Annons:
Etikettövrigt
Läst 483 ggr
Girl123
2020-03-14 14:47

mens

fick precis min första mens och hade den i 7 dagar ( den slutade alltså igår under dagen/kvällen) men sen idag på eftermiddagen kom den tillbaka, ska det vara så? har haft riklig mens tror jag men igår blev det mindre och mindre, 1 vecka är ju ganska länge, tycker den borde försvinna nu

Annons:
Girl123
2020-03-14 14:52
#1

Alltså varför slutade den men sen kom den tillbaka? Varför tog den en paus?

Cireea
2020-03-14 14:57
#2

Det är absolut inte ovanligt eller onormalt det du beskriver. Mensen kan vara lite oberäknelig emellanåt med varierad mängd mens, allra helst i början när cykeln inte kommit igång ordentligt. 🙂

Det har hänt mig också att mensen slutat men sen kommit tillbaka efter någon dag. 
Du kommer stöta på olika typer av mens genom livet. Ibland kommer den vara riklig och lång men så andra gånger så kan mensen vara sparsam och kort.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

silverfiisk
2020-03-14 18:05
#3

Girl123, försök att inte ha samma rubrik på dina trådar. Nu har du tre stycken som alla heter ”mens” och så finns det ytterligare en med samma rubrik av en annan användare. Det blir lite rörigt och svårt att hålla reda på vilken tråd som är vilken när alla heter lika. Ett tips är att välja en av dina trådar och skriva nya kommentarer i den när du kommer på nya frågor, på så sätt blir det lättare både för dig och oss andra att hålla reda på alla frågor och svar:) Som svar på din fråga så är det vanligt att mensen är oregelbunden och kommer och går lite som den vill, speciellt i början. Det är inget konstigt och inget du behöver vara orolig för. Din mens kommer troligtvis att bli mer regelbunden när du har haft den ett tag.

Calcifer
2020-03-14 19:43
#4

Mens kan bete sig lite hur den vill i ungefär 1 år eller så. Då bör den lugna ner sig. Fram till dess kan den komma och gå lite hur som helst är jag rädd.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Girl123
2020-04-05 00:15
#5

okej, tack för alla svar

Girl123
2020-04-05 00:21
#6

nu har det gått nån månad men mensen kommer inte, varför är det så? vet att den kan vara oregelbunden men den ska ju komma en gång i månaden så kan den bara komma när som helst då? Hade ganska riklig mens så ska jag behöva gå runt och vara orolig för att den helt plötsligt ska komma, vill ju vara förberedd så jag inte mensar igenom

Annons:
[Devya]
2020-04-05 08:01
#7

#6 Det första året kan mensen komma och gå lite som den vill. Det kan ta sin tid innan den blir regelbunden. Det är ganska vanligt. Men med tanke på när du nu senast hade mens så kan den ännu dyka upp inom de kommande dagarna. Min mens brukar vara regelbunden och det betyder att det kan dyka upp allt mellan 28-32 dagar efter att min senaste mens började.

Girl123
2020-04-05 15:52
#8

#7 men om den inte skulle komma inom de närmsta dagarna ska jag bara vänta till nästa månad då eller kan den bara komma när som helst, om du förstår vad jag menar?

silverfiisk
2020-04-05 16:43
#9

#8 Det är bara att vänta. Att den är oregelbunden i början innebär ju att den kan komma lite när som helst, alltså det går inte alltid exakt en månad mellan gångerna. Det kan gå både längre och kortare tid än en månad.

ThatPie
2020-04-07 12:56
#10

#8 att säga att den kommer ”en gång i månaden” stämmer egentligen inte helt (även om jag själv använt uttrycket). Den går på en cykel, ja, men hur många dagar den cykeln är på varierar både mellan person till person men kan även variera från gång till gång. Därför brukar det vara bättre att räkna dagar än att jämföra mellan månaderna, månaderna är ju olika långa. Jag har en oregelbunden cykel men håller mig oftast mellan 30-35 dagar. Däremot har jag även gånger när det är nere på 26 eller uppe på 45-50 dagar. Just för att jag är så oregelbunden så var jag också väldigt orolig för när den skulle komma när jag var yngre. Men nu är det mer en ”ja den kommer när den kommer” typ av relation. Däremot tycker jag att det är viktigt att man håller koll på hur ens cykel är, oavsett om man använde sig av en app eller räknar på eget sätt. På så vis märker man lättare ifall något skulle avvika. Som alla andra sagt är mensen i början även väldigt oregelbunden, så det är bara att vänta och ha de produkter du föredrar nära till hands.

Upp till toppen
Annons: