Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketterkropp-och-själkänsliga-rummet
Läst 89 ggr
[Undertaker]
2025-09-02 13:38
2

(X) Till er vuxna, föräldrar eller medmänniskor men även ni som känner er drabbade

Jag rör mig dagligen på forum och plattformar där man ser tonåringars tysta rop på hjälp. Oftast är det bara att de skriver av sig om sin situation, gärna med någon liten fråga.
Detta är inget som jag först nu som vuxen börjat se, utan redan som ung tonåring vid 14 eller 15 års åldern så stötte jag, då själv i en inte ideal situation, på andra som behövde hjälp.

Det är tonåringar som har det kämpigt. Vissa kanske "bara" kämpar med sitt egna psyke och att förstå sig på kärlek och vänskap, men oroväckande många har inte bara egna problem utan även en eller flera föräldrar som inte mår bra.

Ja, vad gör man då, när man enbart är en främling online?
Hur skulle ni agera om ni såg någon tonåring som berättar om sin situation online. En situation där man senast som vuxen känner att detta barn har svikits av samhället och fallit igenom flera skyddsnät.

Och ni som själva är i en svår situation eller har varit i en svår situation: Vad har andra gett er för stöd? Vad tycker ni har hjälpt? Eller känns det fortfarande hopplöst?

[Undertaker]
2025-09-02 13:44
2

När jag ser att en tonåring delar med sig och försöker förstå, försöker navigera en svår situation utan vuxen hjälp? Ja, då kan jag inte låta bli. Då är min prioritet att se till att barnet är medveten om de stöd som finns. Att jag gör det lilla jag kan i hopp om att personen vågar och orkar söka hjälp.

Idag var återigen en sådan dag. En tråd på ett forum fångar mitt interesse. Titeln får mig att ana det värsta. Ja, en tonåring som gör sitt bästa för att ta sig ur sin situation, men känner att hen saknar den hjälp som krävs.

Jag läser på online för att vara säker på vad för stöd som finns för den åldern. Sammlar på mig information kring vad som går att göra om föräldrarna vägrar skriva på nödvändiga papper, etc. etc.
Letar reda på olika gratis rådgivningar personen kan få. Även vart man kan få psykologiskt stöd, osv.

Men jag börjar texten med att visa att jag ser individen. Jag ser personen och förstår att det är tufft. Det är en situation ingen människa och absolut inget barn ska behöva befinna sig i. Jag försöker först stötta på en "psykisk" nivå innan jag kommer med informationen om hjälpen som borde finnas. Jag betonar att hen har rätt till hjälp.
Det visar sig då att ena "institutionen" inte informerat barnet om möjligheterna som finns när föräldarna inte är villiga att fylla i nödvändiga dokument. Så hen har kämpat och bråkat med föräldrarna och börjat tappa hoppet. Allt detta då delar av informationen aldrig verkar ha nått fram.

Det gör ont att se barn fara illa. Barn som mår dåligt. Barn som inte känner att de behöver be om råd online. Samtidigt är jag tacksam att de kan använda sig av internet och har möjligheten att på så vis ta till hjälp av de som ser och de som inte vågar chansa kring om det nu är ett barn som bara vill ha uppmärksamhet eller ett barn som faktiskt behöver hjälp.

Men vad mer kan man i slutändan göra utöver att visa att personen har en rätt att leva och finnas samt att få hjälp? Vad mer kan man göra utöver att dela hjälpen som finns att få?

Jag tror internet skapar många problem, men jag tror även det ger möjligheten för vissa att ens bli informerade och kunna få stödet de behöver.

Calcifer
2025-09-03 13:53
0

Jag brukar göra samma sak. På rätt ställen.

Och med det menar jag att det finns ett forum jag håller till på, där en del av forumet är BARA för att skriva av sig. Naturligtvis får folk komma in och stötta eller peppa, men det är inte en plats för lösningar eller råd eller där man ska dela med sig om länkar till resurser. Utan det är till för just att människor ska kunna känna att få bara vräka ur sig, utan att någon kommer in med råd som man kanske provat, lösningar man redan vet om, eller länkar man redan har. Så att ingen liksom behöver förklara "jo men jag har redan en psykolog, jag äter redan medicin, jag gör redan x" osv.

Men det är också ända stället jag inte aktivt försöker hjälpa. Sen är det så att personen bor i ett land där jag inte har någon koll, där även om jag googlar skulle kunna ge fel råd eller dela med mig av fel länk då jag inte kan alla lagar och även är medveten om att vissa saker skiljer sig från t:ex stat till stat (om de bor i USA), så brukar jag i stället tipsa om att de kan vända sig till en vuxen de litar på, oavsett vem det är, och be om hjälp för man får alltid be om hjälp. Och så brukar jag bara säga att det finns hjälp att få och bara i övrigt skicka pepp. Det är nämligen nästan alltid någon annan i tråden som vet mer om just det landet som delat med sig av länkar så då känner jag inte att jag ska göra det, just eftersom jag kanske ger felaktig information av misstag.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Undertaker]
2025-09-03 13:58
0

Och med det menar jag att det finns ett forum jag håller till på, där en del av forumet är BARA för att skriva av sig.

Det är bra att nämna! Att det är viktigt att respektera dessa "vent" sidor/trådar/forum. Använder själv sådana ibland och jag upplever att de respekteras att man inte ska svara. Alla dessa platser brukar erbjuda en "vent" tråd och en "skriva av sig" tråd där folk får svara.

Calcifer
2025-09-03 14:13
2

#3: Ja precis! Ibland kanske man redan sitter med svaren, men vill faktiskt bara få kräka ur sig lite känslor. Då är det liksom inte rätt läge att folk kommer och ska ge råd och lösningar som man redan har. Där är ju syftet inte detsamma. Däremot om det handlar om andra platser och personen i sitt inlägg säger typ "jag vet inte vad jag ska ta mig till längre" eller liknande, då passar det sig ju att hjälpa om man kan.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"