Annons:
Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 359 ggr
[Linn18]
2020-04-01 21:37

Mobilanvändning

Hej! Jag använder min mobil från jag vaknar till jag går i säng. Jag märker att jag får ångest av sociala medier när jag ser hur folk umgås och har kul, och så är jag själv inte där. Jag är verkligen BEROENDE av min mobil. Jag kollar sociala medier varannan minut (får ångest om jag inte är uppdaterad om vad som händer när jag inte kollat den på 10 minuter). Märker hur detta försämrar mitt självförtroende och mående. Jag jämför mig med andra tjejer på sociala medier och tänker att jag inte är lika ”perfekt” varje gång jag ser dem. Nu har jag tänkt att försöka lägga undan mobilen några timmar om dagen och endast kolla på datorn och teven. Inga sociala medier är tillåtna första timmen på morgonen. Jag är en person som får ångest och övertänker om jag inte lyssnar på podd eller ljudbok när jag är själv hemma, så det första jag gör när jag vaknar är att öppna mobilen och se alla notiser jag fått, vilket gör att jag går in på sociala medier minuten efter jag vaknat. När jag går upp sätter jag på ett poddavsnitt och äter frukost framför YouTube eller en serie. I höstas hade jag väldigt mycket ångest en dag på grund av sociala medier, så jag lade ifrån mig mobilen på flygplansläge några timmar och det hjälpte! Det var så skönt att slippa tänka på vad alla gjorde under dagen och slippa kolla om killen jag skrivit till svarat eller inte. I morgon ska jag inte gå in på mobilen den första timmen, helst längre. Hoppas ni också hänger på! 😀

Annons:
[Linn18]
2020-04-01 21:40
#1

Min dagliga skärmtid på mobilen är 7 timmar, vilket är helt sjukt! Och resten av tiden ägnar jag antingen på träning eller serier/YouTube.

Namiko
2020-04-02 09:04
#2

Mår du dåligt av sociala medier så kan det vara bra att undvika dom helt. Man kan skriva till folk på andra ställen. Man behöver inte vara konstant uppdaterad om andras liv och det är inte alla som kan hantera det.

Själv märker jag att jag får en tendens att slösurfa på Facebook om jag kollar vad alla lägger upp och det get mig absolut ingenting utan slukar bara massa tid. Jag har kvar min Facebook, men kollar inte vad mina vänner lägger upp utan hänger mest i en grupp som har med ett intresse att göra. Det har fått mig att må bättre mentalt. Jag stängde även av alla ljud för notifikationer för bara ljudet av dom började stressa mig med en känsla av "jag måste kolla NU."

Jag gjorde förändringen efter att jag sett den här videon.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: