Annons:
Etiketthusdjur
Läst 772 ggr
LolloB
3/20/20, 5:58 PM

Katt eller fågel?

Hej allihopa!

Jag är en tjej på snart 13 år (vet att jag inte är tonåring med aja). Jag vill så gärna skaffa katt. Men jag får inte det av mamma. Anledningen?, jag har fåglar! Mamma tycker det blir för mycket med 5 fåglar (3 kanariefåglar och 2 nymfkakaduor) och en katt. Idag sa hon att vi skulle kunna skaffa katt när jag frågade henne varför jag inte fick ha en katt. Men hon sa att vi först måste sälja fåglarna. Och det vill jag inte! Jag älskar mina små fåglisar! Men jag vill ändå så himla gärna ha katt!

Vad ska jag göra tycker ni? Ska jag sälja fåglarna och skaffa katt eller ska jag bara acceptera att jag inte kan skaffa katt? Tacksam för hjälp!

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

Annons:
91Marran
3/20/20, 6:05 PM
#1

Jag hade behållit fåglarna och accepterat att jag inte får skaffa katt. Fåglar liksom andra djur är ett livslångt åtagande. Har du fortfarande ett intresse i fåglarna så behåll dem. Annars så kan du ju skaffa en katt och lägga intresset på istället. Gör inget val som du ångrar bara.

Mvh
Mig

Herveaux
3/20/20, 6:07 PM
#2

Jodå, du är tonåring, tretton är första tonåret. 😃

Jag hade inte sålt ett husdjur för att skaffa ett annat.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
3/20/20, 6:18 PM
#3

Ta ansvar för de djur du redan har och skaffa katt i framtiden.

LolloB
3/20/20, 6:23 PM
#4

Alltså jag hade tänkt att sälja fåglarna (om jag skulle sälja dem) till min bästa kompis som fåglarna gillar och är van vid.

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

LolloB
3/20/20, 6:26 PM
#5

Och en annan anledning till att jag skulle sälja fåglarna (återigen om jag skulle sälja dem) är att mamma någon gång kommer att tvinga mig att sälja dem för att hon hatar att dem skräpar mer och skriker så mycket. Ska jag vänta med att skaffa katt om det kommer någon olycklig dag då mamma är riktigt arg på dem och säjer dem?

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

LolloB
3/20/20, 6:32 PM
#6

#2 jag är 12 år snart 13 år

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

Annons:
Honestyisdead
3/20/20, 6:37 PM
#7

#5 Även katter skräpar ner och en del låter väldigt mycket. Och kan leva mer än 20 år och är dyra i drift och extremt dyra att ta till veterinär.

Chinesecrestedlover
3/20/20, 7:57 PM
#8

Hej! #0 

Mitt råd till dig (och till din mamma) är: sälj inte fåglarna, speciellt inte nymferna om ni inte absolut måste dvs. enbart om ni av någon anledning  inte kan ge de ett bra hem längre och det skulle få det bättre någon annanstans. Att sälja för att skaffa ett nytt husdjur kvalificerar inte in på det. 

Papegojor (och ja, dit räknas nymfkakaduorna) är väldigt intelligenta och mår otroligt dåligt av att behöva byta hem, det är väldigt stressande för gojan och kan ex. få de att börja plocka sig (tro mig, det är inte varken roligt eller lätt att ha en papegoja som plockar sig och det är otroligt svårt att komma tillrätta med, då de väl börjat). 

Fåglar skräpar ner, det är liksom en del i att ha fåglar och det får man acceptera. Mina väggar och golv kan se ut som om något exploderat när gojorna fått sin färskmat😂, inte världens roligaste att städa upp sen…men det hör liksom till att kasta mat omkring sig som goja. Att ha sönder sina leksaker så att det är små bitar papper, trä osv. överallt hör också till att vara goja. Att skrika lite då och nu hör också till livet som goja (gärna då man sitter på axeln på sin ägare…sa du nåt, haha?). 

Att vara "goj-förälder" innebär därmed mycket städande och ständigt kaos…men det är väl värt det. Detta trots skrik och nerskräpad lägenhet (och sopande och dammsugande i det närmaste konstant) och trots envis mat som självklart lyckats torka in och tar en halv evighet att få bort när man väl hittar var den landat efter färskmaten konsumerats😉. Roligare djur får man verkligen leta efter, jag har hundar och en massa annat smått och gott också…men ingen av dessa skrattar åt mig när jag snubblar eller tappar saker 😂 (det gör däremot min ena goja) och ingen kommer ens i närheten till att ha samma kaxiga attityd som mina små gojor har (vitbukspapegojor)…de vet vad de vill och är inte rädda för att visa det. 

Jag kan inte ens tänka mig ett liv utan mina små "befjädrade barn", knasbollar som alltid får mig att skratta och som gör mig galen också såklart (vitbukar som sagt…vilka typ. är som att ha två "flygande-valpar-apor-bebisar med ADHD" dvs. de sitter inte still länge och de har intresse för en sak i en halv sekund för att sedan vara på nästa sak, gärna sånt som de inte ska vara på…leksaker är inte lika intressant som det som matte inte vill att man ska förstöra, haha). 

Jag tror du kommer ångra dig om du inte har kvar dina nymfer (och kanske även dina kanariefåglar) och när man tagit sig an ett djur så har man, de är inga slit och släng varor som man bara kan "byta ut" när man tröttnat eller vill ha en ny modell. Detta gäller alla djur men i synnerhet när vi pratar om papegojor. 

Båda mina papegojor (och många av mina andra djur) är omplaceringar dvs. de har tvingats byta hem av olika anledningar och då fått komma till mig i stället. Jag tar gärna emot djur i behov av nytt hem…men skulle ännu hellre se att de som skaffar djur faktiskt skulle ta sitt ansvar och behålla de djur de en gång bestämde sig för att skaffa. 

Självklart är det i en del fall inte möjligt och då är det helt ok att omplacera sitt djur men man ska veta att djuret kan må väldigt dåligt av en flytt (hur stressad djuret blir och hur dåligt djuret mår beror på vilken djurart vi pratar om). 

Papegojor är så intelligenta (som ett småbarn!) att de mår väldigt dåligt av att tvingas byta hem (tänk ett barn i kanske 2-5 års åldern, lite beroende på art…ett barn i den åldern skulle knappast må prima av att få byta hem) och när det gäller ex. reptiler (som tyvärr är ett väldigt "slit och släng djur" för många) så är det inte ovanligt att de p.g.a. stress vid flytt ex. inte vill äta på ett tag osv. (så även reptiler och amfibier etc. mår dåligt av att byta miljö).  

Min första goja (hade haft minst två hem innan mig och det senaste varade bara någon månad) var väldigt bitsk, skrikig och ville inte leka då jag fick hem gojan men "tinade upp" efter ett tag tack och lov. Dock plockar sig min goja (jag hade en period med mindre tid för gojan eftersom min ena hund krävde vård och hjälp dygnet runt en period efter att hon varit inlagd för kraftiga kramper osv.) vilket är otroligt hjärtskärande och som sagt väldigt svårt att komma till rätta med, då de väl börjat. 

Tyvärr är plockande ett så kallat självbelönande beteende dvs. gojan mår dåligt och plockar sig, vilket gör ont…men som också frigör "må bra hormoner" och gör att gojan mår bättre en liten stund och så är cirkeln i gång. 

Det är möjligt att min gojas plockande beror på en kombination av att byta hem flera gånger (och förlora sin trygghet) och perioden med mindre uppmärksamhet för det gick väldigt, väldigt fort (min goja är i det närmaste naken)…men det har nu börjat komma lite nya fjädrar som jag hoppas ska bli lämnade i fred. 

Tillfällen då det kan vara ok att omplacera är t.ex. om man blir allergisk mot sitt djur, men inte varit det tidigare (man kan bli allergisk när som helst typ. så det kan ju tyvärr bli så) eller om man t.ex. av någon anledning inte längre har råd att ta hand om sitt djur osv. I de allra flesta fall så omplaceras dock djur (av alla arter) för att ägarna har tröttnat, ägarnas barn har tröttnat (djur är dock alltid de vuxnas ansvar), vill skaffa något annat djur eller ska flytta (och den nya bostaden inte tillåter djur) osv. Därför tycker jag man ska tänka efter ordentligt innan man skaffar ett djur…och vara beredd att ha djuret under djurets hela livstid (eller med vissa extremt långlivade djur, sin egen livstid). 

Du skriver förövrigt att din mamma är trött på att nymferna skriker hela tiden…hur mycket tid utanför buren får de och hur mycket stimulans i form av leksaker att förstöra/undersöka osv. samt möjlighet till födosök (leta efter ex. frön i olika leksaker etc.) samt träning (ex. trixträning) får de? 

Papegojor behöver otroligt mycket uppmärksamhet (se bara på min lille stackare och vad som hände när jag inte kunde ägna mig lika mycket åt den) samt väldigt mycket stimulans dvs. massor med leksaker (som byts ut med jämna mellanrum) och att helt enkelt få använda sig av den där intelligensen. En goja som inte får detta kan t.ex. skrika hela tiden (eller plocka sig) osv. 

Om man har gojorna i en bur med typ. bara en sittpinne och mat och vatten eller om de inte får komma ut ur buren…så blir de extremt snabbt uttråkade och kommer då börja skrika och äga sig åt andra destruktiva beteenden (som att plocka sig, förstöra saker de inte ska etc.). 

Papegojor är det mest krävande djur man kan skaffa sig…vilket gör det väldigt frustrerande att många skaffar ex. undulater (eller nymfer) för att de verkar enkla, är billiga osv. (säger inte att din mamma gjorde så utan menar generellt). Även dessa små fåglar (japp, även undulater) är papegojor och behöver väldigt mycket för att må bra. 

Papegojor kräver (vilket jag tror att många missar) mycket mer än t.ex. en hund för att må bra och trivas med livet. Upplever det som att många tror att bara för att papegojorna är små så kräver de mindre, vilket inte stämmer. Alla papegojor är intelligenta, visst ex. grå jako är i topp gällande intelligensen…men alla är intelligenta och kräver mycket stimulans, uppmärksamhet och sällskap för att må bra. 

Mina charmtroll:

Mvh/Chinesecrestedlover

[Malou04]
3/20/20, 10:23 PM
#9

Har två nymphisar och råder dig att behålla dina fåglar. Fåglar är sjukt roliga djur och sociala. Att flytta kan få dom att plocka sig (som vissa redan nämnt) etc. Varför vill du egentligen ha en katt? Tänk igenom det hela väl. För ditt val påverkar inte bara ditt och din mammas liv.

[Malou04]
3/20/20, 10:23 PM
#10

Har två nymphisar och råder dig att behålla dina fåglar. Fåglar är sjukt roliga djur och sociala. Att flytta kan få dom att plocka sig (som vissa redan nämnt) etc. Varför vill du egentligen ha en katt? Tänk igenom det hela väl. För ditt val påverkar inte bara ditt och din mammas liv.

LolloB
6/3/20, 5:42 PM
#11

Hemsk uppdatering :/ Imorgon ska någon komma och hämta fåglarna. Jag är så extremt ledsen och kan inte sluta gråta. När jag skriver det här så vill jag bara gråta. Det är så extremt tufft, speciellt när fåglarna är ens bästa vänner. Jag hade rätt. Nu när jag tänker efter så borde vi sålt fåglarna då och skaffat en katt. Den inställningen som mamma har betyder att ett djur aldrig mer får komma in i huset. Jag tänkte att något sånt skulle hända. Det blir svårt när djuren är de enda du kan lita på. Jag blir mobbad i skolan. Jag är ensam på rasterna, när jag är med någon på rasterna så är det mest jag som följer efter. Men när jag kommer hem så blir jag gladare. Då får jag träffa de enda vännerna jag har. Hemma är det svårt. Mamma sätter höga krav på mig för att jag är äldst. Mamma och pappa bråkar om pengar. Ibland blir mamma så arg att hon hittar ett rum som hon kan hyra och hotar med att säga att hon kommer ta det om det inte blir bättre. Då tar jag styrkan från fåglarna. Ingen kan fatta hur svårt det här är. Jag går runt med tanken om att jag inte kommer att se dem efter skola imorgon. Mamma hon fattar inte. Hon bara kränker mig när jag gråter, hon härmar mig med konstiga röster, inte på skoj utan hon är arg när hon gör så. Jag kan inte göra något åt det. Hon skulle bli minst lika ledsen, men egentligen förstår hon inget eftersom att hon hatar djur. Jag vet inte vad jag ska göra…. snälla hjälp!

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

Herveaux
6/3/20, 5:53 PM
#12

#11 Låter fruktansvärt. 🤗 Jag har varit i samma situation som ung (mobbad i skolan och dysfunktionell familj hemma) och kommer aldrig glömma den dagen då morsans svin till karl kastade ut min katt. (Min moster kom och hämtade kattkraken som tur var.)

Här finns olika sätt att hitta någon att prata med via ungdomsmottagningen: 
https://www.umo.se/att-ta-hjalp/hit-kan-du-ringa-maila-eller-chatta/
Du kan välja att chatta, maila eller ringa.

Antar att din skola är stängd just nu? Om du kan så hade jag kontaktat skolans kurator eller sjuksyster.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LolloB
6/4/20, 7:54 AM
#13

#12 jag ska prata med kuratorn idag men jag känner att hon inte hjälper så mycket :/ och bris är det jättelång kö på och jag har ingen egen mail. Ringa vill jag inte heller göra. Egentligen så är det ju försent eftersom mamma redan hittat tre olika köpare och den personen som ska få dem kommer idag. Jag vet inte vad jag ska göra:/

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

Annons:
[EM_L]
6/4/20, 9:33 AM
#14

#13 Jag känner med dig. Eftersom din mamma inte vill ha djur så kanske du borde vänta tills du kan skaffa djur. Ett djur ska kunna vara en anledning till att familjen ska kunna trivas och ha något gemensamt. Skicka gärna PM här på iFokus ifall du känner för att prata.

[Jonna ny]
6/4/20, 11:10 AM
#15

hej jag förstår problemet. jag har själv 2 kanariefåglar och 3 katter. och mitt rum är katternas älsklings plats sen innan jag skaffade fåglar. det funkar bra och jag har det perfekt. om du bärättar för din mamma att det kan funka så kan det ändra sig.

HeliVivi
6/4/20, 12:32 PM
#16

#11 Säker på att du inte kan övertala henne. Tycker bara det är så synd när man skaffar ett djur och måste ge bort det/sälja det. Genom att skaffa djuret så väljer du ju att ta ansvar för det och då du inte är myndig så antar jag att dina föräldrar även godkände det. Fåglar skräpar ner, visst. Men dom är så härliga att umgås med din mamma kanske måste få uppleva det? Har själv två nymfkakaduor som springer runt i vardagsrummet hela dagen och visst, dom skräpar ned och mina föräldrar hatar det, men har man skaffat ett husdjur så får man ta det.

LolloB
6/4/20, 7:00 PM
#17

#16 det beteendet som mina fåglar har är tydligen inte en egenskap alla nymfer har. De skriker (högt) och skräpar ner. När det gäller skräpar ner så sa mamma att hon förväntat sig något sånt men inte att de skriker på morgonen. Tyvärr är detta mammas beslut och jag kan inte göra något åt det. Som tur var så blev köparen sjuk och jag kommer få kanske 3-4 dagar till med fåglarna. Jag vet inte vad som kommer hända efter det.

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

LolloB
6/4/20, 7:01 PM
#18

Jag tror mamma såg hur ledsen jag var och sa (jag vet inte att det är sant) att vi skulle försöka hitta några fåglar och ha dem en stund som en testperiod för att se om de inte gör som nalle och Kalle.

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

silverfiisk
6/4/20, 7:26 PM
#19

#18 Alla fåglar låter och skräpar ner. Det borde väl din mamma veta eftersom hon är en vuxen människa. Eftersom du inte är myndig så är djuren hennes ansvar, och därför antar jag att hon tillät dig att skaffa fåglarna från början. När man tar ett sådant beslut så måste man ju läsa på så att man är införstådd med hur djuren beter sig, vad dom behöver och så vidare. När man tar beslutet att skaffa ett djur så tycker inte jag att man bara gör sig av med dom för att dom låter eller liknande. Det är väl ganska självklart att fåglar låter? Skulle ni skaffa nya fåglar nu så kommer ju dom också att låta.

Chinesecrestedlover
6/5/20, 12:43 AM
#20

#17 #18 Det låter som en urusel idé (både för fåglarna som ska vara "testobjekt" och för dig som kommer fästa dig vid dessa fåglar också). Behåll de ni har eller sälj… men vad ni gör skaffa inga nya fåglar (eller andra djur…din mamma verkar inte tillräckligt mogen för det…vilket du tydligt beskriver i #11…vilket i och för sig även visar tydligt att hon inte är mogen nog att vara mamma heller) i så fall. 

Fåglar skriker på morgonen, det är helt normalt. Mina skriker också på morgonen och på kvällen (och ibland annars också) vilket är precis i sin ordning. De skriker, visslar, tjuter och har sig…det är så fåglar gör. Det är ju så de kommunicerar med varandra och med dig som ägare. Jag täcker dock över deras burar med en filt då det är läggdags och de skriker inte innan de blir "väckta" (dvs. när jag tar bort filten och tänder lampan) på morgonen (vilket de antagligen skulle göra annars så fort solen börjar gå upp = normalt beteende). 

Din mamma verkar förvänta sig att de sitter där helt tysta och inte skräpar ner…så det låter som att hon förväntar sig att ett levande djur ska vara precis som en porslinsfigur, det är inte så verkligheten ser ut. Djur låter och skräpar ner och fåglar är verkligen inget undantag.

Även mina "tysta" djur låter som ex. kaninen som ibland stampar i golvet och hoppar runt överallt, dag som natt (vilket hörs för att han är en stor klumpeduns😍) och även när han dricker så gör han det högljutt (låter mer som han tar en simtur). Djur är levande varelser så man kan inte förvänta sig tystnad. Möjligtvis att t.ex. min horngroda (en "mun med mage"😉 som sitter stilla hela dagarna = "pet rock") kan anses som ett tystlåtet djur…men hon äter levande insekter som kan låta så…det går inte att komma undan att djur låter (direkt eller indirekt). 

Läs t.ex. här så får du se att papegojor (som nymfer ju också är) skriker och att det är fullt normalt att göra det på morgonen och på kvällen:

http://malmoburfagelforening.se/?p=fagelfakta&sub=beteende

http://www.youschi.se/indexSv.htm?/Artiklar/Tamfaglar/Tamfaglar.htm

http://www.xn--fjderlycka-r5a.se/gojor

Detta var bara några exempel som beskriver papegojornas "skrik-beteende"  och det finns hur mycket information som helst om detta. Det kommer inte bli bättre för att ni köper andra fåglar. 

Verkligen ledsen för din skull🤗 (både för det du skriver om att din mamma beter sig omoget och hånar dig och för att du inte får ha kvar dina djur som du har din trygghet i)…men det kommer inte bli bättre för någon för att ni "byter" fåglar. Det kommer bli precis samma sak igen. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
HeliVivi
6/5/20, 7:37 AM
#21

#17 #18 Fåglar är inga objekt dom man kan skaffa och sedan göra sig av med. Om du köper ett djur så ska du egentligen ta hand om det hela des liv. Alla fåglar skriker, vissa mer andra mindre. Vissa skriker bara när dom är rädda, andra när dom är uttråkade eller vill ha uppmärksamhet eller vad som helst. Om hon inte orkar med skriket: skaffa inga fåglar. Och snälla, för djurens skull, skaffa inga bara för att testa och sedan kanske göra sig av med dom. Det är inte bra för fåglarna. Dom är levande väsen med känslor. Om hon inte gillar att fåglar skriker så får du väl vänta tills du blir äldre med att skaffa husdjur.

Calcifer
6/9/20, 1:42 PM
#22

Jag skulle vilja dra det längre och helt enkelt säga att alla djur kommer med nackdelar. Inte för att det inte vägs upp av det positiva, men om din mamma stör sig på att allt inte bara är frid och fröjd med ett djur så spelar det egentligen ingen roll vilket djur ni än skaffar. Jag älskar t:ex min hund och mina katter, och de är mina allt och vad som får mig att orka även när jag mår skit. Men naturligtvis så finns det mindre bra med dem också. Hunden måste ut även om jag är dödstrött och det ösregnar. Katternas låda kan hinna börja stinka som tusan om de precis varit och bajsat och jag inte hunnit plocka upp bajset än. Och så hårar de naturligtvis. Ibland river de ner någon grej som går sönder, eller så väcker de mig på natten på ett eller ett annat vis, osv. För min del är det värt det, alla dagar i veckan. Men jag skulle ljuga om jag sa att det BARA är en dans på rosor med djur.

Det är det aldrig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Chinesecrestedlover
6/9/20, 3:31 PM
#23

#22 Håller med. Alla djur har sina för och nackdelar. Det är underbart med djur men vissa dagar eller när de gör något extra "inte jätte uppskattat" (typ. skriker, kissar på fel ställe osv.) så kan det kännas jobbigt också. 

Min kanin (som är underbar för det mesta😉) har t.ex. drivit mig till vansinne 🤪med att han ska upp på marsvinens bur (som står på ett bord…så högt upp + marsvin kan bli sjuka av en bakterie som kaniner ofta bär på) och spisen (! mindre lämpligt…vill inte gärna att han steker sig själv eller bränner ner huset när jag inte är hemma) den senaste veckan eller så. Han är envisheten själv och det kan vara mycket påfrestande på tålamodet…tur att han är galet söt den lilla 😈, haha (man kan inte vara arg så länge på en så söt långöra❤️). 

Dumbo - engelsk vädur <3

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: