Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 469 ggr
AlinaE
4/2/20, 10:03 AM

Skolan och gymasiet

Jag går i nian just nu och ska alltså börja gymnasiet till hösten. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Jag har alltid varit väldigt ambitiös och har tänkt att jag ska gå natur, jag gillar biologi och kemi och har haft bra betyg, men jag vet inte riktigt just nu. Jag har varit borta från skolan ett tag p.g.a. mitt mående och har en del uppgifter hemma istället. Jag har dock ingen motivation alls och det känns värdelöst att ens försöka. Just nu kämpar jag för att ens få alla betyg från grundskolan. I alla fall vet jag inte om jag kommer klara av att gå natur. Samtidigt är jag rädd att jag kommer bli uttråkad på andra linjer och se skolan som meningslös. Jag har inga planer för framtiden och inget jag ser fram emot så det känns samtidigt dumt att stressa sönder mig på natur. Jag är rädd att jag inte kommer klara av det för att jag inte ser något värde i skolan eftersom jag ändå inte kan se någon framtid framför mig. Är det smartare att gå typ naturbruk? Jag tänker att det kanske är lite mer variation och inte så högt tempo. Jag vet inte själv och förstår att ingen annan kan veta heller, men om någon har tips på hur man kan tänka så skulle jag uppskatta det!

Annons:
Tippy-Toe
4/2/20, 10:16 AM
#1

Gå natur om det är det du är mest dragen till. Om du inte skulle orka prestera fullt ut så går det alltid att läsa upp betygen på komvux senare i livet.

Surpan
4/2/20, 10:26 AM
#2

Jag säger tvärtom, gå inte natur om du inte vet att du kommer klara av det. Det kommer bara att stressa dig, ge dig dåligt självförtroende och kanske även påverka dig socialt. Det går alltid att läsa ett basår natur efter gymnasiet om du bestämmer dig för att plugga vidare senare men har du inga såna planer nu är det bara onödigt att stressa sönder dig. 

Gå en yrkesförberedande linje som verkar intressant om du hittar någon. Du kan alltid läsa extra matte eller naturvetenskap som individuellt val. På så sätt kan du enkelt få ett jobb efter gymnasiet och kan jobba några år innan du väljer om du vill plugga vidare eller liknande senare. Då får du bättre självförtroende, bättre förutsättningar att flytta hemifrån och hinner spara pengar innan du börjar plugga.

Jag gick natur och hängde med nöd och näppe med. Matten tex läser man fyra kurser (det som var Matte A-D på min tid) på fem terminer, det finns inte mycket utrymme till att vara borta från skolan och om du är borta en del redan nu så kan det vara bra att tänka på.

Jag läste natur och det var jätteroligt ibland, men det var tungt i perioder.

/Surpan

Calcifer
4/2/20, 12:15 PM
#3

När jag skulle välja gymnasielinje så var jag skoltrött, deprimerad, och såg ingen mening med något och hade inte heller några framtidsplaner alls. Jag gick estet. Min motivering bakom beslutet var att om jag nu ska åtminstone gå ut gymnasiet, så kan jag försöka ha så roligt som möjligt under tiden så jag lyckas ta en examen. Visst, det har inte direkt lett till något efter det, men jag lyckades ta mig genom gymnasietiden och jag fick slutbetyg. Det var för mig i det läget viktigare än att göra mina vidare val till universitetet bredare. Det går alltid att läsa in de ämnen du saknar antingen vid sidan om din huvudlinje eller på komvux eller annat innan du söker dig till det universitet du vill. När du är där och bestämt dig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AlinaE
4/2/20, 1:51 PM
#4

Tack för era svar! Jag är fortfarande inte helt säker, men har bestämt mig för att gå på öppet hus på en skola som har naturbruk i alla fall, för att se hur det känns. Jag gillar djur väldigt mycket så jag antar att det kanske varit kul. Matte tycker jag om och har aldrig haft särskilt svårt med så det i sig borde inte vara nåt provlem. Jag är mest rädd för tempot och att det blir för mycket plugg. Jag hanterar inte stress så bra och som sagt hade jag nog hamnat väldigt efter om jag blev hemma ett tag igen medan jag går natur. Mina föräldrar vill att jag går natur, för att hålla alla möjligheter öppna efter gymnasiet, men jag tror kanske att det inte är det bästa. Jag menar jag måste väl klara mig igenom gymnasiet först.

