Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 94 ggr
[Undertaker]
2025-08-28 09:44
3

(X) Vad hade du velat veta/höra?

Vad hade du velat att ditt yngre jag hade fått veta eller höra?

Ett provisoriskt X i rubriken för att hålla alla säkra. Frågan kan dra upp lite känsligare ämnen.

[Undertaker]
2025-08-28 09:55
2

Det finns personer som bryr sig. Det finns personer som vill lyssna och vill förstå. Ge inte upp, det blir bättre och du kommer att hitta människor som uppskattar dig.
Och du mår aldrig för bra för att få stöd eller hjälp. Dina behov spelar roll.

johan
2025-08-28 10:02
3

Att du kommer ångra mer alla dom gånger du inte ens försökte, än de gånger du misslyckades.

Så även om det är läskigt: Försök! Chansa! Testa! Säg JA när det kändes mer tryggt att säga nej.

Oavsett om det är att fråga om ett sommarjobb, starta företag, bjuda ut någon du är förälskad i, åka den svårare skidbacken, göra något extra på en presentation i skolan. Gör det!

Ja, det finns risk att det inte blir som man hoppats. Men då vet man det och lär sig något av det. Om man inte ens försöker kommer det spöka i huvudet mycket längre tid än eventuell pinsamhet i stunden.

Just att säga JA, kanske inte omedelbart leder till något speciellt, men nära på alla gånger jag sagt ja till något svårt och läskigt, så har jag så många gånger långt senare kunnat se att en framgång, var helt beroende av att jag vågade chansa på något svårt tidigare.

Mvh // Johan

[Undertaker]
2025-08-28 10:09
2

#2: Verkligen bra skrivet!

Maleficum
2025-08-28 10:18
2

Det är inget fel på dig bara för att du inte orkar samma saker som alla andra, att din energi inte räcker lika långt. Bevara den energi du har och gör det du verkligen vill och försök inte "ödsla" energi på sånt du tror du måste göra efter som andra kan göra det.

Din energi är din att förfoga och du vet bäst till vad den räcker och vad som får den att fylla på igen. Du är inte lat för att din energi inte räcker till.

Våga prata med någon om att du mår dåligt! Håll inte allt innombords och oroa dig inte för att du är besvärlig om du vill ta upp det. Det finns personer som bryr sig och som vill hjälpa till.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

alva03
2025-08-28 10:26
3

Slösa inte energi med de som inte tycker du duger för du kan aldrig vara perfekt i allas ögon. Så använd energin för att göra det du vill och det du mår bra av för det är ditt liv och din kropp. Älska den som den är och inte den som andra vill ha den.

MVH Alva <3

Calcifer
2025-08-28 15:28
4

Trots att du har diagnoser så är det inget fel på dig, låt ingen påstå något annat. Det är viktigare att ha några få riktiga vänner än att ha 50 pers omkring en där ingen skulle ställa upp om man behöver det.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sommarbakverk
2025-10-09 18:39
1

våga prova, var inte rädd för att göra fel, för fel kan det bli ändå, och fel blir det om en inte provar.

våga ta hjälp och våga vara ärlig. våga be om hjälp. för, sanningen kommer ändå alltid ut i slutändan. tro mig, det värsta som kan hända är inte att ex din lärare eller så får reda på hur du mår. de värsta är all tid du lägger på att må dåligt.