Hjälp dom som vill ha hjälp, de andra tar vi sen när det är dags. Och de kommer när de vill ha åsikter om sitt liv.

Mvh Henry

Har jag fel ?

[ThinkingMe]
2020-07-14 13:01
#13

#0 Försök att öppna upp dig till en vuxen som du litar på, det är viktigt att du får hjälp med detta. För det är oerhört svårt att leva i sådant, jag var på gränsen till en ätstörning förr. Men hamnade inte i det, eftersom jag tog hjälp. Men även om man har en utvecklad ätstörning, så är det aldrig försent. 

Mitt tips bortsett från att berätta för någon, är att du föreställer dig hur du vill att din framtid ska se ut, och hur du skulle vilja må. För om du vill må bra (vilket jag tror de flesta vill), så rekommenderar jag dig att använda det som motivation till att berätta och jobba för att börja må bättre igen. 

#12 Tycker du ska hålla dig till ämnet.

Annons:
[Henry Norrström]
2020-07-14 18:29
#14

Fick en #12 av Tinking Me det var väl en kommentar tror jag.

"Paprikan" har nog försökt, varför behöver hon lägga ut det här på iFokus om hon inte behöver hjälp från oss alla. Hon har inte gett något svar på vad vi alla skriver här. Hon är 12 år o vilsen o det kan man förstå, hon känner så osäkerhet o hoppas att hon får tips av oss alla. Det är bra att ni som har varit med om det ger tips hur ni klarat er från det hoppas att hon läser det, o det tror jag. Man behöver ju inte svara på allt, hoppas att hon suger in det  o försöker att tänka på det.

Tycker att jag håller mig till ämnet i alla fall.

Var i kroppen sitter alla våra tankar o ideal ?????

Vill man ha hjälp med något finns inga gränser.

Är ej anonym, står för vad jag tänker o säger.

Mvh Henry

91Marran
2020-07-14 19:37
#15

Jag fick också höra att jag skulle äta mer. Sen diskuterades det över mitt huvud, vilket inte gjorde det bättre. Jag var rädd för att gå upp i vikt. Var dock "nöjd" med min vikt. Var väldigt smal av mig. Ta det lugnt och ta lite i taget. Jag äter modifast gröt varje morgon. Puddingarna går också bra. Du kan förvara dem i kylskåpet, om du inte äter upp hela på en gång. En kan vara mycket i början.

Mvh
Mig

Maria
2020-07-14 20:16
#16

#14 Nu hamnar jag OT här men vad har anonymitet med att göra att man eventuellt inte står för vad man skriver? Du påstår att du jobbat med ungdomar och då borde du väl veta hur svårt det är att vara ung emellanåt. Att då få skriva anonymt på ett forum angående tankar och funderingar kan vara befriande,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[EM_L]
2020-07-14 20:31
#17

Henry Norrström, angående att skriva vikt och sajtregler. Det kan vara triggande för många att läsa om vikt. Till exempel är jag lätt triggad av inlägg med skadebeteende eller annat liknande. Man får tänka på andra människors psyke och att man inte bör skriva allt för triggande grejer. Snarare inte över huvud taget. Och sajterna har sina regler. Någon däruppe i himlen. Gudarna vet hur dåligt jag har mått när min "adoptiv syster" triggats av noveller och fanfictions jag skrivit till serier med självskadebeteende osv.

[Henry Norrström]
2020-07-14 21:26
#18

De flesta är anonyma här, ja alla. Mig kan ni söka på. Om man är anonym så kan man ge fakta om vikt o längd. Ingen vet ju vem man är. Att tala om hur man mår är ju viktigt, en del mår bra o då är det bra, ingen ska tala om hur men skall vara, bara MAN MÅR BRA, det är det viktigaste. Jag väger 92 kg men tränar o går på yoga o det mår jag bra av.

Det är trevligt att jag får kommentarer av alla här, men det konstiga är att "paprika" som vill ha hjälp har inte svarat på något.

Hur mår hon ??

Jag tycker att en del vill kommunicera mer med mig istället för ge råd till "paprika.

Får jag mer kontakt med henne så kan man klura ut tankarna.

Henry

silverfiisk
2020-07-14 21:39
#19

#18 att man inte ska skriva längd och vikt är ju inte för att folk kan veta vem man är, utan för att det kan trigga andra som har eller har haft ätstörningar. Vill man skriva längd och vikt så finns det andra forum som passar bättre. Här finns många unga som kanske är osäkra eller mår dåligt, så det är onödigt att skriva saker som kan trigga.

91Marran
2020-07-14 21:40
#20

#18 Folk tänker aha hon är 170 och väger 45kilo. Det borde jag med göra. Spelar ingen roll att hon är anonym. Siffrorna kan trigga andra ändå. Så bra att du försöker hjälpa till.

Mvh
Mig

Annons:
[Henry Norrström]
2020-07-14 21:51
#21

Jag lägger av, är inte önskvärd här.

Henry

Upp till toppen
Annons: