Kompis som mår dåligt? (X)
För några veckor sen hängde jag med mina kompisar, vi sov över och så. Då såg jag att min kompis som vi kan kalla för A hade sår på armen som inte funnits där förr. Det var inte sår från en katt eller något, nej det var självskadesår. Jag blev chockad och visste inte vad jag skulle göra, så jag sa inget på hela kvällen. Hon har aldrig gjort det innan. Jag har inte snackat med de andra men jag vet att de sett, och A försöker inte direkt dölja dom även om hon inte sagt något (kan tex gå i kortärmat). Nu några veckor senare har ajg i alla fall inte sett några nya sår, hon beter sig som vanligt och är lika galen haha.
Så jag undrar: borde jag göra något? För hon har inte gjort något mer eller något på flera veckor.
Det finns faktiskt de som provar någon enstaka gång och sen aldrig mer.
Men det är jättebra att du är så uppmärksam och omtänksam.
Du har ju redan lite extra koll på henne, fortsätt med det, och märker du något på hennes sinnesstämning så fråga om det är något.
Bäst är att hålla koll, kanske fråga henne någon gång om hon ibland kämpar med sitt mående och sina känslor. Påminn henne om att det finns bra hjälp att få innan det blir för kämpigt.
Ta någon vuxen du litar på som hjälp ifall du är orolig och tror risken finns att hon skadar sig mer eller om saker eskalerar!
Håller med ovanstående. Att självskada "hjälper" (ja, det är ju såklart inte riktig eller bra hjälp, men för många kan det lätta ångesten för en stund och det är ofta därför man fastnar, även om det såklart inte är ett bra alternativ) inte alla, och hon kanske insåg att nä, det här vill jag inte hålla på med. Men håll absolut extra koll, och kanske lite försiktigt fråga hur hon mår och sådär. Försiktigt mest så hon inte går in i försvarsställning och nekar allt bara av reflex. Känner du dig orolig så absolut prata med någon vuxen du litar på. Du behöver ju inte berätta vem det är du är orolig för, utan bara att du är det, till en början.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"