Tonåringar iFokus

Tonåringar

Läst 88 ggr
[Undertaker]
2025-10-06 09:01
10

Att vara snygg

Jag tror de flesta av oss har stått framför spegeln och tänkt: ”Om jag bara såg lite annorlunda ut.” Kanske lite smalare, lite längre, med slätare hud eller ett hår som alltid ligger perfekt. Det är nästan som om vi växer upp med en inbyggd tanke om att vi hela tiden måste förändra oss – som om vi aldrig riktigt duger som vi är.

Vi matas med bilder varje dag. På sociala medier rullar flödet av influensers med trendiga outfits, perfekta kroppar och filter som får allt att se lite mer magiskt ut. Det är lätt att tänka att där är målet – att om jag bara såg ut så, då skulle jag också känna mig snygg, självsäker och lycklig. Skulle jag bara vara sådär skulle livet bli bättre. Men ju mer man försöker jaga det där idealet, desto längre bort känns det. För det flyttar sig hela tiden.

Allt passar inte alla – och det är meningen

Jag minns när jag försökte förstå mig på hur i hela friden man kan se snygg ut. För det verkade vara nyckeln till att ha vänner i skolan. Det verkade vara de "snyggaste" som alltid hade många vänner och inte blev mobbade för vad de klädde sig i eller hur de såg ut. Jag köpte kläder jag egentligen inte trivdes i, testade frisyrer som inte kändes rätt, försökte mig på smink för att anpassa hur mitt ansikte såg ut och plötsligt kände jag mig mer som någon annan än som mig själv. Men jag blev inte mindre mobbad, för de hittade andra saker de kunde kommentera på. Jag fick inte fler vänner. Det var under ungefär 3-4 år som jag lekte runt med min stil. Jag var ett tag väldigt feminin, smink, kläder som framhävde de få kruvorna jag hade då, visa mycket hy. Därefter slog det om, kläderna blev svarta, därefter allt mer grabbiga. Enklare plagg.

Att vara supersmal, sminka sig på ett visst sätt, ha en specifik frisyr eller bära en trendig kjol betyder inte att man automatiskt blir snyggare, det lärde jag mig den hårda vägen. Det handlar inte om hur kroppen ser ut – utan om hur man känner sig i den. Trots att kläderna passade så kändes det så fel. Kläder, färger och stilar sitter olika på olika människor, och det är just det som gör oss unika. Så trots att alla plagg jag hade i sig satt rätt på mig funkade de inte för den jag var. Det såg i sig rätt ut men kändes så fel. Som om jag var utklädd.

När man hittar det som faktiskt passar ens egen kropp och personlighet, händer något. Det kan vara en färg som får ögonen att glittra, ett plagg som framhäver det man gillar med sig själv, eller bara känslan av att man trivs. Rätt kläder kan verkligen förstärka självförtroendet – och när man känner sig säker i sig själv, märker andra det också. Det är som om man börjar stråla inifrån.

Att hitta sin egen stil handlar inte om att vara “modig” eller “sticka ut”. Det handlar om att våga vara sig själv – även när det inte alltid känns lätt. För ibland är det just det som är svårast.
Men när man slutar försöka passa in i någon annans mall, börjar man lära känna sig själv på riktigt. Man märker vad man trivs i, vad som känns naturligt, vad som får en att le. Det är nästan som att bygga sin egen version av “snygg” – en som bara gäller för just dig.

Kanske gillar du att klä dig i mjuka hoodies och sneakers, eller så älskar du färg, smycken och glitter. Kanske trivs du bäst med naturligt hår, eller kanske är du den som testar nya frisyrer varje vecka. Poängen är att det finns inget rätt eller fel sätt att vara snygg på. Och det är just det som sociala medier och "mainstream media" inte lyckas förmedla.

Det låter kanske enkelt, men det är faktiskt en process. Att våga välja sig själv kräver mod. Det kräver att man slutar jämföra sig med andra och istället börjar uppskatta det man redan har. Man testar sig fram, lär sig förstå hur plagg ska sitta på kroppen för att man själv ska känna sig nöjd.
För när man känner sig bekväm i sitt utseende, börjar andra saker falla på plats. Man går rakare, ler oftare och vågar ta mer plats. Det är inte för att man plötsligt blev snyggare i någon annans ögon, utan för att man började se sig själv med nya.

Snygghet kommer inifrån – och det syns

Det låter som en klyscha, men det är sant. Snygghet kommer inifrån. Det är inte bara ett leende eller ett fint ansikte – det är energin man utstrålar när man är trygg i sig själv.
För att komma med ett exempel: Klär jag mig i min stil så får jag komplimanger. Visst, vissa tonårs-killar kommer med kommentarer då jag, en vuxen, ser udda ut, men gamla damer, små barn, och folk som enligt mig är snygga ger mig alla komplimanger. Detta sker inte om jag klär mig i kläder jag ej känner mig bekväm i.

Självsäkerhet är inte att tro att man är bättre än andra, utan att veta att man duger precis som man är. Och det är just den känslan som gör människor vackra.

Så nästa gång du står framför spegeln och tänker att du borde förändra något – stanna upp. Tänk istället: Vad gillar jag med mig själv? Vad får mig att känna mig som jag? För det är där, i den känslan, som din verkliga stil finns.

Det är en process, det tar tid, men det är värt det.

Obs! Och det är inget fel med att springa runt i hoodie och mjukisbyxor hemma eller om man till exempel ska handla något. Varför? För det är inte realistiskt att alltid klä sig ordentligt. Vissa dagar orkar man inte, eller så känner man bara för att vara bekväm, inte mer.