Körkorts teori
Antar att det inte bara är jag här inne som håller på med körkortet? :)
Min uppskrivning är om ett par dagar och jag undrar om någon av er har något bra tips eller nån bra tanke bakom hur man räknar ut allt detta med bromssträcka, reaktionssträcka, rörelse energi m.m..
Typ: Du säker hastigheten från 100 till 50, hur påverkas rörelseenergin m.m..
Är varken bra matte eller fysik så dessa frågor är omöjliga för mig att svara på! Fattar inte hur man ska veta…
Någon som vill hjälpa mig? ^^
Alltså, jag suger också på sånt, och tog mitt körkort i höstas - hade riktiga problem i början med teorin när jag pluggade på körskolan, men relativt lätt för körningen (kuggade ändå på första uppkörningen men klarade uppskrivningen med typ fyra eller fem fel bara!)
Det här är inget tips men en liten tröst; sådana frågor kommer mest på proven man gör på körskolan, kommer inte ihåg att jag fick en enda sådan fråga på min uppskrivning! Då handlar det mest om trafikregler osv.
Jag vet inte ens vad som är svaret på den frågan du gav som exempel 😮
Johanna - Instagram
Okej! alla får ju olika frågor så jag kanske får massa såna frågor bara för det :(
Hittade någon sida nu där set står att:
2 gånger högre hastighet ger 4 gånger högre rörelseenergi
&
3 gånger högre hastighet ger 9 gånger högre rörelseenergi..
Men det hjälper ju inte helt.. :(
Hej!
Ska försöka hjälpa dig på ett simpelt sätt!
För att komma ihåg kan du göra som följande
långfinger = stoppsträcka
ringfinger = bromssträck
lillfinger = reaktionssträcka
sen så är det såhär för att enklast räkna ut det
För att räkna reaktionssträcka (lillfinger):
Ta bort 0:an på hur fort du kör (70km/h = 7)
Tag den siffran "gånger" reaktionstiden du får i exemplet/uppgiften, vi kan ta 1.2 sekunder i detta exempel sen avslutar du med att ta det resultatet gånger 3
7(hastighet utan 0:a) * 1.2 (reaktionstiden i sekunder) = 8.4
8.4 * 3 = 25,2 <- reaktionssträckan innan du börjar bromsa är då 25.2 meter
För att räkna ut bromssträcka (ringfinger)
Samma här ta bort 0:an från hastigheten vi hade (70km/h = 7)
Sen tar det du gånger samma siffra = 7 (hastighet) * 7 (samma siffra)
då får du 49 eller hur?
Ta 49 * 0.4 (detta är överkurs men räknas som standard för friktion mellan däck och väg etc..bromssträckan beror ju helt på om det är torrt,regnigt, is eller blablabla)
49 * 0.4 = 19.6 meters bromssträcka
Stoppsträcka långfinger
Lägg ihop lillfinger + ringfinger = stoppsträcka
I detta fall 25,2 (resultat reaktion) + 19,6 (resultat broms) = 44.8 (stoppsträcka)
Tror faktiskt jag rörde till det mer än jag trodde jag skulle göra när jag började skriva