Ridolycka
Idag var jag och 2 kompisar från stallet och red till sjön och skulle bada.
Då hoppade den ena tjejen av och skulle ta av sadeln och sina stövlar och vika upp byxorna för hon skulle gå längre ut och simma med sin häst.
Då tog hon av sig hjälmen medans hon tog av alla grejer (hon skulle ta på den igen när hon skulle rida såklart)
Så hoppade hon upp och red ut i vattnet och hade glömt att ta på sig hjälmen, och ärligt talat var det ingen av oss som märkte att hon inte hade hjälm..
Så när hon red upp från vattnet igen började hästen trava och sen bara stack han när vi kom upp från vattnet, det är ingen strand där utan massa stenar typ och iaf så ramlade min kompis av för han började bocka och slog i bakhuvudet i en sten.
Först kved hon typ bara aaajjjjj min rumpa, åh mitt huvud osv.
Sen när hon satte sig så gick det typ 5 minuter, sen sa hon"vart är min hjälm? ramlade jag av utan hjälm?" ja svarade vi.
Då frågade hon varför hon tog av sig hjälmen och sen varför hon inte tog på den igen.
Sen började hon gråta och typ 10 sekunder senare frågade hon IGEN samma frågor, sen frågade hon samma frågor om och om och om igen, "Va?! vadå jag ramlade väl inte av utan hjälm va?" fast vi har noga förklarat vad som hände 10 sekunder tidigare.
Hon frågade typ 10 gånger helt chockad varför hon tog av sig hjälmen, och visste inte vilken dag det var osv.
Det var rätt läskigt när vi fick förklara minst 10 ggr för hon mindes inget, vi förklarade så många gånger att hon inte hade hjälm, varför hon tog av sig hjälmen, vad som hände men varje gång frågade hon samma frågor igen 10 sekunder efter..sen efter 10 min typ fattade hon och vart bättre så nu har hon bara ont i huvudet och är jättearg på sig själv för att hon glömde hjälmen.
Ville bara skriva av mig och att folk tänker att de alltid använder hjälm!
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
Hon åkte väl in till akuten hoppas jag? :o
Ja, hjälm ska man verkligen alltid använda! Finns ingen ursäkt att missa den!
Nej, hon vart bättre sen, jag tyckte att de skulle åka in för säkerhets skull, men hon är 19 så ingen kan ju tvinga henne..
Ja ingen av oss fattar hur hon kunde glömma hjälmen, men när vi kom fram och hon tog av alla grejer från hästen (+hennes hjälm så länge)så glömde hon ta på hjälmen när hon hoppade upp igen..
Usch, var läskigt :/
Spruca
Ajdå… Hon borde verkligen ha åkt in. Huvudet fick sig onekligen en rejäl smäll. Skador i huvudet kan ju lägga sig latent för att sedan utlösas vid ett senare tillfälle liksom. Kände hon sig illamående? Yr? Såna där smällar kan ge upphov till alla möjliga farliga skador… Huvudet ska man vara rädd om!
Var mer uppmärksamma nästa gång!
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Gud vad läskigt! 😕 Jag har ALLTID väst och hjälm när jag rider, kvittar som vad är jag gör!
#4 Ja jag vet, hon var inte yr eller nåt..
Hon var väldigt envis att hon inte behövde åka in, så jag kan ju inte göra nåt mer liksom..
Vi var i vattnet med våra hästar redan, sen kom hon med sin häst ut i vattnet efter att ha tagit av sadel osv, hästen vänder direkt och sticker, så även om vi märkte att hon inte hade hjälm så hade vi inte hunnit sagt/gjort nåt, då det tog typ 3 sekunder från att hon kommer ut i vattnet till att hästen sticker iväg. Vi såg ju inte henne förräns hon var i vattnet och då låg hon på marken sen 5 sekunder senare..usch jätteotäckt var det iaf.
#6 ja jag med..fattar fortfarande inte hur hon kunde glömma hjälmen :O Hon är oxå noga med sånt, för några år sen var hon med om en allvarligare olycka då hon var nära att bli cp-skadad (hon hade hjälm!)och hade minnesluckor flera veckor innan olyckan..
Usch så det kan gå när man glömmer eller inte har på sig hjälm.
Det är bäst om hon skulle åka och kolla upp de på sjukhuset, om de skulle komma fram något problem med hennes huvud flera år senare kan hon få ersättning för det/billigare hjälp med det och sådär om hon har "anmält" skadan någonstans på något vis.
För hon är väl ändå försäkrad? Hennes föräldrar hoppas jag bör veta!
Har själv blivit sparkad av en häst och fick ta bort en tand då, och nu ca 4 år senare så va de en bit av en annan tand på samma sida som hade fått en spricka från sparken som gick sönder när jag borstade tänderna!
De ja försöker säga är att de kan vara bra att ha lite koll på sånt där för man vet ju aldrig! 🙂
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Jag använder alltid hjälm vid ridning och säkerhetsväst vid hoppning.
Händer fåtal gånger att jag sitter upp och skrittar några meter utan hjälm i hagen (får dock världens utskällning av min mor, hehehehe). Använde inte heller hjälm när jag badade med min fd. häst, men jag ansåg att han var tillräckligt trygg.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Ja hennes mamma vet det. hon vill inte åka in, och jag kan som sagt inte göra nåt mer åt det eftersom hon är vuxen
Tipsa om att det verkligen kan vara värt att åka in och dokumentera det, ifall det skulle bli problem i framtiden! Jag ramlade av en häst för tre-fyra år sedan och fick ont i svanskotan (trodde jag), så jag gjorde inget mer åt det - förrän jag ett år senare fick väldigt ont. Det visade sig vara att jag skadat korsbenet i ryggen och går regelbundet på massage, TNS-behandlingar och sjukgymnastik. Om jag får något på försäkring? Nä, för jag gjorde inget åt det DÅ. Hoppas det gick bra för henne ändå! :)