Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 5466 ggr
siaames
2

Har du en hund?

Jag ska kanske köpa en hund (amstaff). 

(Jag har haft hund tidigare, fast det var ganska länge sen.)

_Ni som har hund, hur lär ni dom tricks som tala, snurra runt osv?
_

Alltså lite svårare tricks. 

Hur mycket brukar ni gå ut med hunden varje dag?

Har ni några tips?

Posta gärna upp en bild på eran hund!😃

[Zlarviig]
28

Förlåt, inte meningen att vara elak eller så, men om du måste ställa såna frågor så känns det inte som att du är redo att skaffa hund, särskilt inte en Amstaff. Man går ut med hunden så ofta den behöver. Men det är ju inte bara kissa och bajsa och lära sig trix hunden ska göra. Jag föreslår att du läser på mer om hundar och kanske är hundvakt åt en granne eller släkting ibland. Och så börjar du med en enklare ras från början. För en hund kräver minst lika mycket som ett barn, särskilt i början. Det tar upp hela ens tid och det är mycket jobb och slit, särskilt med en kamphundsras.

Vincent...
1

Sök på Youtube, där finns det många filmer på hur man lär ut hundar olika trixs. Kolla på den här:http://m.youtube.com/playlist?list=PL581DF755FADC62EB Jag går ut 3ggr/dag med hunden. Läs på mycket om hundar, det är mitt tips.

HAHAHAHAHAHA…..

BonaDea
0

Jag har lärt min hund massa olika tricks, mest med hjälp av klickerträning. Orkar inte direkt förklara ingående men det står massor om det på internet så det är bara att söka runt! Jag går minst en långpromenad och några "korta" (minst 15min) varje dag. Jag brukar försöka aktivera hunden så mycket jag kan på promenaderna, då får man en tröttare och lugnare hund inne sen! :) Men tänk på att läsa på mycket så du är helt säker på att du är redo innan du skaffar en hund! Det krävs extremt mycket tid och engagemang och dessutom är det ganska dyrt! Men lycka till! :)

Hälsningar Johanna

Min blogg: teamvinter.blogg.se

Cazzos
0

kikopup på youtube är en bra hundträningskanal. 🙂

FlutterShy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten (min alldeles egna hund!) Bichon Havanais tik, Azora heter hon. 😃 Just nu håller vi att träna agility, men agility kursen slutade förra veckan men vi ska fortsätta gå varje onsdag och träna frivilligt. Agility kanske klassas som "lite svårare trix". Enligt mig är det jätte roligt. Azora tycker det är roligt ibland (hon är en sådan hund som är vääääldigt lat) men oftast älskar hon det. Det beror nog mest på om hon har en bra eller dålig dag. ;) Men hoppas att det ändras och att hon får mer energi och blir friskare efter att jag börjat BARF:a henne!
Jag brukar gå ut med henne varje dag, nu kommer jag göra det oftare när jag inte går i skolan. Nu skipar jag att gå med henne på morgonen (´det gör mamma) sedan resten av dagens rastningar tar jag. Sedan är varje promenad 15minuter till 2 timmar. Beroende på om jag har tid/ork just då att ta en långis med henne! Men hon börjar bli ganska gammal nu, fyller snart 6 år så det märks att hon har blivit latare och segare, så hon hänger inte riktigt med i mitt tempo längre då jag älskar att träna med hunden och helt enkelt vara aktiv. Så därför funderar vi, familjen på att skaffa en till vovve. Men vet inte.. Då hade jag gärna viljat ha en Staffe eller Lagotto.

Har en hund blogg, fast har varit vääääldigt oaktiv på den det senaste men ska nog börja sommar blogga. :) http://hundrace.devote.se/

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

siaames
3

#1 Du är inte alls elak! 

Jag är en tonåring, ställer lite dumma frågor då och då.. 🤪

Jag frågade om tricks för att jag tycker det är kul att lära hunden lite tricks och den lär sig också lyda.

Och jag undrade hur mycket NI brukar gå ut med hunden varje dag för att jämföra.

Jag har haft hund innan så jag är redo men jag vet att det är svårare med en amstaff, man måste ha tålamod, vara bestämd och ha mycket energi. 

Har läst mycket om rasen amstaff och igår frågade jag en hundägare som hade två amstaffer om hundarna.

Jag är hundvakt lite då och då åt min granne.

Det är inte bara jag som kommer ta hand om hunden, hela familjen ska ta hand om hunden. 🙂

siaames
1

#2 Jag har redan sökt på youtube men videoklippen var inte lika bra som den du länkade. Tack för länken!

siaames
0

#3 Jag har läst om att klickerträning är jätte bra, såg även ett klipp där dom gjorde tricks med hunden med hjälp av det. 

Tack för tipsen! :)

#4 Tack :) 

#5 Så söt hon är!

Vad kul att ha en alldeles egen hund. 😃 Kanske är det dags för en till vovve?

FlutterShy
0

#8 Ja hon är väldigt charmig min gammel tant.
Glömde tillägga att jag klicker tränar henne, jätte kul och funkar super. :)

Det ända tråkiga med hundar (och djur i övrigt) är ju att de inte lever ju inte föralltid.. Var ett par dagar sedan det gick upp för mig att vi inte hade många år kvar tillsammans och då blir man ju förtvivlad.. Kunde inte sluta gråta på hela dagen. Men man får ju vara tacksam för den tid och minnen man haft tillsammans. :)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

siaames
0

#9 Jag har läst om klicker träning och det sägs vara jätte bra och kul som du skriver. :)

Håller med dig!

Pennybus
0

Jag har en "arbetande brukshund" som inte tycker det är roligt att arbeta alls…|: 

Jag går ut 1-2 ggr om dagen och då är vi ute 3-5 timmar, oftast uppletning av olika saker och bara gå och fota.

Jag har en Aussie som kan en del tricks som buga, sitt, ligg, sitt fint, tass, andra tassen, nos(trycka nos mot hand), snurr(snurr åt höger), spinn(snurr åt vänster), sök, spår, hitta, gå och lägg dig, varsågod, bakben, stå, skämms du, slalom, hopp, över, mellan, runt, vänster.

Jag vet inte riktigt hur jag lärde in tricksen men snurra är det bara att låta hunden följa handen och sedan kan du bara låta handen gå mot önskat håll som hunden ska snurra åt.

Det är väl allt jag kan säga, undrar du något mer är det bara att fråga :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

semenius95
0

Ni som har hund, hur lär ni dom tricks som tala, snurra runt osv?
- Har lärt min hund med en klicker, och vissa grejer är självlärda. 

Hur mycket brukar ni gå ut med hunden varje dag?
Just nu så är de jag som tar henne på morgonen, sen tar någon henne vid 11-12 nu under 4 veckor då jag jobbar. Och sen kommer jag hem vid 14, så vi går ut vid 15, och 2 gånger till senare. 1 långrunda/åka till stan och gå/gå till en kompis/eller hundrastgården blir de iallafall om dagen. 

Oh ibland tar min mamma henne, då min mamma slutar 06.00 på morronen. 

Men de är min egna hund, och dom hjälper till lite dådå.

[Tilde]
1

I wish :( Nej jag har tyvärr ingen hund än, men både jag och sambon vill skaffa i framtiden när vi har en mer stabil ekonomi. Det blir förmodligen en finsk lapphund då och senare vill jag ha en pomeranian (spetsar i mitt hjärta 🤤)! ❤️

Spruca
1

Jag har ett litet ruffsigt busfrö till hund :) Och hon är totalt ouppfostrad!

Spruca

siaames
0

Ni som är tonåringar.

Hur gör ni när ni ska rasta hundarna och går på skola?

Rastar ni hunden innan ni går till skolan och sen när ni kommer hem och sen på kvällen? :)

Bara undrar.

[Tilde]
0

#15 Många går hem under lunchen vet jag, speciellt om de går i skolan länge. Hundar ska ju inte vara ensamma så länge :/

Pennybus
0

Jag har en förälder som slutar jobbet 12 så han släpper ut min så han får kissa i trädgården sedan får han gå in.

Senare när gymnasiet börjar ska jag gå hundlinjen, så då rastas hunden under lunchen.

Cazzos
0

När man går i skolan och vill skaffa en hund, då är det sjukt viktigt att "hundschemat" matchar med skolschemat, och det kräver väldigt mycket planering 😃 Bara ett tips!

siaames
0

#16 Hur länge får en hund vara ensam? 

#17 Vad bra att gå på hundlinjen när man har hund!

#18 Håller med, innan jag skaffar en hund så ska jag planera mycket (min syster/familjen hjälper också mig när det gäller att rasta hunden osv)! :)

[Tuulikki]
0

#19 Max 6 timmar per dygn

Cazzos
0

#19 Vad skönt att du redan har det klart (backup alltså!) 😃

Jag tror att hundar inte får vara ensamma mer än 6 timmar. Men har hört 4 timmar och åt vissa håll 8 🤦‍♂️

siaames
0

#11 Vad gör din hund när du säger "skämms du?" 

Om du rastar din hund 2 gånger per dag hur många timmar/minuter är det emellan rasterna?  :)

siaames
0

#20 Tack för svaret!

#21 Precis! 😃 

Håller med dig, många säger olika. Därför frågar jag er .

Fridaaaa
2

vi går 1-2 timmar/dag med våran hund, alltså promenader.
Och sedan bus och träning då såklart, mest i trädgården.

Vi har en sankt bernhard.

Våran hund kan grundläggande som sitt, ligg, vacker tass, andra tassen, inkallning, stanna mm.

-------------------
(inte läst hela tråden)

Amstaff är härliga hundar. Men kräver en del.
Några tips:

* Gå hundkurs. Alltid bra, oavsett kunskap man själv har eller vilken hundras man har, alltså nyttigt.
* Inte ha hunden själv mycket (men det tror jag ni redan vet).
* Social träning, viktigt.
* Bra kost (inte friskies, pedigrée, Royal canin t.ex). Helst spannsmålsfritt om det går 🙂

Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

#19 Det är väl olika hur mycket ensamtid de klarar, men vet man att man är väldigt upptagen och nästan aldrig hemma så tycker jag inte man bör skaffa hund. :/

siaames
0

#24  Tack för tipsen!🙂

Har du ett foder du skulle rekommendera?

Fridaaaa
1

#19 rekommendation är 6 timmar max/dag. Alltså inte vara borta 6 timmar, komma hem kanske 2-3 timmar och vara borta igen 6 timmar
Valpar får dock inte vara ensamma alls, och sedan får man träna upp sakta men säkert när de blir lite äldre.

Men är man borta så länge ofta, så bör man ha dagmatte eller hunddagis till hunden. Eller hundgård.

Fridaaaa
2

#26 Färskfoder är bra.
Eller om man vill ha torrfoder: Acana, orijen mfl som är spannmålsfria 🙂 Eller barfa om man har tillräckligt med kunskap om det.

Visst, viss spannmål är ingen fara, våran hund har inte 100% spannmålsfritt, men ju högre kötthalt, dessubättre, och inte t.ex ICAS eller friskies som mestadels är spannmal och minimalt med kött 🙂

Pennybus
0

#22 Håller på och laddar upp en video :) Svar till din fråga i #26 är VoH bra om man har råd och plats i frysen, annars är Standardt ett bra, enkelt och svenskt foder.

Pennybus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#22 Såhär gör han :)

siaames
0

#28 Tack för informationen!

Det blir väl billigare i mängden om man köper stora påsar med torrfoder än färskfoder? Fast annars kan man ge hunden både torrfoder och färskfoder? 🙂

#29 Vad kul!  :)  Tack för tipsen.

siaames
1

#30 Vad söt han är! Och jätte duktig 🙂

Tack för att du tog din tid att ladda upp ett videoklipp!

Cazzos
0

Gå inte hundkurs, det första du gör med valpen…

Det är för många distraktioner, och man ska ju börja enkelt och sen gradvis öka distraktionerna, oavsett vad man tränar med hunden (tricks, vardagslydnad m.m.). 🙂

Fridaaaa
1

#31 Ja man kan ge bådeoch.
Det beror på vart man köper det, mängd osv 🙂

#33 De flesta kurser brukar ha 4 månader och uppåt.
Bra träning tycker jag för en valp. Själv gjort det med våran (hon var med i skolan på gymnasiet), även gått valpkurs (numera allmänlydnad 1) med en annan valp.

Cazzos
1

#34 Absolut om valpen lär sig grunderna väldigt snabbt när man först får hem den och är redo vid 4 månaders ålder att ha distraktionerna som finns på hund/valpkurser, då passar det ju jättebra. Men många förlitar sig på enbart valpkurser det första de gör med valpis, och så undrar de varför den inte lär sig något 🤦‍♂️

siaames
0

#33 Jag tror nog inte att jag kommer ta min valp till hundkurs men när den blir äldre och om det behövs så kommer hunden få gå på hundkurs. :)

Fridaaaa
0

#35 Nej mycket får man ju göra hemma såklart 🙂 Valpkursen är ju mer miljöträning och hjälp liksom. Plus då får information. Jobbet får man ju  göra själv, och då gärna lite grund innan 😛

siaames
1

Ni som har hund,

hur mycket kostar maten för er per månad?

Matar ni hunden två gånger per dag eller mer? Och hur många dl mat ger ni hunden per måltid? 🐶

Fridaaaa
1

#38 Valpar brukar man ge 3-5 gånger/dag.

Vi ger 2 gånger/dag, morgon & kväll.
Hon kostar runt 400-500 kr/månad, lite olika.
Hon var 500gram torrfoder/dag. Och nu kommer hon att få färskfoder med ibland. Men vet itne hur mycket av varje det blir ännu, får se.

siaames
0

Aa precis, valpar ska äta flera gånger.

Vilken foder har du? :)

Pennybus
0

#38 Jag har en aussie på 20 kg som får 200g Standardt Normal, 2 ggr på dag i vatten. Dvs 5 dl, 2½ på frukost, och 2½ på kvällen. 

Några ggr per månad får han en kanin, oftast i slutet av ett spår men även när jag torkar :) Dagen efter blir det snålare med mat. Färskfoder får han några/någon gång per månad, då VoH valpfoder, annars får han äggula, uppvärmd äggvita och morotspuré(Barnmat) i fodret någon gång i veckan då hans bajs blir väldigt kletigt annars.

Tokyo
1

Jag har en blandrashund. Hon är min men när jag är i skolan hjälper mina föräldrar till med att rasta henne, eftersom jag inte har möjlighet att gå hem på t.ex luncher/lunchraster.

Hon är en blandning mellan Finsk lapphund, Svensk lapphund och Collie.

hund_katt
0

vinka, skaka tass och High Five är lätta. säg till hunden att sitta. säg (vi tar t.ex. vinka) 'Vinka' och lyft samtidigt upp valfri tass och 'vinka' med den. du kan även vinka själv med andra handen(vinka som hunden vinkar). gör lika dant med skaka tass och high five med fast, aa.. du fattar nog. är inte så bra på att förklara i text på hur man lär in trix och sånt… använd gärna något hunden värkligen älskar som hunden skulle kunna göra typ allt för.

här är min valp Rocky när han var 5 veckor gammal. han är riktigt lättlärd och gör allt för kokt medvurst! 2 år den 22 augusti.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Fridaaaa
0

#53 Fött upp honom själva, eftersom han bara är 5 veckor?
Kokt medvurst är inget bra för valpar direkt 😮 Alltså så unga.

semenius95
0

Min hund äter för 120:-/ Månaden, hon får 3 dl per dag, uppdelat på 2 gånger.

hund_katt
0

har även en Pudel, Zingo. han får typ 'damp' när man säger åt honom att göra ett trix. de två första gångerna går det ganska bra, sedan flippar han ut helt… så störande!

han brukar stå sådär som han gör på bilden, fast brukar lägga huvudet på något… kan vara på ens ben om man sitter på en stol eller i soffan. på armstödet och TRAPPAN funkar också utmärkt… nu ställde han sig så då han inte var så förtjust i att lägga sig ner då… när bilden togs var det någon vecka efter han blivit överkörd. inte påkörd utan överkörd. som tur är hade vi inte klippt honom då och det var mycket päls och snö som räddade honom! han hade riktig tur som inte hamnade under hjulen i alla fall… han slog ut framtänderna och tassen och framförallt svansen hade han ont i… stackarn. men nu mår han bra :) bilden blev lite suddig…

Cazzos
1

#44 Hen skrev "Här är min valp Rocky 5 veckor gammal" < dåtid 

"Han är riktigt lättlärd och gör allt för kokt medvurst!" < nutid

Jag tror att det är en gammal bild på valpis från uppfödaren/säljaren som hen lade upp 😃 Eller ja, vi får väl hoppas det 😉

Men så tolkade jag det iaf!

hund_katt
0

#44 nej, vi var och hälsade på hos hans uppfödare och tingade honom då jag tog bilden. vi gick inte efter utseende utan personligheter och egenskaper.

Medvurst fick han inte då ;) det har vi börjat med på senare tiden. han har otroligt känslig mage, men medvursten hjälper hans mage… låter konstigt men den gör det ;)

glömde skriva…

går inte ut så mycket med Zingo då han är så tråkig och jobbig. men Rocky går jag ut med mer… han är jobbig för det mesta, och drar rätt mycket.. men han är roligare och inte lika dryg som Zingo.

Fridaaaa
1

#47 Man kan läsa det på mer än ett vis.
"här är min valp Rocky 5 veckor gammal", kan även läsas som att han är det nu. Så tolkade jag det i alla fall, så tja, är nog en tolkningsfråga 😛

hund_katt
0

så, ändrade lite så man fattar bättre ;) tänkte inte så mycket när jag skrev..

Thatgirl
3

#49 Men här är, betyder ju på bilden? Om hunden hade varit 5 veckor nu så hade hon ju skrivit "han är 5 veckor gammal". och sedan om du är osäker på hur du ska tolka saker kan du ju utgå från att folk vet att en hund ska vara minst 8 veckor då man hämtar den och att man inte ska ge medvurst när hunden är ung.

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Thatgirl
2

#50 Jag förstod då och det gjorde Cazzos med. Och om man inte utgår från det värsta hela tiden förstår man. Det var inget fel med din text🙂

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Cazzos
0

Vi släpper det nu då hund_katt förklarat allt 😃

hund_katt
0

#52 nejdå, det tyckte inte jag häller, bara så ALLA fattar :) jag är själv trögfattad ibland, det kan alla vara ibland :) fattade det knappt häller när jag läste igenom det efter jag skickat 😉

[Justie]
0

Jag (min familj) har två Bayerska viltspårhundar, som är väldigt olika varandra. Den äldre kunde jag lära "rulla runt" och "död" på 1,5 timme när han var 2 år medan den andre bara kan "sitt" och "stanna" trots att han är 3 år. (dock så kan han: plats, fot, sök, ligg och kryp - fast bara med min styvfar eftersom han vägrar lyda någon annan…. *suck*)

siaames
0

#45 Vilket foder köper du? :)

