Annons:
Etikettövrigt
Läst 327 ggr
OliviaJW
2020-07-10 14:46

Naglar

Hej, när tycker ni det är lagom ålder att göra gelé naglar? Jag är en tjej på 13 år men väldigt mogen för min ålder. Men när tycker ni? Jag är väldigt sugen på att göra naglar för jag tycker det är väldigt fint och mina egna naglar är hemska!

Annons:
Caeli
2020-07-10 14:52
#1

Tycker inte att det är lämpligt för någon att ha långa naglar just nu när det är så viktigt med god handhygien. Under naglarna samlas massor av bakterier…

silverfiisk
2020-07-10 16:24
#2

Du är alldeles för ung och det spelar ingen roll om du är mogen eller inte. Du är fortfarande ett barn och dina naglar är inte färdigutvecklade än, dessutom är barns hud och naglar känsligare än hos en vuxen. Skulle du göra gelé/akryl naglar nu så finns en risk att du får en allergisk reaktion eller permanenta skador på dina naglar. (Läs mer här: https://www.expressen.se/kvallsposten/nagelterapeuten-darfor-vagrar-jag-gora-naglar-pa-barn/ ) Personligen tycker jag inte att någon under 18 år ska tillåtas att göra konstnaglar. Det du däremot kan göra är att gå och få manikyr, då filas och dekoreras dina egna naglar. När du blir äldre och kanske gör gelénaglar, var väldigt noga med att den du går till har rätt utbildning! Går man till någon som inte vet vad den håller på med så kan det få hemska konsekvenser. Kom ihåg det, även om det är billigt så är det absolut inte värt risken.

[ThinkingMe]
2020-07-11 15:50
#3

Hej! Jag kan börja med att säga jag är en person med oerhört lågt intresse till alla versioner av kosmetik. Men i min åsikt så är det nog ungefär samma som med smink som vore en lämplig ålder. För mogenheten har inte med saken att göra, det har med din utvecklande kropp att göra. Den kan skadas av att komma i kontakt med sådana här ämnen för tidigt. Om jag skulle säga en ålder som inte var "aldrig" så skulle jag nog säga när man närmar sig myndighetsåldern (t.ex. gymnasieålder). 

För då är man även förhoppningsvis tillräckligt mogen för att kunna göra val för sig själv i och med att man då snart kommer ha ensamt ansvar över alla ens handlingar.  Samt att kroppen generellt hunnit utvecklas mer.

Upp till toppen
Annons: