Mens [tampong]
Jag är en 13 årig tjej som snart fyller 14 Jag fick min första mens i söndags, jag började att använda trosskyd men det läkte igenom… Sedan bytte jag till binda vilket fungerade tip top men behövde bytta mycket ofta. Funderar/undrar om man kan prova tampong eftersom att det vore könt om den kunde sitta kvar längre. Än 1 timma.
Jag skulle vilja rekommendera menskopp (själv har jag haft det i kanske 15 år och är supernöjd). Har själv aldrig kunnat använda tampong men med menskopp så glömmer jag i princip bort att jag har mens för det är så bekvämt (med den mängd mens jag får så behöver jag bara tömma min på morgonen och på kvällen).
Kan dock ta lite övning innan man får till det ordentligt (övade under period då jag inte hade mens först).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
För mig var det svårt att använda tampong fram tills jag hade förlorat oskulden (runt 18 år). Tänker att så kanske det även är för dig? Provade menskopp för ett år sedan men det var svårt att sätta på plats tyckte jag, sen blev jag lite rädd för vakuumet som bildas.
Jag tänker att innan du börjar med tampong kan du ju jämföra de bindor du provat med andra? Om du till exempel har "normal" binda nu så kanske du behöver ha någon med större uppsugningsförmåga eftersom att du blöder rikligt?
/Anonymos
Jag skulle rekommendera dig att börja med binda ett tag och sen testa tampong eller menskopp. Menskopp kan vara svår att få in i början, framförallt när man precis fått sin mens, men den är bäst för miljön och när det kommer till det ekonomiska. Jag är 17 år och fick min mens när jag var 11 år. Jag använde papper i trosorna i 2 år innan jag vågade testa binda. Sen tog det ungefär 3 år innan jag vågade testa tampong. Nu har jag hormonspiral så jag får väldigt lite mens, så nu använder jag tunna trosskydd. Eftersom du precis fått din första mens kan du blöda mer, men efter några mensar kommer du nog blöda mindre, så jag rekommenderar att använda både tampong och binda. Bindan är bara för säkerhetens skull, ifall du skulle blöda igenom tampongen.
Jag läckte igenom alla bindor så jag körde med tampong nästan direkt när jag fick min mens. Var väldigt obehagligt att gå med bindor och trivdes inte alls.
Om du vill testa tampong så tycker jag att du ska göra det 🙂
Du får hitta det som passar dig bäst.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
tack för svar är inne på min andra gång nu med mens och körde direkt tampong det är som du säger CIREEA tack!
Sen jag upptäckte tampongen för några år sen förändrades mitt "mensliv" rejält. Nu är det inte lika hemskt att ha mens.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat