Gta 6
Hej. Vill skaffa gta 6 när den kommer ut men min mamma har redan sagt att hon inte vill köpa den. hur kan jag övertala hon att köpa den ändå?
Du skriver ingenting om hur gammal du faktiskt är.
GTA har alltid varit väldigt våldsamt, belönad omotiverat våld och sexuellt explicit. Det är med andra ord faktiskt inte gjort för barn. Det finns ett skäl till att det har den åldergräns det har.
Jag har barn som också tycker om att spela mycket. Deras mamma oroar sig mer för när spelen är våldsamma eller läskiga.
GTA är nog det enda spelet jag känt mig tveksam för att dom ska spela som mindre tonåringar faktiskt. Så jag kan förstå din mamma.
Men för att faktiskt försöka hjälpa dig att svara på din fråga… Bästa sättet att övertyga föräldrar om att något man vill göra är ok, är att dom behöver förstå mer om vad det är och att det inte kommer påverka dig på det sätt som oroar sig för.
När mina barn ville spela online med chatt och sedan röst-chatt, så satt jag med i rummet i bakgrunden. När dom ville spela The Last of Us, så hade jag redan spelat det och visste mer om vad det var.
Jag tror som sagt att just GTA är som att spela det här föräldra-spelet på hardcore permadeath. Men kanske titta på play-thrus tillsammans med henne när spelet kommer, prata om varför du vill spela det (storyn lika spännande som en film, etc) och på andra sätt bevisa att du varken själv blir våldsam eller glorifierar det som händer i spelet.
Kanske säga att du kan göra extra sysslor hemma för att tjäna pengar och delvis betala spelet själv, eftersom det lär bli väldigt dyrt dessutom.
Mvh // Johan
Vet hon vad det är för spel? Tycker hon att det är för våldsamt?
Hon kanske inte kan prioritera den utgiften.
När du ska övertala, säg vad det kommer att ge dig att spela spelet. T.Ex. du lär dig bättre engelska. Har kontakt med kompisar genom spelet och att ni får något att prata om när ni ses. Att säga att alla andra får hjälper inte. Du måste förklara varför du behöver spelet.
Lycka till!
Mvh
Mig