Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4705 ggr
[Tilde]
2012-07-25 11:00
0

Att slå en otrogen partner

Inne på Relationer iFokus blev det ett väldans liv när TS skrev att hon hade gett sin otrogne man en örfil och sedan fått en käftsmäll tillbaka och frågat om det var ok att slå kvinnor. Folk skrev att hon hade gjort sig förtjänt av käftsmällen för hon slog först. Samtidigt skrev de att man aldrig ska slå någon, oavsätt kön eller situation.

När jag sedan skrev att jag tyckte att mannen skulle ta emot örfilen "som en man" (tyvärr finns det inget bättre uttryck) för han faktiskt förtjänade den då otrohet är myyycket värre än en örfil… ja då tyckte folk i princip att jag var sjuk i huvudet.

Vad tycker ni? Förtjänade han det? Är det ok att ge en otrogen partner en örfil?

För mig spelar kön ingen roll, hade jag varit otrogen hade jag tyckt att jag förtjänade en örfil av min sambo. Samma sak om det var ombytta roller.

myhairlady
2012-07-25 11:06
0

Ingen har sagt att du är "sjuk i huvet" på relationer.ifokus

[Tilde]
2012-07-25 11:07
0

#1 Nej det vet jag, jag skrev inte att de rakt ut har sagt det :)

De skrev något i stil med att jag har en sjuk syn på livet, eller något sånt. Minns inte exakt. Men det är inte poängen här. Vill gärna höra lite åsikter.

oh-la
2012-07-25 11:39
0

jag kan nog tycka att det sällan finns någon ursäkt att slå vare sig första eller andra gången, och hur mäter man lidande liksom? hur mycket är det okej att slå om partnern varit otrogen, och är det mer okej om tjejen slår killen, som oftast inte är lika stark? jag kan säga att en örfil på min sambo nog hade känts som en smekning, för jag är så jäkla klen, medan han hade kunnat knocka mig med en örfil.

[Tilde]
2012-07-25 11:42
3

#3 Nu handlade det om en örfil i stundens hetta. Det tycker jag är förståeligt. He had it coming. Däremot ska man inte slå upprepade gånger bara för att få ut sin ilska.

Det är också TS poäng, att om man är extremt mycket starkare än den andra så blir slaget värre. Slår t.ex. jag min sambo får han i värsta fall ett rött märke. Slår han mig kan han nästan bryta nacken av mig, lol.

Gaiezza
2012-07-25 13:48
13

Han var luuuuuuuuuungt värd minst 10 örfilar.

Bacon, svaret är bacon. 

theraphosa
2012-07-25 13:51
4

Han borde bara skämmts och inte slagit tillbaka. Om de skulle varit flickvännen som vart otrogen så tycker jag att även hon förtjänat en örfil. otrohet är smuttsigt och partnen blir självklart lack.

nottheonly
2012-07-25 16:55
3

Jag tycker att det aldrig är okej att slå någon, förutom om man känner sig riktigt hotad och slår tillbaks i självförsvar.

Men det kan ju lätt bli så ibland att man blir så arg så man inte riktigt ha koll på vad man gör Obestämd men då får man väll träna på att behärska sig.

Så jag tycker väll egentligen att båda har gjort fel, och man får väll helt enkelt skylla sig själv om man slår någon och får en smäll tillbaka, men när det gäller karlar så kanske de inte behöver slå tillbaks det första de gör om det är en tjej som slår dem, men jag tycker defenitivt att de har rätt att försvara sig även fast det är en tjej som slår dem.

[WickedAlly]
2012-07-25 18:51
2

Det är aldrig okej att slå någon, oavsett vad personen har gjort så länge han eller hon inte slagit dig och jag håller med #7; män får också försvara sig.
Vad borde han gjort annars? Stått där och väntat på nästa eller fallit på knä och bett om förlåtelse..?

Nej, jag har levt i ett hem där våld förekommit och det är aldrig, aldrig okej. Man kan säga de hemskaste ord som sårar rejält, precis som otrohet sårar men när man blir fysisk så blir det något annat. Tycker inte att otrohet och våld är samma sak alls.

[Tilde]
2012-07-25 18:59
2

Jag tycker personligen att det är värre att skada någon psykiskt än fysiskt… det fysiska läker MYCKET snabbare. Han har varit otrogen borde han stå för det och ta emot en örfil om det skulle komma.

Med det sagt så skulle jag aldrig leva i ett våldsamt förhållande, men i just en sådan situation anser jag inte att en örfil är någon stor grej…

Geru
2012-07-25 19:06
2

Anser inte att våld i någon form är bra, så nej, jag tycker inte det är rätt. Fast det beror ju på, om du örfilar någon som varit otrogen är du minst lika dålig själv som tar till våld för att stilla ditt egna hat för människan.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Tilde]
2012-07-25 19:12
0

#10 Jag har aldrig varit i situationen, så jag har ju inte örfilat en otrogen partner. Men jag tycker absolut inte det är lika dåligt att ge en örfil som att ärra någon för livet sådär. T.ex. om en pedofil våldförde sig på mitt barn så barnet blev psykiskt ärrad, hade jag gjort mer än att bara örfila personen… Kanske är lågt och "fel", men något slags straff borde de få… tycker jag.

Geru
2012-07-25 19:14
0

#11 Det finns en väldig massa paranteser i att vara otrogen. Så sjukligt många att det inte ens går att räkna upp.

Och, för att vända på argumentet, är det rätt då om en kille slår en tjej som varit otrogen då? För ditt argument måste betyda det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Tilde]
2012-07-25 19:17
0

#12 Ja en örfil förtjänar också en otrogen tjej utan att slå tillbaka. Om det däremot är en riktig käftsmäll eller upprepade slag tycker jag såklart att både tjejen och killen ska försvara sig. Men en örfil är inte hela världen. Otrohet däremot, det blir man ärrad av.

Geru
2012-07-25 19:23
0

#13 Då har vi helt enkelt en skild syn på det. Jag vet inte vad en örfil är för dig, men jag kan säga dig att man kan slå ut någon kall med en örfil, utan problem.

Våld är aldrig rätt väg att gå.

-Stephen Hawking

trullsan88
2012-07-25 19:36
3

Nej inte slå.

Skrika gorma bråka, men aldrig slå.

Inte ens en örfil.

Våld är helt fel väg att gå.

Otrohet är hemskt, men ännu värre att slå.

Mitt ex var otrogen. Jag blev vansinnig, men rörde honom inte

Jag gick ut genom dörren och kom inte tillbaka

[Tilde]
2012-07-25 19:51
0

#14 Oj, men så stark tänker jag inte att personen är. Man ska inte slå med allt man har, som mest lämna ett litet rött märke på kinden. Det är en örfil i mina ögon. Mer än så är en riktig smäll!

#15 Bra gjort av dig! :)

Geru
2012-07-25 19:54
0

#16 Du kan ju inte bestämma hur mycket kraft någon ska lägga bakom ett slag(ja, örfil är ett slag). Finns gott om människor som är så starka, och tjejer med.

Att säga att örfilar är okej är som att säga att misshandel är okej. Och visst, jag förstår om man är anarkist och anser att allt våld är okej, men annars är det bara dubbelmoral.

-Stephen Hawking

[Tilde]
2012-07-25 19:58
1

#17 Mjo men det jag klassar som en örfil är liksom det som man brukar se på filmer. Om det är så hårt så man nästan bryter nacken tycker jag att det är ett riktigt slag och inte en "örfil".

Hur är det dubbelmoral? Otrohet är också våld/misshandel, psykisk sådan. Varför är just fysiskt tabu men inte psykiskt?

nottheonly
2012-07-25 20:07
1

#9 Fysiskt våld kan ju leda till att man mår psykiskt dåligt (två flugor i en smäll), så jag håller inte riktigt med att fysiskt läker fortare - men det beror ju självklart från person till person.

[Tilde]
2012-07-25 20:09
2

#19 Ja det är ju klart, men just i den här situationen så tror jag inte att mannen hade blivit ärrad för livet av en örfil… :P

:holmgreen:
2012-07-25 20:41
0

Jag tycker inte det är okej.

Förstår att det kan vara svårt när någon man älskar är otrogen men när man hör nåt sånt så ska man be the bigger person helt enkelt och gå därifrån.

Geru
2012-07-25 20:48
0

#18 För att psykisk misshandel är någonting som inte lämnar fysiska sår. Det är också så att man inte kan kartlägga hur mycket skada det gör, och allvarligt talat, vanlig misshandel är mycket, mycket värre. Jag antar då att du blivit misshandlad, eftersom du vet att mental sådan är värre?

Det är dubbelmoral att säga att våld inte är okej, att ha lagar emot det för att sedan säga att våld är okej när du själv väljer det.

En örfil är ett slag.

-Stephen Hawking

[Tilde]
2012-07-25 20:52
2

#22 Nej men en örfil syns ju inte heller? Nej jag har inte blivit misshandlad, jag har hamnat i slagsmål och jag har mått extremt psykiskt dåligt. Tar den fysiska smärtan över den psykiska anyday. Skulle såklart inte vilja bryta revben eller liknande, men hellre det än att bli traumatiserad för livet.

Jag har aldrig sagt att man ALDRIG ska slåss och att våld ALLTID är fel. Jag tycker att man ska låta bli, men att det finns vissa få situationer där jag inte tycker det är direkt fel att använda våld (inte övervåld dock). Man ska aldrig slå folk utan anledning och man ska självfallet försöka att låta bli helt, men hamnar man i en sitation så som den jag skrev om i första inlägget, då ser jag inget fel i en örfil.

Geru
2012-07-25 21:01
2

#23 En örfil syns ju? Och hur är det relevant?

Jag har blivit misshandlad både psykiskt och fysiskt. Psykiskt tar lång tid att läka, men den tar tid att orsaka, och en otrohet är något som faktiskt går att läka så vida man inte själv mår psykiskt dåligt och då har någon form av beroende relation till partnern, i det fallet blir det som att man tar heroin från en knarkare.

Fysisk misshandel skapar mentala ärr. Stoooora sådana. Trauman som är väldigt stora. Det är en del av den fysiska misshandeln. Rädslan att det händer igen.

Hur vet du vad som är övervåld och vad som inte är det? Allt är definitioner som du själv sätter, och som ingen annan än du vet om exakt. Någon annan anser kanske att en örfil som knockar någon är lagom och kör på det istället.

Misshandel är aldrig rätt. Och om du misshandlar någon så hoppas jag att lagen kommer och tar dig.

Spelar ingen roll vad du tycker kring det. Det är emot lagen att misshandla andra av en anledning.

Våld är inte ett sätt att lösa saker på. Det enda det gör är att visa att du är sämre än den som du slår på. Oavsätt läge.

-Stephen Hawking

[Tilde]
2012-07-25 21:12
2

#24 Du sa att man kan inte kartlägga psysisk smärta eller att det inte lämnar fysiska sår, men det gör inte en örfil heller?

Alltså det beror ju helt på hur man är som person. Om man inte är helt psykiskt stabil från början kan man bli helt förstörd av otrohet, speciellt om det pågår under en längre tid. Inte säkert att man blir knarkare för det.

En riktig misshandel och en örfil är inte samma sak. Såklart om du blir misshandlad i hemmet, eller attackerad på gatan så är det också en form av psykisk misshandel. DET är en hemsk form av misshandel som lämnar ärr.. En örfil för man har varit otrogen tror jag knappast man (den otrogna) blir påverkad av. Jag hade tyckt att jag förtjänade en örfil om jag var otrogen. Hade nästan bett om en.

Ett slag är inte övervåld. Så enkelt är det. (Ja så länge det inte är med ett basebollträ), en örfil, alltså en hård "klapp" på kinden är ingenting.

Tror inte någon tjej (eller kille) har hamnat i fängelse för att ha gett någon en enda örfil, speciellt inte i en sådan situation.

Det får du tycka och det håller jag inte med om :)

Geru
2012-07-25 21:19
4

#25 En örfil är misshandel, punkt. Du kan inte säga att det är "en lös örfil". Jag kan misshandla någon "löst" och det är ändå misshandel.

Nej, normalt sätt blir man inte helt totalt förstörd av det och får sår som aldrig läker. Tiden läker det mesta. Och nu är vi inne på "är det misshandel eller inte" vilket är OT. En örfil är misshandel. Anser du att en örfil är okej anser du automatiskt att misshandel är okej. Så det är.

Det finns ingen "riktig" misshandel. Två delar av det är te.x. lätt misshandel(vilket en lös örfil hamnar under) och grov misshandel.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3468507

Jodå. Du blir straffad för det, precis som du ska bli. Du hamnar inte i fängelse, eftersom det inte är ett grovt brott med en lös örfil, men visst fan åker du ditt.

Spelar ingen roll vad du håller med om och vad jag tycker. Bryter du lagen så gör du det. Stå för att du anser att misshandel är okej eller lägg ner diskutionen.

-Stephen Hawking

[Tilde]
2012-07-25 21:28
2

#26 Jag anser dock inte att det är misshandel. Att slå en kompis på armen är i så fall lika mycket misshandel som att ge en otrogen partner en örfil.

Du kan inte tala för alla. Och nej det där var helt ologisk! :S En örfil och att slå ner en människa och sparka på någon som ligger på marken är långt i från samma sak. Jag tror att majoriteten skulle välja en örfil över att bli sviken av en närstående eller riktigt misshandlad.

Räkna upp en människa som har åkt in för att ge någon en enda örfil? Inget våld mot barn inräknat.

Varför ska jag lägga ner diskussionen? Jag skapade gruppen, du kan sluta skriva här om du vill. Jag vill gärna höra andras åsikter.

Geru
2012-07-25 21:36
3

#27 Att slå en kompis på armen är, för det mesta, någonting som man har "tillåtelse" att göra, vilket gör att det hamnar under samma regler som te.x. kampsport.

Det gör inte en örfil i det där läget. Varför tror du att misshandel just är att man sparkar någon som ligger ner på marken? Det är knappast den vanligaste formen av misshandel.

Varför ska jag leta länkar när du drar ut dina nummer(ursäkta kommentaren nu, men har ingen bättre) ur arslet? Du är varken engagerad, du har inte varit misshandlad, men du anser ändå att misshandel är okej.

Jag skulle absolut välja en örfil över att bli grovt misshandlad. Men det är inte så systemet fungerar. Båda två är fel, och en ond gärning gör inte en annan ond gärning rätt. Båda handlingar är fortfarande fel.

Precis, exakt, som det ska vara.

Du får helt enkelt stå för vad du skriver i så fall. Du anser att örfilar är okej - därav att misshandel är okej. En örfil är misshandel, därför blir det så. Du får, som jag sa nyss, stå för vad du säger.

-Stephen Hawking

oh-la
2012-07-25 21:40
3

jag skulle inte välja en örfil av min sambo… han har slagit mig ett par gånger, dock under ordnade former när vi tränat kampsport, och jag kan säga att jag inte skulle vilja ta ett slag, ens med öppen hand, från honom i ilska.

alltså, en örfil är ett slag, om så ett med öppen hand. jag har sparrats en del med öppen hand, och det gör ont och kan lämna hiskerliga blåmärken. i så fall får man ju skapa någon form av skala "du får slå såhär och såhär hårt om jag gör något, men inte såhär för dte är för hårt…" och vem avgör om det bara är en liten örfil? en örfil är som sagt ett slag med öppen hand, och till på köpet ett slag där du kan ladda ganska bra med kraft. jag tror inte att tjejen som skrev inlägget på relationer.ifokus klappade snubben på kinden lite extra hårt, utan det var antagligen just en örfil, ett ansiktsslag. jag förstår inte varför någon ska acceptera det eller ta det som en man oavsett. och helt ärligt, ska man börja räkna skuldpoäng? nej, jag tycker det är en sjukt omogen reaktion, och även om jag inte sympatiserar med någon eftersom man inte har den blekaste aning om vilken kraft som använts eller hur eller hur det gick till har jag full förståelse för att han slog tillbaks.

Geru
2012-07-25 21:42
3

#29 Precis så som jag sagt, vem avgör om en örfil är "lagom" eller inte? Det funkar inte så ju…

Och håller helt med om att det är en omogen sak att göra.

-Stephen Hawking

[Tilde]
2012-07-25 21:46
1

#28 Fast jag tror att de flesta killar skulle tycka att de förtjänade den örfilen i den situationen. Min sambo är en av dem.

Vad har det med saken att göra? Bara för jag inte har blivit misshandlad betyder det inte att jag har åsikter. Du borde lära dig att acceptera andras åsikter, även om du inte håller med.

Nej jag anser inte att en örfil är misshandel, så du har helt fel. En örfil är endast misshandel om det kommer helt randomly, utan orsak (för det mesta tycker jag att det ska vara mer än en gång). Är man otrogen är det en annan sak. Att slå någon bara för man blir sur för de t.ex. inte har dammsugit hemma är något helt annat. Bara för att lagen säger att ett slag är misshandel betyder det inte att alla tycker det.  Lagen säger också att man ska vara 20 år för att köpa alkohol, men hur många håller med om det egentligen?

Jag står för allt jag säger, alltid. Men att du påstår dig veta vad jag tycker är helt fel. Varför skulle det t.ex. vara mer tillåtet att slå en kompis på armen? Nu är det du som har dubbelmoral.

Vår diskussion leder ingen vart. Du får tycka vad du vill, har inte sagt annat, men du hoppar på mig om att mina åsikter är fel hela tiden. Jag har lika mycket rätt till min åsikt som du.

[WickedAlly]
2012-07-25 21:53
2

Det är oerhört kränkande dessutom att bli slagen. Jag har varit i båda situationer, alltså med otrohet och med slag, och jag skulle välja otroheten vilken dag som helst.

Loveradio
2012-07-25 21:54
4

Har han varit otrogen så har han gjort sig förtjänt av en örfil. Eller tio… Och han borde kunna ta det som en man utan att slå tillbaka. Riktiga män slår inte kvinnor, så är det bara.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Geru
2012-07-25 21:54
4

#31 Beror ju helt på vilken person det är vi pratar om här? Och den som han/hon var otrogen mot, vad hade den gjort?

Det finns en miljon olika parametrar för det där. Du kan inte ta ett exempel, det funkar inte så.

Det betyder att du inte vet hur illa misshandel är. Inte en aning om hur det känns, eller hur illa det är.

Jag accepterar din åsikt, annars skulle jag inte ens svara emot dig, utan bara låta dig förbli "dum".

Spelar ingen roll om du anser att en örfil är misshandel! Det ÄR misshandel! Lagstadgad misshandel.

Om jag skriker en massa dumma saker till någon och denna slår mig är det fortfarande den personen som tar till våld som kommer bli straffad. Du är skyldig att ha ditt eget temprament under uppsikt, det är inte statens jobb.

Jadu, du får dricka på krogen när du är 18. Systemet har en egen regel som säger att du får köpa när du är 21 där, och sen kan man också dricka ansvarsfullt hemma efter 18, te.x. under en middag. Så vilka håller på det? Jag. Blir man straffad om man dricker innan man fyllt 18? Nej, väldigt sällan, men dom som langar åt dig blir det så det skriker om det. Och nu är vi ännu mer OT.

Jag påstår mig inte veta vad du tycker, du skriver ju vad du tycker. Du anser att misshandel är okej under vissa förutsättningar, och därför anser du att misshandel är okej.

Det är mer tillåtet att slå en kompis på armen just för att det är en kompis, och faller under samma situation som när man tränar te.x. kampsport. Du får ha en slagsmålsmatch så länge dom som är med har sagt att det är okej. Så nej, inte dubbelmoral. Det ena är ett "godkänt" sätt att slå någon på medans det andra är oprovocerat våld.

Visst har du rätt till dina åsikter, precis som att jag har rätt att tycka att dina åsikter är fel. Du skriver dessutom på ett öppet forum där alla kan svara, du kan inte stoltsera med saker utan att förvänta dig ett svar.

-Stephen Hawking

[Tilde]
2012-07-25 21:57
1

#32 Såklart, jag säger inte att man ska slå en person hur som helst, men just i DENNA situation är det inte kränkande för mannen eftersom han har gjort något ännu mer kränkande mot sin fru (svek och lögn).

#33 Håller helt med dig! Har man varit otrogen kan man inte komma och klaga om man råkar få en örfil av frugan. Han kan ju i alla fall visa att han inte är en helt rutten människa genom att ta emot slaget.

[Tilde]
2012-07-25 22:02
0

#34 Detta var situationen som är beskriven i det första inlägget. Hon slog till honom genom en örfil av ren frustration, han bankade tillbaka mycket hårdare. Jag anser att hon hade "rätt" att reagera så, medan hans agerande var omoget/omanligt.

Jag säger inte att man inte får säga emot, men man behöver inte göra det på ett negativt och nedvärderande sätt!! Folk tycker olika än jag - feel free! Såklart det finns folk som gör det och de får såklart tycka så! Jag hackar inte på dem för det. Just du tryckte ner mig och min åsikt och då försvarar jag den bara. :)

Och det är inte okej att slå en kompis utan anledning, varför skulle det vara det? Hur kan det vara mer okej att slå en kompis helt oprovicerat än att slå sin man som har varit otrogen och ljugit för en?

[WickedAlly]
2012-07-25 22:07
3

#33 "Och han borde kunna ta det som en man utan att slå tillbaka." - Ursäkta men hahaha. En bra MÄNNISKA slår inte andra helt enkelt, men du menar att han ska klara av det för att han är man? Man eller kvinna spelar ingen roll, man slår inte andra.

#35 Jag anser inte att det är mer kränkande, människor ljuger och sviker hela tiden. Det gör det inte rätt men så är det, och jag kan sätta min katt på att alla som skrivit här inne någon gång sårat någon annan men alla har väl inte blivit slagna för det..? OT men sant.

C4NCERiNHALE
2012-07-25 22:09
4

Hade det varit min kille som hade varit otrogen hade han fått smaka på stekpannan. Att vara otrogen mot någon är nog det värsta som man kan göra emot sin partner. Och är man det mot någon så får man fan skylla sig själv om man får sig en däng!

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

Geru
2012-07-25 22:09
4

#36 Jag tycker både reaktionerna var fel. Örfilen är fel. Och att slå tillbaka sen är fel. Det är ingen av dom som är rätt.

Du trycker ju ner en hel lag, en lag som finns till av en anledning.

Nej, det är inte okej att slå en kompis utan anledning, men jag antog att det var "på skoj" och därför inom ramen av vad som är okej, och vad som inte är det och blir misshandel.

För det ena är som sagt en situation när andra regler gäller. Om du frågar din kompis så kommer den säga att det är okej, så länge det är det då, självklart, men det är inte okej att slå någon i det läget.

Våld är fel. Det är det draget hos människan som är absolut värst.

-Stephen Hawking

oh-la
2012-07-25 22:35
3

#33, vadå ta det som en man, och riktiga män slår inte kvinnor???? du menar alltså att en kvinna får slå en man  hur mycket som helst men en man får aldrig slå? en människa får inte slå en annan människa, oavsett orsak, oavsett situation!

#38, fast om han då slår tillbaks i självförsvar, får du skylla dig själv om du får stryk också?

jag förstår det inte alls! vvarför slår man folk för att man blir arg? är vi inte högre varelser än så? då har jag ändå tränat kamsport och blivit knockad ett par gånger på riktigt, men jag skulle för den sakens skull aldrig gå och slå någon för att dom har svikit mig.

det här "ärotänket" är precis det folk som misshandlar andra utanför krogen skyller på. "han raggade på min tjej och kränkte mig"… som sagt, är vi inte mer civiliserade än så… som sagt, jag tycker det är en sjukt omogen reaktion att slå.

Geru
2012-07-25 22:39
2

#40 Vissa är sexister i den här världen, även åt andra hållet. Det är bara acceptera :)

Precis! exakt samma tänk där.

-Stephen Hawking

nottheonly
2012-07-25 23:03
3

#33 Riktiga män slår inte kvinnor - och riktiga kvinnor slår inte män.

Våld är onödigt. Men jag förstår ju självklart att man blir arg och frustrerad om ens pojkvän varit otrogen - men istället för att slå så kan man väll packa sin väska och gå. Men som sagt det är ju lätt hänt att man av ren impuls ger en örfil till exempel (vem vet, jag kanske skulle reagerat så även fast jag tycker det är onödigt), men då får man räkna med att få en tillbaka kanske.

oh-la
2012-07-25 23:12
3

#41, haha! allt du skriver är mer eller mindre vad jag tänker :P ditt inlägg #39 var i princip precis det jag försökte säga. jag håller med dig.

[Tilde]
2012-07-26 09:44
1

FYI, att "ta det som en man" är ett yttryck. Skulle gärna säga "ta det so en kvinna" också, men tyvärr är det inte samma sak? Jag är feminist, tycker att det ska vara jämställt mellan män och kvinnor, att vi har samma rättigheter och ska tjäna lika mycket på samma jobb. MEN jag vet att det av naturen finns skillnader mellan oss. Att påstå något annat är bara töntigt.

Nu har jag inte sagt att alla borde slå en otrogen partner på så vis, för jag tycker det är duktigt av folk som inte gör det. Däremot förstår jag mycket väl varför man skulle vilja slå sin otrogna man! Jag tycker att det är det minsta han förtjänar efter vad han har gjort! Det finns massa som inte håller med mig och det får ni ju tycka!

Vi har olika åsikter och sånt är livet. Det betyder inte att någon har fel och någon har rätt - en åsikt är varken rätt eller fel.

Fridaaaa
2012-07-26 10:50
5

Tycker personligen inte det är okej att slåss, om det inte är i självförsvar.
Slagsmål är för fega, som inte vågar/kan diskutera och reda ut saker utan tar till nävarna istället. Enligt min mening i alla fall.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Geru
2012-07-26 11:51
5

#44 Klart det är skillnader, men om du är femenist, så varför använder du ett uttryck som helt klart inte är någonting som är kring dina åsikter?

Jag förstår också varför någon skulle vilja göra det. Men att vilja göra något och faktiskt göra det är två skilda saker.

-Stephen Hawking

Imasy
2012-07-26 20:45
3

Jag tycker inte det finns någon anledning att bruka våld, oavsett vad den andre personen har gjort, om det inte är i självförsvar.

Och även om det är i självförsvar så ska man inte använda mer våld än vad som är nödvändigt.

[cookies]
2012-07-27 09:59
1

Hade jag varit otrogen hade jag velat ha mer än EN örfil, mer än rätt att slå till honom! Han "borde" bara stå där och vara ledsen över det han hade gjort..

nottheonly
2012-07-27 11:50
0

Om en tjej är otrogen, är det okej att killen slår till henne då?

[cookies]
2012-07-27 12:06
0

#49 Jag skulle ALDRIG slå min tjej om hon var otrogen, jag tycker det är fel. Jag vill inte slå nån annan, men om jag har varit otrogen tar jag gärna ett slag som straff.. Det är hur jag funkar..

Fridaaaa
2012-07-27 12:07
0

#49 Nej det är lika fel som att en tjej slår en kille.

Geru
2012-07-27 12:11
2

#48 Vad du själv anser är rätt är ingenting som är viktigt när man pratar om lagar och allmänt uppförande.

Och han kanske inte vill stå där och ta emot ett skit? Tänk om han bara är där för att säga hej då?

Det finns inga lagar mot rövhål. Det skulle bli ett väldigt konstigt samhälle då. Och yttrandefriheten skulle inte gälla alls då.

-Stephen Hawking

Iceland
2012-07-28 02:30
1

Jag håller med Tirin.

Hade min sambo varit otrogen så hade han fått sig en örfil. Det är jag väldigt säker på. Jag hade även tyckt att han borde "ta det som en man."

Har man gjort något så hemskt som att vara otrogen emot någon, ja då får man ta örfilen ifall man skulle få en.

http://isabellarun.weebly.com/

Fridaaaa
2012-07-28 09:50
1

#53 Fast, att ge en örfil räknas till misshandel och går att anmäla

Iceland
2012-07-28 23:09
0

#54, Ifall han hade anmällt mig då, ja då hade jag tagigt det. Jag hade ju stått för det om man säger så. Sen om jag blivit straffad, ja då hade jag blivit det.

http://isabellarun.weebly.com/

PiganX
2012-07-29 00:48
2

Det finns personer som har väldigt svårt att acceptera att alla inte delar samma åsikter. Men för det så ska man kunna respektera andras åsikter, och klara av att sköta diskussionen på ett moget sätt.

Och för övrigt så håller jag med Tirin i mycket av det hon skrivit i tråden.

Geru
2012-07-29 00:50
1

#56 Där ibland dig själv då :)?

Du nästan stalkar det nu, och ska bestämt såga just mig. Intressant det där.

-Stephen Hawking

PiganX
2012-07-29 01:29
2

#57 Men snälla Geru, jag har inte ens nämnt ditt namn. Varför tar du åt dig om du inte känner dig träffad? Obestämd

Jag tänker inte starta en diskussion med dig här också, har du problem så får du PMa mig. Det räcker gott och väl med att sitta och lyssna på ditt idiotiska skitsnack inne på Relationer i den tråden.

Ville bara påminna om att man ska respektera varandra ju.

Geru
2012-07-29 01:40
1

#58 Du behöver inte nämna namn :) Inlägget var rätt klart riktat, och dessutom så var ditt inlägg i stortsätt åsiktslöst här.

Du behöver inte starta en diskution här. Du skrev här, så det är i så fall du som startat den.

Sen förstår jag inte riktigt kommentaren kring skitsnack och sedan respekt i samma inlägg, men det kan ju bara vara jag som tycker det är dubbelmoral :)

-Stephen Hawking

PiganX
2012-07-29 01:47
1

Ja, det är skitsnack eftersom du inte kan respektera att alla inte tycker likadant som du.

Tack och hej.

Geru
2012-07-29 01:49
0

#60 Tror inte dom flesta håller med dig om det. Jag anser bara att om du tycker något så ska man stå för det, och din åsikt får helt enkelt klara av att bli kritiserad…

Lycka till i framtida diskutioner.

-Stephen Hawking

nottheonly
2012-07-29 14:35
0

Ibland har man olika åsikter och det viktigaste är väll att man kan respektera det - men man måste ju ändå få diskutera och fråga varför en person tycker som den gör. Det är ju ändå ett forum Glad

Stiinisen
2012-07-29 14:53
3

Jag tycker det är helt rätt med en örfil.
Har själv vart där , då min kompis (nu ex) pojkvän försökte kyssa mej , så gav jag han en örfil.
Han slog tillbax , och då gick jag.
Fanns inget mer att säga , eller göra.
Jag 'började' och han slutade.
Helt fel från bådas håll.
Men han triggade mej , och det blev mest en reflex.

' Har man gett sej in i leken , får man leken tåla '
Visst säger man så?

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

2012-07-29 14:58
1

#63 Det är ju inte riktigt så ts menar. Det ts skriver är ju om din partner är otrogen, är det då okej att ge örfil?

PiganX
2012-07-29 17:22
2

#64 Fast det där är ju också otrohet, bara det att tjejens kompis smällde till honom istället för killens tjej själv Glad

Stiinisen
2012-07-29 17:57
0

#64 eftersom jag känner Ts , så vet hon redan vad jag tycker om detta.
Tänkte mer överlag.

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

2012-07-29 18:06
0

#65 Absolut, men det var inte i ett sånt sammanhang som ts frågade om ;)  Jag tycker inte det är samma sak.

#66 Okej då förstår jag :)

PiganX
2012-07-29 18:13
1

#67 Otrohet som otrohet.

2012-07-29 18:14
1

#68 Ja absolut! Men i det här fallet som stina skrev om var det ju inte hon som hade blivit bedragen.

PiganX
2012-07-29 18:42
1

#69 Och? Obestämd Han var ändå otrogen.

2012-07-29 18:51
2

#70 ja jag vet! Men i diskussionen snackar de om hurvida det är okej att slå sin partner. Inte hurvida det är okej att slå någon annans partner. Otrogen som otrogen Ja, men det är inte samma sak då det inte ens var hennes partner..

[awxzO]
2012-08-04 02:33
1

Han förtjänade den där örfilen.

skorpan10
2026-02-28 00:18
0

Båda förtjänar det. Ett stort svek.

Fridaaaa
2026-02-28 07:10
0

#73 Varför skriva i en tråd från 2012? Dessutom har ts lämnar iFokus.