Calcifer
4/2/20, 1:56 PM
#5

#4 Försök ha det som argument när du pratar med dem. Om du väljer natur och sedan inte klarar av att gå ut gymnasiet pga ditt mående och det höga tempot ser det ju sämre ut som merit än att ha gått en annan linje där du kanske måste läsa upp några kurser efteråt för att få samma behörighet som natur. Jag kollade mycket på det där när jag studerade estet, och insåg att om jag la till rätt ämnen som tillval och därefter läste Naturvetenskapligt basår på universitet skulle jag ha exakt samma behörighet som någon som gått natur. Det skulle ta lite längre tid, men det är ju bättre än att det blir som för min vän som valde fel och inte tog sig genom gymnasiet helt fören hen var 26.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Alvirpo
4/3/20, 10:36 AM
#6

Jag läste ett "specialprogram" som var både naturbruk (djursjukvård) och naturvetenskap. Så läste alla matte/fysik/kemi/biologi kurser som vanliga naturvetenskapslinjen, fast även en hel del praktiska (=roliga) moment och kurser och så hade vi dessutom APL (praktik). Har generellt lätt för mig i skolan och naturvetenskapsämnen tycker jag är intressanta, men hade aldrig orkat läsa bara ren naturvetenskap. Det var dom roliga stunderna i djur-kurserna som fick mig att orka. 

Så jag skulle säga såhär, läs bara naturvetenskap om du verkligen tror att du orkar och vill, som andra sagt så kan man snabbt hamna väldigt långt efter även om man bara är sjuk någon dag. Läs isåfall hellre ett lugnare program, typ naturbruk, och lägg till kurser på individuellt val som ger grundläggande högskolebehörighet. Då får du en yrkestitel så att du kan jobba direkt efter studenten, men även möjlighet att studera. Behövs det kan man alltid läsa ett basår eller någon enstaka kurs på komvux för att få högre behörighet i efterhand. Tänk på att gymnasiet ska vara kul! Välj något som gör att du orkar och faktiskt vill gå till skolan varje dag i tre år till.

Annons:
Vikan
4/3/20, 1:48 PM
#7

Hade det eventuellt varit en idé att ta ett år off, och börja med gymnasiet ett år senare? En kompis till mig gjorde det då han var deprimerad och inte hade klarat av skolan i det läget, började ett år senare och valde estet - musik. 

Annars hade jag gått för något du tycker är kul! Det är tungt i period med mycket plugg och hade i sådana fall satsat på något du hade klarat av. Kolla upp vilka individuella val skolan har så kan du välja till högre mattekurser eller naturvetenskapliga ämnen. sedan finns det linjer som slår ihop naturvetenskap med annat, så kolla upp dina möjligheter där med!

Shia1
4/4/20, 10:40 PM
#8

Nu kan jag förvisso bara säga hur det blev av det jag valde, och vet ej hur det hade blivit om jag valt natur. Men jag stod Iaf mellan Natur, Bild, och Naturbruks inrikting häst. 

Men mina krav på mig själv, stress kring att få höga betyg i kombination m mitt dåliga mående,(ätstörning, depression, självskadebeteende,) och att jag tiden innan jag sen blev "sjukskriven" från skolan bröt ihop typ varje lektion och Alltid fick panik och bröt ihop under prov samt när vi fick tbx proven gjorde att jag valde Bild. 

Jag skulle teoretiskt klara av natur å nå de högre betygen. lätt för att lära mig, veta hur jag ska skriva för högre betygen osv. Men i praktiken. är alldeles för lättstressad och min story m allt… 

hela högstadiet var hemskt. och jag vill ha roligt på gymnasiet, vill att gymnasiet ska vara den tid jag hittade mig själv och lär mig slappna av. 

varpå jag valde bild av just den anledningen.  Varpå jag är riktigt glad att jag gjorde. Hade inget vidare intresse för måla osv, mer än att det kunde vara kul ibland. Men mitt intresse för bakning fick mig att vilja utveckla min konstnärliga förmåga. när jag sen började bild- nu= inte målat så mkt som senaste halvåret eller ritat. likes verkligen börjat tycka om det.

iaf. TROTS att jag valde bild. TROTS att vi i snitt max haft 1-2 prov /månad som mest- TROTS vi aldrig haft någon läxa. TROTS allt det- har jag behövt kämpa enormt mycket mer än jag trodde med mitt mående för att hamna och ligga kvar på en stabil nivå. Var påväg att dippa igen i höstas också… men tog mig upp från det och sista tiden nu innan skolan stängde pga Corona hittade jag verkligen en lagom balans. 

Klassen= dröm. ca 20 st, lärarna är väldigt bra. framförallt. alla är vi bra på olika saker i klassen och är ingen som helst betygshets. någon är grym på digitalt ritande men kass i att skissa m blyerts, någon kan eng flytande men inte räkna ett tal på matte, osv. 

jämfört m övriga så har vår klass haft mkt klassaktiviteter, vi har åkt på konstutställningar, haft flertalet tacokvällar, vi stod alla och dansade för våra föräldrar inför föräldramöteXD (vi kom på random 4 min innan ) ¨

Jag hoppas på att ha så kul det går. ettan har gått jäkligt fort hittills. 

vad jag vill säga, välj det du tror du kommer ha roligast. blir det fel är det bara att byta, läsa distans eller vad som helst. <3

AlinaE
4/6/20, 6:35 PM
#9

Tack för alla svar! Det har verkligen hjälpt. Just nu lutar det mest mot naturbruk. Även om jag kanske inte har samma möjligheter direkt efter gymnasiet så vill jag fokusera på att må bra under den faktiska tiden jag ska gå i skolan. Jag tycker som sagt om djur så jag tror att jag kan tycka om det. Jag funderade tidigare på att, som #7 sa, vänta ett år med gymnasiet, men känner ändå att jag vill försöka. Jag tror inte att jag skulle lyckas göra något vettigt ändå, och är redan nu stressad över att det känns som att jag hamnat efter alla andra. Deras liv flyter på och alla verkar ha detaljerade framtidsplaner. Jag har också hittat en skola som jag tycker om, så jag hoppas att jag kan börja där till hösten! :)

Lona
4/7/20, 4:00 PM
#10

Jag tänker också att det kan vara bra att välja en lite lättare linje än natur. Min systerdotter går ur ettan nu och tycker att natur var lite för tufft trots att hon egentligen inte har svårt för sig studiemässigt. Hon kommer sannolikt att börja om på någon annan linje till hösten. Det är så många som är skoltrötta i den åldern och dessutom kanske inte mår så bra psykiskt - gör det lite lättare för er i vardagen! Själv valde jag en "mittemellanlinje" svårighetsmässigt och det var nog tur med tanke på hur mycket frånvaro jag hade (mellan 20 och 40%). Vi hade också praktik 4-8 veckor per termin, en del av den praktiken gjorde jag senare så jag var helt enkelt "ledig" emellanåt. En sak att fundera över när det gäller ett sabbatsår är ekonomin. I nuläget är hela samhället i totalt kaos, det kommer sannolikt att ta tid innan det blir hyfsat med arbetstillfällen igen. Arbetsmarknaden i de flesta branscher svämmar över av friställda som har betydligt högre kompetens och arbetslivserfarenhet. Man kan väl förmoda att även en del åtgärder för ungdomar kommer att dras ner på när statens finanser ska repareras. Med andra ord så är det perfekt att studera just nu. 👍 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: