Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 2466 ggr
Sweety
1

P-piller

Okej… Jag hoppas innerligt att min syster inte läser det här haha… Jag har ett förhållande med en kille och vi har sex lite då och då. Har på senaste tiden haft väldigt många mardrömmar där jag blivit gravid och jag kan inte sluta tänka på det. Så igår åkte jag och pratade på ungdomsmottagningen om preventivmedel och det slutade med att jag fick recept på p-pillret neovletta. Någon som tar det eller p-piller över huvudtaget? Hur funkar det för er? :) lite nyfiken bara då jag kommer börja ta mina om ca 1 vecka. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Underbarn
0

Jag har tagit det i 3 år och provat mini piller också. Detta har funkat bäst och har bra pris :)

Clariiz
2

Jag äter dom, funkar bra :) Mådde hemskt när jag började med dem, spydde osv i ca 3 dagar, och vid första "mensen" var mitt humör helt åt skogen. Bröt ihop utanför ica eftersom jag glömt köpa blåbär ;)
Men allt detta la sig fort och har inte märkt av någonting sedan dess :)

Min mensvärk är bättre, blöder inte lika mycket och dessutom så kan man ju styra den hur man vill :D

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Wanzel
0

Jag äter också novletta!
Har inte haft några som helst problem, och har haft dom i ungefär 1.5-2 år. Har fått mindre mensvärk & mindre mängd mens, vilket jag är otroligt glad över!

Sweety
0

Åh vad bra att så många tycker att dom funkar bra! :) Jag börjar ju ta piller första dagen min mens är, slutar den då eller..?

Wanzel
0

Om jag minns rätt så har man mens som vanligt när man tar pillrena första veckan! Var ju så länge sedan, haha..

Sedan när man tagit tabletterna som man ska, och man kommer till den veckan man inte ska ta tabletter, så tar det runt 3 dagar (för mig iallafall) innan mensen kommer.
Fast jag brukar hoppa över att ha mens, så jag går direkt till nästa karta. Rätt skönt att bara ha mens varannan/var tredje månad 😛

Sweety
0

Okej, tack! :)

Underbarn
1

#4 min mens upphörde första gången jag tog p-pillret den dagen jag fick min mens. Så jag "sköt upp den" på det viset och andra mensen hade jag VÄRLDENS mensvärk, kändes som jag skulle dö. Nästan, nej men annars har jag aldrig någon mensverk alls. Har inte haft det mer sedan dess, skjuter aldrig upp mensen längre p.g.a. det.

Men jag får lagom lite mens, och i bara 4 dagar med detta p-piller :)

Fridaaaa
0

Jag tog neovletta 28 som första p-piller, testat även Yaz sen.
Nu har jag mini-piller istället. cerazette :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

anniejohanzzon
0

Hej! Jag undrar lite om ni som har skrivit här möjligtvis kan skriva om ni fick några biverkningar :) Berätta allt som ni misstänker kan ha varit på grund av p-pillerna :)

[Tilde]
1

#9 Jag äter själv Cerazette och har gjort det i över 2 år nu - älskar det! Har inte haft mens på i princip hela tiden jag har ätit det. Inga andra (dåliga) bieffekter heller, förutom någon enstaka humörsvängning. 😛

[rumelle]
0

Jag tog Neovletta förut. Fungerade bra tills jag började glömma piller. Nu använder jag NuvaRing istället. Fungerar desto bättre eftersom jag inte behöver tänka på det varje dag, sätter bara en påminnelse i mobilen. Enda nackdelen för mig är minskad sexlust.

Fridaaaa
0

Jag har cerazett nu. Fick mens 3 gånger i rad med 2 veckors mellanrum när jag började med dem men sedan dess har det inte kommit någon :) Lite humörsvängningar men kan ju uppkomma av de flesta p-piller så ;)

makeupbox
1

Jag började att äta Cerazette (p-piller utan östrogen - kallas varken som minipiller eller kombinerade) i januari och åt det i 1,5 månad innan jag gav upp då jag hade mellanblödningar hela den tiden.

Jag ville börja äta kombinerade för att kunna styra mensen lite och det kändes mer bekvämt. Jag fick välja själv mellan dem sorterna UMO hade och jag valde Cilest 28 då jag hade kompisar som var nöjda med dem.
Min barnmorska tyckte att det var bra för att om man har en bra inställning till sina piller så mår man kanske bättre . jag hade t ex hört från andra kompisar hur de vantrivdes på sina p-piller (någon annan sort som jag ej kommer ihåg namnet på nu) så när min barnmorska föreslog dem sa jag nej. 

Började som sagt äta Cilest och är på min femte karta nu. Mår toppen! Inga biverkningar alls förutom att jag fått lite torrare slemhinnor i underlivet men tar en speciell kräm för det :) Första veckan mådde jag lite illa men som sagt, jag var väldigt positivt inställd till dem så jag tänkte knappt på det. 

I början mår man lite dåligt oftast. kan vara humörsvägningar huvudvärk, illamående osv. Läs biverkningarna som finns i bipacksedeln för att se vad som är vanligt för just dina piller.

Men det går över. Man säger att man ska testa sina p-piller i 3 månader för vissa biverkningar som kommer de första tre månaderna försvinner sedan. Antagligen hade det gjort det för mig med Cerazette men jag orkade inte stå ut. 

Sedan får man inte glömma att alla är olika. Dem p-pillerna jag mår tipptopp på mår du kanske skit på. Googla därför inte dina p-piller för de flesta som skriver är oftast missnöjda och det behöver inte betyda att du inte skulle vara nöjd med dem.

Undrar varför du inte börjar med dina p-piller direkt utan ska vänta en vecka?

Creed om du orkat läsa min lilla novell här nu oxå :) Lycka till med mina ppiller!

Fridaaaa
0

#13 Cerazette tillhör mini-piller (har som sagt dem själv).
Synd att du fick såna blödningar, det fick jag med efter ca 1½ månad efter att jag började med dem, 3 gånger i rad med ca 2 veckors mellanrum, men sedan släppte det och inte haft det sedan dess, är ca 1½-2 månader sedan jag hade mensen sist nu 🙂

makeupbox
0

#14 Jo så sa min barnmorska med men i och med att den har bland annat längre glömske tid än vanliga minipiller så kallas den inte alltid för det. 
Läs t ex denna hemsida http://preventivmedel.nu/preventivmedel/ostrogenfritt-p-piller/

i menyn till höger så finns det P piller, P piller utan östrogen och minipiller som olika kategorier. I länken jag länka så står det om P piller utan östrogen och på bilden är en karta Cerazette.

[Tilde]
0

#14 Faktiskt räknas de numera som östrogenfria p-piller. :) Lite av anledningarna som #15 nämnde.

Fridaaaa
1

#16 ok den infon jag inte på UM för några månader sedan. Se de kallar det kanske både och, fortfarande :) Står olika på nätet med. Men det var något nytt. Man lär sig något nytt varje dag ;)

makeupbox
0

#17 Absolut! Sedan kanske det inte spelar så jätte stor roll vad ens p-piller kallas? Bara de funkar för en, mår bra på dem och man vet vad som gäller just dem 😉

Fridaaaa
0

#18 Nej det spelar ju ingen roll igentligen, bara man vet dess innehåll osv, så spelar det ju ingen roll vad man själv kallar det, igentligen 🙂

[WickedAlly]
0

Jag hade Neovletta 28 i nästan fyra år, tycker att de fungerade hur bra som helst och enda biverkningen jag upplevde var att jag gick ned i vikt i början men det klagade jag inte speciellt mycket på, haha.

Fast sedan bytte jag till p-stav eftersom jag ofta glömde att ta pillret när jag skulle, kändes alldeles för osäkert då. Det gäller nog att hitta ett bra sätt att påminna sig själv om dem :)

[tråkig]
0

jag åt  Cerazette och fick jätte mycket mens varje dag. Även om jag har de nu med men just nu är de fri vecka äntligen

anniejohanzzon
0

Okej:) Det som jag tänkte på att det är många som säger att dom fick stora höfter och att brösten växte en hel del i början… Vill helst inte att min kropp ska förändras på grund av att jag tar p-piller men det är ingen här som märkt något sådant?

[Tilde]
0

#22 Äter man p-piller med östrogen är det möjligt att kroppen förändras. Jag har i alla fall inte märkt någon skillnad av Cerazette. 😛

Fridaaaa
2

#23 De kan inte veta om det var p-pillrena eller inte.
För man utvecklas ju som tonåring och då är det naturligt att brösten kan växa och även höfterna. 🙂

[Tilde]
0

#24 Jo men man får ofta veta av barnmorska eller bipacksedeln att brösten kan växa eller att man kan gå upp i vikt av p-piller. Självklart utvecklas man i olika takt naturligt också, med eller utan piller :P

anniejohanzzon
0

Okej, tack för svaren! :)

Fridaaaa
2

#25 Enligt 2 olika UM så beror viktuppgång inte på P-piller i flesta fallen, utan att man får t.ex ökat sötsug, att man "samlar" på sig lite vatten (såklart inte många kilo) och lite så 🙂 Alltså att man inte går upp enbart pga att man börjar med p-piller utan biverkningar som kan uppkomma som leder senare till ev. viktuppgång.
Tror det är därför det står "viktuppgång" på de flesta p-piller 🙂
Låter rimligt tycker jag 😛

makeupbox
1

Precis som #27 skriver så går man inte upp av p-piller. 
Utan kroppen samlar på sig vatten / sväller lite ibland (har jag fått lite av mina) och många känner ökat aptit. Det är DÅ man går upp i vikt.
När min aptit blev större försökte jag äta normalt och efter ett tag avtog det.

IdaStranne
2

Jag tog också Neovletta (stav) i 4 år men under den tiden blev jag en riktig (ursäkta språket) bitterfitta och man kunde inte skoja med mig. Kittlade man mig (te.x.) så fick jag panik och kunde slå ner personen. Råkade slå till min kille så hårt att han åkte bakåt, ramlade och bröt ena fingret. Efter att jag gjort illa en hel del av mina kära så beslutade jag mig för att sluta ta p-piller (utan att säga till min pojkvän och mamma) men glömde bort att jag behövde något annat preventivmedel så jag råkade blir gravid vid 15 års ålder och gjorde då en abort. 
Den aborten har lagt sina sår kan man ju säga. 
I början gick jag till ungdomsmottagningen regelbundet och pratade och de frågade varje gång hur jag mådde och om jag ångrade det. Mitt svar var ärligt "jag mår bra och ångrar det inte. Jag tänker inte på det och är glad att jag gjorde det och fick stöd av min kurator, min kille och min killes 2 kusiner."

5 månader efter aborten slutade jag med besöken och idag (1,5 år efter) så mår jag skit över det. Jag ångrar mig grovt, har sömn problem och gråter för det nästan varje dag.  

Men men, nu kom jag ifrån mig. Jag fick sånna problem med p-piller så Ungdomsmottagningen fick mig till att skaffa p-stav istället som har funkat super duper bra!
Det gjorde inte ont att sätta in den, jag behöver inte komma ihåg att ta piller varje dag, behöver inte vara rädd att bli gravid och den håller i 3-5 år =)

Hade jag fått välja åt dig så hade jag bett dig skaffa p-stav istället då JAG tycker det är mycket bättre. Nu menar jag inte att du kommer bli på dåligt humör för p-pillerna men för att man lätt glömmer att ta dem varje dag och den håller längre.

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

anniejohanzzon
1

Att glömma är jag inte rädd frö då jag tar kosttillskott varje dag och dom glömmer jag aldrig så det är bara att ta pillerna i samband med dom :)

Det är bra att du berättar ändå så att man tänker efter innan man gör något, tack :) #29

Fridaaaa
0

Jag har ställt larm på kvällen, så kan inte glömma det hehe

[Tilde]
0

#28 Ja men på grund av p-piller! Same shit xD Det är ju inte direkt ett piller som gör en tjock, men som du sa kan man samla på sig vatten och grejer. 😛

IdaStranne
1

Har inte läst alla inlägg men kom på lite till när jag läste några inlägg till. 

Jag gick upp 13kg av mina p-piller. När jag slarvade med att ta dem så gick jag ner lite och när jag var noga med dem så gick jag upp igen så vissa kan gå upp mycket av p-piller och andra går varken upp eller ner. 

Av p-stav så har du heller ingen mens fast som med ALLT annat så beror det på individ. Tror det var 3% som får mensen ändå

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

Persifone
1

När jag gick på p-piller (cilest) hade jag sådan grym pms. Slutade för drygt ett år sedan. Skaffade då kopparspiral, vilket jag är grymt glad över! Inte det minsta farligt och du stoppar inte i dig konstigheter, glömmer inte att ta piller, med mera. Är också på mycket bättre humör :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

cartman666
0

Vet en 16-åring som fick blodpropp i hjärnan pga av p-piller, nog för att hon rökte också men..

[Tilde]
0

#35 Låter inte så troligt att det endast var därför (alltså på grund av p-piller). Men däremot går barnmorskan igenom släkten och frågar om sjukdomar, så hon vet om det är någon risk för patienten att äta just de pillerna denna är intresserad av. P-piller med östrogen vet man kan leda till sjukdom så som ökan risk för bröstcancer.

Fridaaaa
0

#35 Det var inte enbart pga p-pillrena.
Utan det var andra bakomliggande problem också. (alltså inte bara rökningen också).