Cazzos
1

#55 Vilket unikt utseende på den rasen tycker jag, riktigt charmigt 😃

[Bolten]
4

Jag har två vovvar =) en dobermann och en blandras =) Lär dem inte sådana trix utan vi tränar agility, spår, lydnad och ska börja IPO med dobermannen och WP med blandrasen =)

[Tuulikki]
1

#58 Finaste hunden jag sett på länge!😍

Wellcraft
0

Har hand om en pinschertik på två år..  Det är typ rena helvetet.
Inte nog med att pinschern är en självständig, svårmotiverad och envis ras, hon är i trotsåldern också. Hahah.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

semenius95
0

#56 Doggy proffesional extra valp.Hon funkar bäst på de, har provat annat, men de blir hon dålig av.

nlinds
0

Har 3 hundar.
En Vit schäfer, snart 11 månader
En Bearded collie, 5½ år.
Och vi får hem en chihuahua valp på söndag.

Med unghunden (schäfern) och gamlingen Bearded collie så går vi ut 4-5 gånger om dagen medans med valpen så lär jag behöva gå ut varje timme eller så fort den sovit,lekt,ätit osv. ^_^

:)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Bolten]
3

#59 Hihi tack! 

Här kommer bild på andra vovven =)

siaames
0

#63 Oj, vilken stor vovve. Riktig tuffing!

Dom är jätte fina båda två. 🙂 Din blandras är nästan som en dalmatin fast med vita fläckar istället för svarta! 😍

Cazzos
0

#63 Jag har fallit lite för Dobermanns, och skulle jättegärna ha en. Men jag tror inte att den rasen passar mig, annars hade det lätt varit en hund som jag skulle ha i mitt liv.. Så extremt ståtliga och vackra hundar, både med och utan kuperade öron/svans. Jag gillar att de är intelligenta och lätta att lära. Iallafall det jag har hört och sett från diverse personer 😃

Workingdog
0

Har 4 hundar. Dock är 2 av dom familjens, och 2 av dom är mina. En Schäfer och en Australian Shepherd. Med dom kör jag Bruks och lydnad så det är inte riktigt trix. Men med lilla blandisen har jag kört massor med trix, allt från snurra till backa ut och vända och backa tillbaka till mig. Jag har kört mycket med shejping (orkar inte förklara, sök på google och youtube så hittar du massor) när jag har lärt in olika trix :)

Nu när jag är hemma så går jag 30-60 minuter på morgonen. 1-2 timmar på dagen och 30-60 minuter på kvällen, sen ut och kissa osv mellan det. Och när jag säger att jag går 30-60 minuter så GÅR jag 30-60 minuter, men jag kan vara ute längre, då jag oftast stannar någonstans och tränar och har lite roligt med hundarna. Så om jag går 60 minuter, så kanske jag är ute i minst 1 och en halv timme :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Bolten]
0

#64 Han är en dalmatiner korsning så de är inte så konstigt att han är prickig i alla fall ;)

#65 Ja de är en härlig ras dock väldigt speciell ;)

AliceJ00
0

Jag har en bichon frisé tik, älskar henna såå mycket :)

Här är en liten video på henne :) http://www.videofy.me/v/2338379

tonååring
0

#68 Vad söt hon är och duktig! 😃

AliceJ00
0

#69 haha tack ska du ha 😃

CupcakeGod
1

Jag har en hund av rasen huskatt. Han är en väldigt bestämd och envis kille på 10(?) månader. Ibland kan han gå runt och leta efter hamstrar i timmar. Vi köpte honom från ett par som tog väldigt dåligt hand om honom. I början var han skygg och gömde sig överallt. Nu sover han med mig varje natt :D

Han heter Gucci. 

Bilden är dålig.. Tog den för 2 minuter sen.

Fridaaaa
1

Våra hund.
En sankt bernhard ❤️

Fridaaaa
1

Våran "extrahund" Chili.
En papillon❤️

CorneliaAndersson
0

Jag lärde min hund,, med kärlek, eller vad man nu ska säga.
Dock inga avancerade saker. Men med mycket ''Duktig''. Hon har aldrig gillat godis direkt. Så när hon gjort något som jag tycker ser ut som ett trick så säger jag ordet (.ex. ''snurra'') och berömmer henne :))

1-2 gånger om dagen tar jag promenader (dock knappt nu då hunden är blind, nedsatt hörsel o,s,v. gammal helt enkelt) men vi har ju inhägnad trädgård där hon kan var hur och när hon vill..

Om jag senare skaffar en till hund så kommer jag ta med den till mitt (förhoppningsvis) blivande gymnasium (ska gå en hundlinje) :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

siaames
0

#72, #73 Åh vilka fina hundar!😍

siaames
0

#71 Visste inte att hundar också har en ras som kallas huskatt haha😂

Älskar namnet, synd bara att jag inte kan se honom så bra på bilden!

siaames
0

#74 Bra ide med att börja på hundlinjen!🙂

CorneliaAndersson
0

Ja, jag älskar ju djur och efter den linjen så kan jag ju dels starta eget. 
Men mitt största mål är ju att vidareutbilda mig till polis (ev. hundförare) sen :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Pandoraelf]
0

Chihuahua - Nalleman :3

Fridaaaa
0

#75 Tack ska du ha 🙂

immobilized
2

Siberian husky ägare här 🙂

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

LLLINN
3

Har en Finsk Lapphund på 1 år som heter Molle :) Jag tränar allt möjligt med Molle men just trix som du undrar över lär jag oftast in med klicker och shejping! Med honom går jag 2-3 km morgon, 5-10 km eftermiddag och 3-4 km på kvällen.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Tokyo
0

#82 Gud vilken härlig päls! Liknar min hund lite, lite mörkare i pälsen dock (har ju en blandras, så det är inte så konstigt haha). Sockersöt!

[hamster-expert]
1

TS vad hade du för hund förut? och undrar också bara varför du vill ha just amstaff? tycker du ska tänka efter vad du vill göra med din hund och om det är några särskilda egenskaper du vill ha. Tycker själv amstaffar är söta men det är inte någon hund som jag känner passar mig. För de kräver ett väldigt bra och konsekvent ledarskap och sen så är jag också, fast jag älskar hundar, ganska kräsen på vad jag skulle kunna ha själv. Jag gillar hundar som verkligen fäster sig vid sin familj/sin ledare och som är uppmärksamma, och lättlärda. De ska helst inte vara reserverade och gärna kunna vara lösa också med träning. De rasgrupper jag gillar mest är spetsar och vallhundar. Det är ju förstås också individuellt hur bra de är på att vara lösa. Båda mina hundar kissar och luktar jämt när det är lösa, de är typ besatta av dofter :/ men de kommer ganska bra på inkallning. Kim är säkrare än Balto att ha lös, för han springer inte iväg till främmande hundar. Balto är farlig att ha lös för han kan jaga katter och dessutom springa iväg till aggressiva hundar då han till skillnad från Kim inte känner av deras energi på håll.

Jag fick Kim i sexan och Balto i 7an och de kommer från samma uppfödning,  jag ska börja 1a året i gymnasiet nu. De är av rasen volpino Italiano, en gammal vakthund från Italien, ca 3000 år gammal och därför har de stark instinkt att vakta. Rasen är också allmänt väldigt aktiv/speedad och behöver fast uppfostran , samtidigt som de ofta avgudar sina ägare. Mina hundar går ut ca 1,5-3h per dag. En del tycker att det låter mycket eftersom de är så små, men de behöver aktiveras.

Kim är den som kan mest trick, förstår mest, är lojalast och även lugnast. Balto är av lägre rang och är barnsligare, men samtidigt också gosigast. Balto är nog den hunden som skulle passa flest människor ( då även de som knappt vet nåt om hundar), fast han är sämre på trick, mycket lättare blir stressad och också barnsligare eftersom han har  så låg rang att han aldrig skulle ta över hemma, hur bortskämd och dåligt uppfostrad han en blev. Han är 100% genomsnäll och blid. Det är förstås inte säkert att han skulle haft lika låg rang om han inte bott med Kim. Kim har liksom hjälpt till med att få Balto att fatta vem som bestämmer.

Kim är ganska annorlunda, men det de har gemensamt är att båda älskar människor och att de älskar varandra. Kim kan en massa svårare trick, blir nästan aldrig stressad och är i stort sett lydigast och lojalast. Nu är han nästan som min absoluta dröm hund, men första året med honom var hemskt jobbigt. I och för sig var jag 13 då och hade sämre energi, men han hade så hög rang och var så tidigt utvecklad att han slutade vara valp redan vid 5 månader. Det positiva med det var att han kunde massor av avancerade trick redan vid ett halvt år, men nackdelen var att han var översmart och väldigt kaxig pga sin höga rang.

Utan mamma, alltså om jag bara bott med min pappa, hade vi inte klarat av honom. Han var som en schäfer i ett litet vitt fluffigt paket. Nu är han som många rätt uppfostrade schäfrar otroligt lojal, redo för att jobba och älskar verkligen sina ledare. Om han hamnat i en annan familj hade han kanske tom blivit avlivad. För med dåligt ledarskap skulle han tagit över hemma och säkert bitit någon.

Förlåt att inlägget blev så långt, men vill bara ge exempel på hur olika många hundar är och hur synd det är att många skaffar raser som inte passar dem eller hund fast de inte ens borde ha det. Kim och Balto är samma ras, men Kim beter sig  nästan som en schäfer och Balto som en Golden retriever. Inte för att alla schäfrar är som Kim och alla retrievrar genomsnälla, men jämför då med hur många tänker att de raserna är. Det svåra när man väljer en hundvalp, är att man ofta inte kan se på valpen vilken rang den ska få sen.

Är förresten verkligen glad att jag fick skaffa hund, vill absolut ha hund igen när jag är vuxen och jag har aldrig en enda gång ångrat att jag skaffat hund. :)

Kim är till höger på bilden och Balto till vänster.

[hamster-expert]
0

En video jag gjorde med dem, det är en stor bit av den som man ser när vi precis fått Balto och Kim leker med honom, så om det blir tråkigt kan man spola fram till efter mitten för det kommer andra grejer sen i videon.

[hamster-expert]
1

och en video där de leker xD

molam
0

Har fyra stycken Beardisar med unghundarna (2 och 3) g¨t vi ut 4ggr per dag ibland mer beroende på om dom är stressade eller inte Gammelhundarna (10 år) Ena (hanen) går ut 2 gånger per dag för han är så lat han orkar inte mer Den andra (tiken)Går ut lika ofta som unghundarna HEnne springer jag även agility med för hon är i så bra kondis atyt hon 'r som en 3 åring

För att lära trix använder vi oss av godis och hand tecken, säger aldrig nåt.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[hamster-expert]
0

När jag gör trick med mina hundar säger jag kommandon, ibland med något tecken med händerna, och när de håller på att lära sig ett nytt trick använder jag klicker ibland.

Moa1994
0

#31 oftast äter dom mindre av färskfodret än av torrfoder. Men det beror på vilken sort man skaffar. Varierar väldrgt mkt mellan olika färskfoder oxå. Tex alice skulle ha ca 300gram av bravo, sedan när jag bytte till vom og hundemat så ska hon bara ha ca 110 gram. Är billigare för mej o mata hennemed vom og hundemat än något annat foder :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.