Har ångest om min gymnasieval
Hej jag är en 09a (född 2009) som har ångest om min gymnasieval. Det är så att jag vet inte om jag passar in eller tycker om gymnasieskolan jag går i. Jag även tycker att jag inte har några intressen av den programmet jag går i nu. Jag har redan ändrat skola men den som jag har ändrat till är inte för mig heller. Det är så att jag är rädd att byta skola igen på grund av att min mamma kommer bli väldigt sur om jag byter igen. Hon kommer prata om "livet är inte perfekt". När jag ville ändra skola blev min syster också väldigt sur och skrek. Sammanfattning på det här är att jag har redan ändrat skola och program och när jag gjorde det blev min mamma och syster väldigt sur. Jag vill göra det igen för att jag tycker att jag inte passar in i skolan som jag går nu och programmet är inte min grej heller. Jag har ungefär 255-260 merit och det är väldigt bra. Jag har mycket ångest om detta och om jag ändrar igen så kommer mina kompisar som jag har nu och min familj som jag har nu bli väldigt sura. Jag har även upplevt massvis med mobbning när jag gick i grundskolan och jag är rädd att om jag ändrar skola igen så kommer jag råka möta dem igen. Dessutom så har mina kompisar som jag har nu redan lagt till mig som vän i snapchat och jag känner som att jag kommer bli en dålig kompis om jag ändrar skola. SNÄLLA HJÄLP och berätta om vad jag ska göra!
Bäst är nog att prata med en kurator och en studievägledare. Att börja där för att reda ut dina behov och vad som kanske är rätt för dig.
Därefter kan ni ta er ann din familj, om det behövs.
Jag undrar om det verkligen är skolan det hänger på? Är det inte så att du allmänt känner dig vilsen?
Vad andra tycker om dina val spelar ingen roll, men du tycks tro att alla val du gör är fel. Du kanske helt enkelt inte tycker att du passar in någonstans? Då är det mer din självkänsla du skall jobba på.
Gymnasievalet kan verka ödesdigert och det är verkligen inte alla som vet vad de vill med livet så du är inte ensam om att känna dig "fel".
Mycket utbildning går att komplettera efter gymnasiet om det är vidareutbildning du tänker på.
Kanske du skall ta ett sabbatsår och tänka efter och jobba med dig själv och din osäkerhet. Arbetsmarknaden är väl inte den bästa nu, men att jobba ett tag utan att tänka på plugg och prestation kan vara en lättnad.