Överviktig?
Jag är en 15årig tjej som är ca 160 cm lång.
Jag vägde mig hemma idag o vågen visade 70 kg, kan det stämma eller e vågen trasig???
Är väldigt kurvig men undrar
Du växer fortfarande på längden antar jag så du behöver lite att ta av.
Det är inte vågen som bestämmer om du är överviktig eller ej, och olika vågar kan visa olika.
Du är säkert medveten ifall du äter sunt och sover bra, i så fall låt din kropp vara ifred och växa klart innan du tänker på att manipulera den.
Ja det är klart att det kan stämma, varför skulle det inte kunna göra det? Jag är 164cm och har som mest vägt 79kg.
En sak man tyvärr har sett när det gäller vikt är att det är större risk att man är/förblir överviktig i vuxen ålder om man är det i tonåren, jag skulle därför inte rekommendera att låta det vara tills du har växt klart. Däremot är internet och sociala medier inte ett bra ställe för att få hjälp med det, utan bättre vore att prata med vården och låta dem göra en bedömning och t.ex. i så fall kanske bli skickad till en kostrådgivare eller liknande.
Sajtvärd på Skrivlust
Tänkt även på att om du är aktiv så har du dessutom en del muskler och dessa väger mer än fettvävnad.
Jag är överviktig enligt mitt BMI men det är för att jag har tränat mycket hela mitt liv.
Bäst är dessutom om du tillsammans med dina föräldrar tar hjälp av en läkare för att reda ut om något borde göras nu eller om avvakta är bäst. Eller om vikten är vettig för dig.
MVH Alva <3
Att som ung kvinna ha så mycket muskelmassa i förhållande till fett att man felaktigt registrerar som överviktigt enligt BMI är definitivt väldigt ovanligt, och om TS tränade så mycket skulle hon nog vara medveten om det. En kvinna blir inte så muskulös inom något som helst normalspann av träning.
Sajtvärd på Skrivlust
#4: Sant!
MVH Alva <3
Enligt vården har jag växt klart
#6: Har vården sagt något om din vikt eller erbjudit möjligheten att få stöd?