Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 638 ggr
Elmaa
2020-04-08 17:45

Dissociation

Jag har upplevt derealization och depersonalization i flera flera månader nu, och min therapist fokuserar inte så mycket på det problemet även fast jag tar upp det ofta. Jag är så rädd att jag aldrig kommer få känna mig som vanligt igen. Kan det stanna förevigt? Har ni några tips på hur man sakta kan bli av med den hade det hjälp väldigt mycket. Jag känner dessutom inga känslor längre och har inte gråtit på flera månader. Jag känner bara en djup sorg inom mig och jag känner mig utmattad hela tiden. Men jag kan inte uttrycka mina känslor.

Annons:
91Marran
2020-04-08 18:22
#1

Ta kontakt med psyket så får du medicin. Det hjälper att ta bort det mesta. :) Sen behöver du någon annan att prata med. Du kan skicka PM om du behöver hjälp.

Mvh
Mig

Lona
2020-04-09 00:11
#2

Bor du i Sverige? Hur gammal är du? Jag frågar bara för att du i en del inlägg använder engelska uttryck vilket självklart inte spelar någon roll men om du bor utomlands är det svårt att råda dig hur och var du kan få hjälp. Går du i skolan så kan du vända dig till skolsköterskan eller om ni har någon kurator av något slag. Annars kan du även kontakta en ungdomsmottagning så hjälper de dig vidare. Finns inget av de alternativen/du inte känner att det är en bra väg att gå så är det sannolikt vårdcentralen som är lämpligast. Detta förutsatt att du bor i Sverige. Vad är det för terapeut/therapist du går hos? Det går självklart inte att bedöma på ett internetforum och vi är bara vanliga lekmän här men det verkar inte riktigt som att du får rätt hjälp? Du mår ju uppenbarligen inte bra som det är nu. Som #1 skrev, det finns tex medicin som kan hjälpa - men det är förstås en läkare som ska bedöma det. Ta hand om dig! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Elmaa
2020-04-09 16:23
#3

#2 tack för svaret! Jag är 13 och jag bor i sverige. Jag kan ha använt mig av engelska ord för diagnoserna har lite lättare namn på engelska än på svenska. Jag vill inte vände mig mot skolkuratorn då vi inte haft bra upplevelse med henne innan, hon höll tex inte sin tystnadsplikt så min mamma vill helst inte att jag går till henne och det vill inte jag heller. Eftersom skolsköterskan samarbetar med henne måste hon berätta saker för kuratorn också. Jag har min kurator på barn och ungdomsmottagningen, (uttryckte mig fel innan,har alltså kurator och inte egen therapist så). Men jag känner inte att jag får den hjälp som jag behöver och dom upplyser inte de problem som jag vill prata om. Jag hade gärna velat gå hos en riktigt therapist men vet inte om man behöver någon slags utskrivning för det? Och om man nu vill veta och testa för diagnoser- kan man boka tid närsomhelst eller behöver man utskrivning för att få kolla det också? Tack för hjälpen! ❤️

Magrat
2020-04-12 21:13
#4

Alltså i det läget är nog det bästa att gå till vårdcentral, ungdomsmottagning eller liknande och be om enremiss till BUP.

Jag har bland annat en dissociativ sjukdom men fick inte hjälp med det förrän jag hamnade hos vuxenpsykiatrin. Tyvärr är det inte många som äör insatta i vad dissociation är och då väljer de bort det.

Att du upplever det är inget farligt i sig även om det känns skitläskigt. Det är liksom hjärnans sätt att säga ifrån att det blivbit för mycket. Och ibland slår den där försvarsmekanismen till även vid tillfällen när den inte behövs.

Att du har svårt med känslorna kan ju vara vad som egentligen. Du är dessutom 13 och det är en omtumlande tid i livet.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Elmaa
2020-04-13 15:53
#5

#4 Mm, vad jag märkt är det ingen som ska "ge mig hjälp" som fokuserat på det som jag alltid förtydligar är mitt största problem. Jag ska nog prata med mina föräldrar om en enremiss. Just nu hoppas jag verkligen det är för att jag bara är 13, men jag vet inte. Tack för ditt svar, det var jätte informerande (:

Upp till toppen
Annons: