hjälp, mamma kontrollerar vad för kläder jag köper!
mamma har alltid varit den som handlat kläder åt mig. och framförallt nu när jag liksom är 16 känner jag att hon borde sluta bry sig. får hon liksom rota i min garderob eller bestämma vad jag köper? det suger då hon vill att jag klär mig modest och tantigt. jag tänkte liksom inte springa runt i saker som visar halva rumpan, men i alla fall kortbyxor eller kjolar som bara går till knäna. och något annat än fula blusar med mormor mönster.
får inte ens klippa eller färga håret. eller ta hål i öronen. eller bära andra smycken
Du är gammal nog att bestämma vad du vill ha på dig för kläder. Låter som din mamma är lite för kontrollerande.
Även om hon kanske menar väl så bör hon släppa på det lite.
Det är ju viktigt att du ska må bra och trivas i dina kläder.
Har du pratat med din mamma och förklarat hur du känner?
Det låter lite som om din mamma är med i någon frikyrka. I så fall är det ett dilemma för henne. Hon vill inte bli "utskämd" för vad hennes dotter gör.
Men hon har faktiskt inte rätt att bestämma så mycket om dig. Om två år är du myndig och om hon inte släpper lite på sin kontroll kan det gå alldeles överstyr. Jag kan förstå om du då vill klä och sminka dig extremt bara för att protestera.
Så hon binder ris åt egen rygg, kan man säga.
En del föräldrar har svårt att acceptera att deras små barn växer upp till självständiga individer, och glömmer att tänka på att få en bra relation till sitt vuxna barn.
Finns ingen annan förälder som kan stötta dig? Syskon? Mor- eller farföräldrar?
Om det inte finns så hoppas jag att det finns en ungdomsmottagning där du bor. Där kan du få stöd och råd.
#1: hon lämmnar rummet när jag tar upp det så det går liksom inte att få prata
#2: min storasyster är goth och min bror punkare. båda myndiga och dagen de fyllde 18 bytte de liksom stil och min bror brände till och med sina gamla kläder
har ingen pappa så är bara jag och mamma
Handlar du kläder med henne eller handlar hon kläder åt dig?
Tänker att om hon handlar åt dig kan du börja vara delaktig och försöka finna kompromisser. Plagg ni båda är okej med.
Gissar att din mor var lika hård mot dina syskon? Med tanke på deras ”extrema” vändning så fort de blev myndiga. Men det dina syskon gjort stärker bara Sindris kommentar #2.
ja manma växte liksom upp i ett strängt hushåll och hon tycker mina syskon bedragit våran tro och så. hon ville även att min syster skulle gifya sig i mormors klänning
men ska prata med henne idag! ska försöka
jag ska få köpa något jag gillar när hon är med som jag får ha på mig hemma! jag får välja så länge axlar, mage, eller rumpa inte visas men det är lugnt liksom. hoppas hoppas hon gillar det jag väljer så kanske jag liksom får bestämma mera
#9: Hur har det gått?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com