Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 1290 ggr
Stardustskaniner
2013-06-27 11:58
0

Vänskapsproblem.

Jag har lite problem, men känner mig inte sugen på att dra hela våran vänskapshistoria, så kan börja med att säga att en av mina vänner låg med min bror. Jag har absolut inget emot att hon höll på med min bror, verkligen inte. Däremot fick mina andra två vänner som jag umgås med reda på detta. Hon som höll på med honom, ville inte säga något till mig för att hon trodde att jag skulle bli sur typ. Så sa en av dom andra till mig att hon hade gjort det och att dom hade vetat om det i tre månader men inte fått säga något. Jag kom på ett sätt att få fram det utan att någon skulle veta att hon hade sagt allt till mig, så pratade jag väldigt mycket med en av dom andra tjejerna som ljög mig rakt upp i ansiktet. Hon spelade förvånad och jag verkligen grät inombords då jag hela tiden visste att hon redan kunde historien men låtsades som att hon aldrig hört något. Jag vet att dom visste om det, min ''vän'' glömde bort att logga ut från facebook på min dator och gick då in på hennes och hon som berättade för mig´s konversation, och då hade dom skrivit med varandra under tiden som jag pratade med en av dom. Och då stod det även '' Tur att hon inte vet om att vi vet! '' 

Jag ska byta linje nu och vet inte om jag ens vill ha kontakt med dessa människor längre. Inte ens om jag vill ha kontakt med hon som sa det efter tre månader, känns som att dom borde sagt något tidigare. Vill så himla gärna dra ihop ett riktigt långt sms och be dom lämna mig ifred. Jag har andra vänner som inte känner dessa människor, och som jag kan umgås med om det är så. För jag vet inte om jag klarar av att hela tiden veta att dom ljög för mig och att en fortfarande inte har erkänt något.

Så, vad hade ni gjort? Behöver verkligen hjälp, detta tar kål på mig..

:holmgreen:
2013-06-28 01:06
1

Gud vad drygt! En person som ljuger en vän rakt upp i ansiktet känns verkligen inte som the friend of the year. Jag skulle blivit skit förbannad och slutat vara med dem tror jag. Det måste ju ändå kännas som ett svek, usch. Och om du ändå har andra vänner så kan du ju vara mer med dem och låta de andra inse att de gjort fel.

Men samtidigt kanske man ska tänka på att de egentligen inte gjorde det av fel sak. Tjejen som höll på med din bror sa till dem att inte säga något, så oavsett vad de hade gjort så hade de hamnat i en jobbig sits. Så egentligen var det fel av tjejen att säga till dem att inte berätta. Men det betyder inte att det var rätt av dem att ljuga mitt framför näsan på dig. Ni kanske ska prata ut om det? Det kan ju antingen leda till att du får höra deras sida av det hela och på så sätt kanske kunna förstå på något plan varför de gjorde som de gjorde. Eller så leder det ingen vart utan bara till att du känner att du inte vill ha kontakten med dem, eftersom det var fel det de gjorde.
Förlåt för rörig text, men hoppas det är till någon hjälp i alla fall. :)

[rumelle]
2013-06-28 07:19
0

Jag tycker att du ska säga till dem att du vet hela historien och att de ljög dig rätt upp i ansiktet. Sen får du se hur de hanterar situationen och utefter det bedöma om du fortfarande vill vara vän med dem eller inte.

Stardustskaniner
2013-06-28 10:20
0

#1 / #2 - Tack så mycket för svar! Jag hade kunnat glömma detta om dom bara bad om ursäkt eller något. Men inte ens ett halvt förlåt har jag fått, haha, men ni förstår va? Dom fortsätter som vanligt, drar med mig på fester och vi umgås som vi brukar. Men innertinne gör det rätt ont att veta att sin bästa vän ljög för en. Speciellt när hon även sa till en av dom andra brudarna att hon var trött att lyssna på mina problem. Direkt efter höll jag allt inom mig. Nu när hennes farmor har dött, så vill jag verkligen finnas där för henne. Men samtidigt så vet jag att hon skulle bett mig komma över det direkt och supa bort problemen, alltså om det hade hänt mig.

Det är nämligen så att jag hade problem med en kille förut, blev sårad osv. Så nu när vi ses på fester och i andra sammanhang tycker hon att jag inte ska göra en stor grej av det. Men hon låg med en kille en gång, och då lämnade han henne efter det. Och nu direkt när hon ser honom dör hon och säger att vi ska vända osv. Sen att hon aldrig vill se honom på fester osv. Så hon ändrar tankar så fort det handlar om henne och inte andra. Och därför känns det som att jag inte borde umgås med dom mer än på festerna nu i sommar. Jag skulle aldrig få för mig att åka hem till henne och bara chilla, inte efter att hon sårade mig så.

Tregly
2013-06-28 12:12
2

Min dåvarande bästa vän höll på med min storebror ett tag, som jag inte fick reda på direkt. Men hon sade det ändå själv sen, men fick aldrig veta hela historien. Idag är vi inte bästa vänner längre, men det beror på att vi gled isär varann när vi började gymnasiet.

Jag tycker gott du kan berätta för dem att vi vet hela historien innan du slutar umgås med dem. De kan gott få det kastat i ansiktet tycker jag. Sedan får du se deras reaktion och då kan du nog avgöra om de är värda att umgås med eller inte. Som någon tidigare nämnt så hade de svikit någon hur de än gjorde. Men det betyder inte att de gjorde rätt. De behövde inte lova att undanhålla det för dig, men det är ju lätt att vara efterklok. Men som sagt, ta ett snack med dem och berätta vad du vet!

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!