Längd komplex
⚠️TW vikt och längd⚠️
Jag vill inte trigga någon nu eller så för jag vet att det finns längre personer osv osv. Men jag är 15 o är ca 166cm lång o känner mig alldeles för LÅNG. Har varit bekväm i att vara kort men på det senaste har jag växt. Var liksom 164 jätte nyligen. Vill ju vara kort igen… Nästan allt går att ändra men längden går inte o jag hatar det. Jag väger några kilon under 50. Så jag borde egentligen inte växa mer tycker jag…
Det är vanligt att växa vid 15 år
#0: Åh, vad lycklig jag hade varit om jag varit 166 när jag var 15. Jag är mycket kortare än så och det är inte kul. När jag var ung fick jag ibland köpa kläder på barnavdelningen, inte roligt alls.
166cm är exakt på medellängden för kvinnor i Sverige, men jag skulle gärna ha blivit 170.
Det finns kvinnor som är betydligt längre och som trivs väldigt bra med det.
Tänk istället på att skaffa dig en sund och frisk kropp som ska ha motstånd mot sjukdomar och hålla i många, många år till.
#2:
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
- Redigerat 2025-08-13 11:04 av Anonymanvändare
#2: ja men eftersom att jag börjat växa jätte mycket helt plötsligt så tror jag att jag blir ännu längre. O om jag äter mycket o så kommer jag oxå bli längre. Innan åt jag lite dåligt (ej ätstörning) o då kanske jag inte växte o nu när jag äter bra så börjar jag växa. O jag vill verkligen inte bli längre.
#1: ja det vet jag. Men jag vill inte bli längre. Jag har trivst med att vara kort.
#4: Tro mig, att äta dåligt eller vara lätt ändrar inte på något! Jag har alltid varit underviktigt men stack ändå iväg i längd när jag var 14.
Jag kände mig precis som du obekväm med längden min. Men längd är något man inte kan påverka så det bästa man kan göra är att finna saker som går att ändra. Själv började jag träna för att bygga på mig lite muskler. Jag var så spinkig så jag tyckte att alla kläder satt konstigt.
Men på något vis flög tiden förbi och även om jag än idag delvis tillhör dem längre så har nog jag mognat och vant mig vid det.
Du är absolut inte själv med att känna dig för lång. Och tro mig, det finns många i din ålder som känner sig helt för korta.
Jag tror det bästa är att börja hitta kläder och annat som man känner sig bekväm i. Saker som man faktiskt har kontroll över att anpassa utan att någon skada sker.
Känns det för jobbigt kan du alltid prata med en kurator. Puberteten är en jobbig tid och jag känner nog ingen som gillade förändringarna medan de skedde.
Jag tappade massa vikt då jag inte mådde bra av att jag växte. Alltså det gav mig sådan ångest att jag slutade äta mer eller mindre. Blev jag kortare än vad man uppskattat baserat på mina föräldrars längd för det? Nej. Men jag utvecklade en ätstörning och fick dessutom andra problem på grund av att jag inte åt nog.
Prioritera din hälsa över ditt utseende! Dessutom har jag med 172 lättare för att hitta snygga och coola kläder än minna vänner som blev 158 och 164.
MVH Alva <3