Ppiller
Hej, måste man ha föräldrars tillstånd och 'underskrift' för att få p-piller? Eller kan man bara gå och köpa det på VC eller UM? Hur mycket kostar det och hur fungerar dt?
Nej, man behöver ingen underskrift.
P-piller är gratis fram till en viss ålder, det enda man behöver göra är att prata med en barnmorska eller någon på en ungdomsmottagning, så att de kan skriva ut ett recept till en.
#1 Det är INTE gratis. Det beror på vilken kommun.
Nej måste man inte ha.
UM går man till 🙂
Vad de kostar, beror på vilken sort man har och vilken kommun man bor i 🙂 Man får recept till apoteket, och så går man och hämtar ut det där, ibland får man för 3 månader, ibland 6 månader, ibland 1 år. Beror lite på. Nu när jag bytte, tog jag ut för 3 månader för att jag skulle se hur de fungerade på mig, så jag slapp ta ut för mer om det inte fungerade bra på mig.
#1 Inte i alla kommuner.
Dock var det gratis här, på vissa p-piller sorter, tills man fyllde 20 år, sedan fick man börja betala.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för svaren :)
Vilka piller fungerar bäst på er och varför? Biverkningar?
Cilest28 tar jag funkar kanon ! Fick typ inga biverkningar ,har iallafall inte märkt av nått ;)
#4 Jag tror du får fråga din barnmorska om vilka piller som passar dig bäst. Jag äter Cerazette och har gjort det i över 2 år nu. Den enda biverkningen är att jag slipper mens. 👍 Min syster äter också Cerazette och hon slipper också mens, så det är ganska vanligt (och super, haha).
Cerazette är dessutom östrogenfritt och känns därför säkrare än många andra alternativ. Plus att det inte är så noga vilken tid på dagen man tar pillerna - man kan ha glömt dem i upp till 12 timmar och ändå vara skyddad. Glömmer man ta sitt piller en dag bör man dock använda kondom i några dagar (upp till en vecka) framöver, utifall.
#6 Det låter jättebra :)
#4 Beror på personen vilket som fungerar bäst på varje individ.
Jag har haft neovletta 28, Yaz och nu Cerazette. Trivs bra med den nu 🙂
#2 #3 My bad. Trodde att det var så överallt 😊
Det kostar 25 kronor här tror jag, min kompis sa det. Vi ska åka dit någon dag och köpa det! Kan börja ta det direkt? Har mens nu men det går vlä över om någon dag, ska jag börja när det är slut?
#10 De flesta brukar påbörjas vid mensen.
#10 Man kan börja med pillren mitt i menscykeln men det är inte ultimat då man inte blir skyddad direkt. Barnmorskor brukar rekommendera att börja på mensens första dag, dels för att man får reda på att man inte är gravid och för att man blir skyddad från första pillret. Men du kommer få reda på all den informationen när du träffar barnmorskan.
#10 Jag började på direkten, hade nyss haft mens då (om jag minns rätt). 😛 Barnmorskan tyckte inte det spelade så stor roll, men de skyddar inte mot graviditet förrän man har ätit dem i typ en vecka.
I Västerås kostar det 25 kr per paket (tre månader) vet jag, så det låter ju riktigt med det priset.
Det låter jättebilligt med dessa priser och så :) Jag åker till UM någon dag så får jag fråga lite där :)
3 månader i växjö kostade 278 för mig (Zoely) sen 170kr per år