Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 244 ggr
Lona
2020-08-14 14:35

(x) Undervisning om HIV/AIDS?

Jag kanske tog i i överkant när jag märkte tråden med (x) men tänkte att det är ju sexrelaterat så… Jag hoppas att det här inte tangerar vad som är ok för äldre att fråga här men vi satt och diskuterade HIV/AIDS häromdan. På 80-talet när sjukdomen bröt ut var det helt hysteriskt och på sexualkunskapen i skolan så ägnade vi minst lika mycket tid åt just detta som resten av "sexbiten". Jag är bara nyfiken på om man fortfarande ger det lika stor uppmärksamhet eller om det mer "smälter in" bland övriga STD? Det är ju faktiskt betydligt större risk för vissa andra sjukdomar även om följderna vid HIV är betydligt allvarligare. Edit: Insåg att man kanske inte tar upp det ämnet alls längre men hoppas att det finns kvar och tex tar upp hbtq på ett annat sätt än tidigare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[ThinkingMe]
2020-08-14 14:56
#1

Hiv och aids ingår i sexualundervisningen att lära sig om, men i min undervisning så lade man inte ner något mer tid på det än på någon annan könssjukdom - vilket jag tycker är synd. 

Hbtq tas också upp och har sin egna del i läroböckerna, precis som könssjukdomarna har även om det inte gicks igenom så mycket i min utbildning.

[Necromancer]
2020-08-14 18:51
#2

Hos mig tog dom upp HIV och andra könssjukdomar och vi lärde oss det viktigaste. Hbtq togs aldrig upp.

[EM_L]
2020-08-18 08:17
#3

De har tagit upp det lite grann som ingår i sexual undervisningen. Hbtq har tagits uåp kanske en eller två gånger under hela högstadiet och märkte då några fel med begreppen.

Upp till toppen
Annons: