Akut! Hur tusan låter jag bli?
Hej. Jag är tretton år och ända sedan jag var elva har finnar varit ett problem. Men nu har mamma bestämt att de ska bort en gång för alla och köpt Basiron 10%, och den var mycket dyr. Men problemet är att jag bara gör allt meningslöst eftersom jag klämmer mina finnar (och då får jag bara mer). Jag gör det för att så fort jag ser att en finne blivit vit vill jag se den poppa ut. Känna hur det lossnar. Det känns som den försvinner tycker jag, fast att den inte gör det, och detta har blivit ett beroende för mig..! Känslan och att de den spräcka. Det är sjukt äckligt men i stunden tänker jag inte! Jag känner mig så elak mot mamma som köpt denna dyring till finnmedel. JAG VILL SÅ HEMSKT MYCKET FÅ BORT DOM, och jag tror att om de börjar gå bort skulle jag bli motiverad och låta bli. Jag vill ha motivation, tips!! Hur låter jag bli att pilla och klämma finnar? Jag är trött på att stå varenda kväll och säga att från och med NU ska jag inte klämma, för att sedan på morgonen bryta löftet. Om ni hade turen att slippa acne och inte har en aning om vad jag snackar om, skriv nåt peppande istället! Jag vill ha stöd i det här! Nu får jag detta att låta som en världskris men det är verkliiigen ett stort problem för mig. Jag är trött på att vara äcklig. Tack för svar! :)♥
Sätt fullt med tejp eller plåster på din tumme pch pek finger då kan du inte klämma dem :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Man får ärr av att klämma finnar, men OM du klämmer vita finnar, öppna upp porerna med varmt vatten och kläm sedan med bomullspinnar. Då skadar du inte huden lika mycket. Använd sedan lite basiron på de klämda finnarna :)
att man får mer finnar av att klämma är bara en stor fet myt..
Du är för ung för att bli av med dem helt tror jag. Det beror så mycket på hormoner under puberteten. Dock är det en myt att man får fler bara för att man klämmer, förutsatt att man gör det med rena fingrar. Pillar man i ansiktet med smutsiga fingrar kan man bli mer finnig.
Tror ni verkligen myten gäller alla…? En vecka körde jag HELT intensivt med att inte röra ansiktet, ha håret ur vägen och bara hålla det rent och då försvann ett gäng. Så jag märker att min hy blir sämre av beröring. Dock när jag klämmer har det inte alltid varit med nytvättat ansikte och händer, så det kan vara en orsak. Men jag vill inte klämma dom för även om det är en myt blir min hy lika blodig och sen kommer det en ny på stället jag klämde plus små runt om. Jag vill ha tips hur jag låter bli, men det har varit bra tips -tack :)
Jag tvättar ansiktet när jag har vaknat och när jag ska gå och lägga mig och det visar faktiskt resultat. Det är ju typ taljkörtlar som bli infekterade av smuts och sånt och då är dwet bra att skölja ansiktet. Det hjälper säkert inte dig sådär värst mycket men..
Frida
Jag såg på ett program att man kan ta en helt ren nål och punktera finnarna (de vita och då endast på finnen och inte ner i huden) utan problem! 😛
#7 Oj, läbbigt ^^ Jag tvättar morgon och kväll med rengöringslotion och clearasil pads (uppehåll med basiron under sommaren i o med att man inte får sola med basiron). Kom på en sak! :) Nu har jag satt upp lappar i mina speglar hemma i en stark färg. När jag ser dom, blirjag påmind av att inte klämma. När jag vant mig vid lappen tar jag en ny stark färg som får mig att reagera. Får se om det hjälper. Jag har testat ett snöre runt fingret också.
Jag har haft problem med finnar så länge som jag kan minnas och är idag 20 år gammal och har fortfarande stora problem till och från.. Jag vet hur jobbigt det är. Jag får bland annat i ansiktet och på ryggen.
Jag klämmer mina finnar, det går inte att undvika för mig. Precis som du säger är det ett kall som det inte går att hålla sig från.
Dock är jag väldigt noga med att tvätta ansiktet morgon + kväll med rengöring, ansiktsvatten och fuktkräm. Detta har gett gott resultat och jag ser att på detta sätt kan jag ha någolunda kontroll på de. Men börjar jag att slarva så dyker det upp finnar igen som ett brev på posten.
Tyvärr är det vanligt med hyproblem i din ålder och jag tror inte heller att det kommer att försvinna helt nu. Det är helt enkelt något som man får leva med i några år i tonåren (och kanske lite längre tom). Inte för att jag ska ge dig negativa tankar, men det är kanske dags att acceptera att du har finnar och försöka vara noga med att tvätta OCH återfukta huden. 🙂 Jag har kommit fram till att börjar jag att oroa mig över att jag har finnar, så dyker det upp mer. Men tänker jag inte på sådant och inte mår dåligt över det, så brukar de hålla sig borta.
Hade din mamma eller pappa problem med finnar i yngre åldern? Jag vet att min mamma hade stora problem när hon var yngre och det är därför som jag idag har det. Min bror har haft stora problem när han var yngre, men den turkillen har knappt några finnar alls längre (han är 16). Så det är verkligen individuellt.
När livet känns jobbigt med finnarna, brukar jag titta på min mamma och tänka: "Håll ut. När du är äldre kommer du inte ha några finnar alls. Kolla på din mamma, hon är finnfri."
Lycka till! 🙂
Ett tips till är att inte övertvätta huden. När huden blir torr så producerar den mer fett och detta kan göra att man får mer finnar. Sedan jag började att använda en återfuktande kräm efter varje tvättning av ansiktet så blev min hy mycket finare och färre finnar.
#11 Vad skönt att läsa att du har samma problem! Pappa hade väldiga problem och mamma hade ingenting. Jag använder som jag sa en lotion som håller hyn mjuk och ren. Jag skulle inte säga att jag övertvättar min hy men någon gång runt lunch tvättar jag alltid ansiktet för att inte se så flottig ut. Jag har så fet hy och vill inte känna mig ofräsch.
TS håll bara ut. Basiron tog bort min akne och nu har jag bara enstaka ibland. Enligt mig så är nog basiron en enda som funkar, alla andra märken kan slänga sig i väggen
Bacon, svaret är bacon.
Min pappa (han är läkare) skrev ut finnmedlet "duac" till mig för ca 2 månader sen. Jag hade inte så mycket finnproblem, bara några i pappan och på näsan mellan ögonen och jag har inte EN ENDA finne kvar!! Han sa att det är den man brukar skiva ut till de som har den värsta typen av finnar, alltså väldigt mycket. Har använt andra produkter tidigare (bl.a svindyra krämer från Mary kay) som inte fungerat alls. Rekommenderar VERKLIGEN duac! Den är hur bra som helst! Sen brukar jag försöka att undvika att pilla i ansiktet med smutsiga händer, tvätta ansiktet morgon och kväll osv. :)
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
#13 Okej, jag ska hålla mig till basiron nu ett tag men om det inte hjälper har jag då ett bra tips ;D
Gå till en hudteraput.
Jag är 18 år och hade endast finnar på skulderbladen när jag var 11 år… var jobbigt på idrotten då en av mina klasskamrater sa gång på gång att jag var äcklig. Tog 1 år så var finnarna borta och har inte haft en enda sen dess. Gjorde inget speciellt heller :) Min pojkvän som är lika gammal som mig har alltid haft problem med finnar på ryggen, i hårbottnen och nån enstaka i ansiktet ibland.
Hudläkare brukar kunna ge bra behandling och ger den gärna för ungdomar med mycket acne har jag för mig
En gång när mamma verkligen ville hjälpa mig att sluta klämma sa hon till mig att den vita taljen var vita blodkroppar som skulle hjälpa kroppen att vinna kriget mot finnen och att jag hjälpte finnen genom att ta bort taljen xD Stämmer mammas teorier…? #15 & #17 Jag pratade med en skolläkare under hälsokontrollen nu i sjuan. Hon sa att jag skulle tvätta med basironen och hålla ansiktet fritt och rent. Om jag mådde skit över det skulle jag komma dit oftare men jag vill först prova nu under sommaren då solen även står på min sida i acne-kampen..!
Jag ska gå på en 4-månaders kur med antibiotika efter sommaren för att få bort min acne, och hudläkaren jag gick till sa att jag hade väldigt manipulerad acne (hon såg att jag tryckte dem tidigare) så att det är en myt eller inte vet jag inte, men de påverkar "mönstret" där finnarna ploppar upp. Om jag har förstått det hela rätt vill säga 😛
#19 intressant :)