Kliar & klåda
Igår fick jag en obehaglig känsla i underlivet , det kliade & brändes Lite, tänkte går väl över… Nu i natt har jag haft ett Helvete med klåda att jag ej kan sova. Allt ser normalt ut, men har bara denna hemska klåda inne och lite Utanför underlivet. Va kan det vara ???? Sömnlös tjej här :(, snabba tips tack !
Jag har känsliga slemhinnor därnere som ibland blir torra, det kan klia och svida men brukar gå över på någon dag bara. Är det mer utanför än inuti brukar jag smeta på Helosansalva innan läggdags, känns lite klibbigt och ofräscht men på morgonen är klådan helt borta. Se till att inte tvätta med så mkt tvål därnere, det kan torka ut slemhinnorna.
Dock kan det ju vara en svampinfektion du har fått. Det lär finnas receptfria läkemedel på apoteket mot sånt.
Okej, hel skumt detta. Jag har så ont och helt öm….
Nu när jag skulle kissa morgon kisset, svider det jätte mycket och jag kunde knappt kissa ut det :(
Tänkte börja med att behandla mig mot svamp… & se vad som händer.
Några som har fler tips ??
Prata med barnmorskan, hon kanse kan ge några tipps
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
Det där med att det svider, kan inte det vara tecken på urinvägsinfektion?
Bäst är nog att kolla med vårdcentral/apotek/barnmorska, så att du inte behandlar med något som kanske gör det värre!
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Är väldigt säker på att det är svamp.
Om det kliar ständigt och känns som klåda så är det med störst sannolikhet svamp.
Då går du till en gynekolog som skriver ut en tablett till dig så det går över (efter dom kollat dig). :)
Jag ringde till ungdomsmotagningen och de hade inga gyntider :( så hon sa jag skulle börja med att köpa nått på apoteket, och se om det blev bättre… annars skulle jag få en akuttid .
Vad får man svamp av ?
#6 Du kan få svamp av att använda parfymerade produkter som ändrar ph-värdet. Eller av tajta fuktiga kläder, osv. Det krävs inte jättemycket på vissa personer.
Men svidandet tycker jag låter som en urinvägsinfektion. Du borde googla det och se om symptomen stämmer in på dig.
om tjej märker man oftast att man har svamp för att det kliar och svider kring slidöppningen och på blygdläpparna. Blygdläpparna kan också bli röda och svullna. Flytningarna kan bli vita, torra och gryniga, men ibland är de tunna och vissa gånger har man ingen flytning alls när man har svamp.
Svamp gör också att det kan svida eller göra ont när man kissar eller om man har sex. Ibland får man eksem på blygdläpparna och i ljumskarna.
På killar brukar ollonet, skaftet, pungen eller ljumskarna bli röda, torra och fnasiga när man har svamp. Man kan också få en vit beläggning på eller runt ollonet, under förhuden, eller på skaftet. Beläggningen brukar vara svårare att tvätta bort än smegma som naturligt finns under förhuden.
Detta läste jag på internet… allt stämmer förutom att jag inte har flytningar. Har bara haft svamp en gång i mitt liv, när jag var liten…
#8 Enligt den texten så låter det faktiskt som svamp.
Jag hade ganska nyligen svamp. Dock hade jag bara "utslag" och klåda i ljumskarna (tror jag det är, haha). Köpte Pevaryl på apoteket, då det inte kunde göra så mycket skada om jag använde det. Blev av med klådan ganska fort, och efter någon vecka så var även utslagen borta. Men hade som sagt inte problem med klåda på insidan, eller att det sved.
Det finns ju något som de gör reklam om på tv för just underlivssvamp. Det är en salva för att ha på utsidan, och någon slags tablett för insidan. Vet tyvärr inte om det är dåligt för kroppen med sådana "tabletter" ifall det inte skulle vara svamp.
Ta en tur till apoteket och fråga där 🙂
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Dom har ju receptfria läkemedel på apoteket tex som salvastav, men tabletten dom skriver ut mot svamp efter gynekolog besök är bäst. Det går bort snabbare då och vad jag vet så har inte dom receptfria funkat fullt ut på alla, bästa effekten är ju från tabletten. Den är lite starkare. Är nog förmodligen därför man måste få den utskriven också :)
Låter som svamp… har själv haft svamp en gång och vet vilket helvete det är med kliande och svider när man kissar. Dock så behandlade jag inte det för orka inte kolla upp det och ha en läkare som pillar och håller på, tog ca 1 vecka så var de borta 🙂
Min svamp vill inte ge sig :( . Har behandlad med pevaryl i 1 vecka & 2 dagar :(. Var och kollade mig hos gyn och hon sa det var svamp. Hade det ej blivit bättre ska en läkare kolla på det.
Grejen är det att svullnaden har gått ner & det svider inte längre när jag kissar. Det som ej gått bort helt är klådan som dyker upp lite då & då, dock har klådan varit 10 gånger värre innan ! . Helst på natten är det som jobbigast och kliar mest inne i slidan :/. Tog på silon salva nu & se om det kan hjälpa lite. Har inte så extrem klåda på dagen, men klar man känner av det lite. Så ska jag få min mens på söndag och vill inte att nån läkare ska kolla i mitt underliv då precis…. :/
Hjälper medicin bättre ?