Beteendevetenskap
Hej!
Börjar 9:an nu till hösten och funderar på vilken linje jag vill gå året därefter, jag vill vara säker över mitt val så jag har börjat fundera redan nu.
Min pappa vill att jag ska läsa naturvetenskap eftersom mina två systrar har gjort det (han ser helt bortom vad jag vill). Jag är inte ett dugg intresserad av naturvetenskap. Innan var jag det, men har släppt det allt mer då jag vill gå det jag vill och inte vad någon annan tvingar mig…
Nu lutar allt emot att gå Samhällskunskap med inrikting beteendevetenskap (psykologi) då jag finner det mycket intressant, vill gärna dela med mig utav mina egna erfarenheter och jag vill dessutom ha möjligheten att hjälpa ungdomar som suttit i samma sits som jag.
Hur tycker ni jag ska göra?
Ni som har läst beteendevetenskap/psykologi, var det roligt och intressant?
Vad kan man bli förutom psykolog, kriminalare, lärare osv?
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Någon? 😃
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Vet ingenting om beteendevetenskap osv. Men vill bara säga att jag tycker du gör rätt som inte läser något bara för att din pappa vill, utan att du läser något som du vill, något som intresserar dig.. 🙂
#2 Ja, det är ju trots allt min framtid det handlar om och därav bör ju valet vara mitt. 🙂
Gör det du känner är bäst för dig själv! Trivs du inte så går det faktiskt att byta linje.
Min syster gick natur beteende och även om hennes beteendekurser har en lite annorlunda inriktning än Sam beteende-klassernas så är det nog ungefär samma. Hon älskade de! Jag satt ofta med henne när hon behövde hjälp med att plugga under dessa kurser då även jag tyckte det var jättekul och intressant. Enligt henne kändes det knappt som skolarbete när man höll på då det var så roligt :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag har läst första året på gymnasiet som SamBet elev, nu har jag dock bytt till SamSam. Men har läst första psykologikursen iaf, det var sjuuukt intressant, lite svårt då det är mycket att tänka på, på samma gång. Men super kul om man är intresserad av det mänskliga beteendet.
Som #5 skriver så känns det hela med studierna mycket lättare och det känns inte riktigt som att man pluggar när det gäller något man verkligen gillar och är intresserad av. Så är du intresserad av det, kör. :)