vad tycker ni om p-piller
jag funderar på att börja med p-piller. därför att jag brukar få en sån fruktansvärd mensvärk så de inte e sant. sen har jag väldigt oregellbunden mens med. så när man har p-piller har jag hört att värken kan släppa lite och man kan bestämma när man vill ha mens eller inte. jag tänker iaf att testa om det funkar eller inte. hur e det för er? det kan ju påverka humöret en del med. gjorde det på er? gick ni upp mkt i vikt när ni började? skriv gärna om era erfarenheter och om ni rekomenderar det eller inte :) jag är föresten 16 år fyller 17 i år.
Jag började med Cerazette just för jag fick en sådan extrem mensvärk att jag både har spytt, svimmat och gråtit av värken. Nu slipper jag allt som har med mens och mensvärk att göra! Cerazette är alltså bland det bästa som har hänt mig! 😃
Jag har inte gått upp i vikt eller fått humörsvängningar (mer än vanligt i alla fall, höhö). Så den enda bieffekten är att jag är mensfri :)
gud vad skönt för dig 😃själv har ja haft så ont att jag gråtit men aldrig svimmat eller spytt. fast man kan väl inte bestämma vilken sort som man vill ha eller hur? för det skulle inte skada om jag gick upp lite i vikt 😛
#2 Jo det får man ju göra :) Jag gick till UM och sa att jag ville äta Cerazette för jag hade hemska menssmärtor och min syster hade blivit av med dem (och mensen) av att äta just de pillerna. Så barnmorskan tyckte att det var en bra idé och skrev ut recept till mig. 👍
Jag har använt Cerazette och P-stav men bytte då dessa inte funkade på mig. Hade mens varje dag i över ett halvår. Jag bytte till Yaz ett komninerat p-piller med två hormoner och det funkar jättebra. Antar att kroppen behöver mer hormoner för att det ska bli en balans. Började med Preventivmedel precis innan jag skulle fylla 15 år och jag är 18 år nu. Anledningen var att jag hade mens i 1 vecka eller lite mer varje gång och var lite oregelbunden. Jag hade börjat att ha sex också. Har vart tillsammans med min pojkvän i snart 3,5 år och kondomer går ju inte i ett stabilt förhållande då vi har sex väldigt ofta. Av Yaz så får jag mens precis samma dag varje månad och varar i 3-4 dagar så det är väldigt tryggt att veta precis när den kommer och att jag inte kan bli gravid :)
Har ätit p-piller i två år ungefär. Började främst på grund av min mensvärk som i vissa fall var så kraftig att jag fick vara hemma flera dagar från skolan och bara ligga i sängen. De första pillren jag fick var Neovletta och de fungerade suveränt för mig, dock bytte jag till Abelonelle då dessa var mycket billigare (dock samma piller egentligen).
Jag gick upp lite i vikt, men det berodde nog på annat också. Men min mensvärk försvann helt och nu har jag mens kanske 2-3 dagar i månaden till skillnad från tidigare 5-7.
Jag rekommenderar det verkligen, men läs på om bieffekterna innan så du inte går runt och mår dåligt (vissa kan bli deprimerade och liknande).
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus