Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettundersökningar
Läst 21725 ggr
anonymtonåring
30

Rakat underliv

undrar hur många tjejer som rakar sig "där nere", har funderat på att göra det men jag vet inte..  gör ni det och varför? :)

vad tycker ni om det? (killar)

hur gamla är ni?

anonymtonåring
0
nottheonly
8

Jag rakar mig, jag gör det för att jag känner mig fräschare (det betyder alltså inte att det är fräschare att raka sig, utan bara att jag känner mig fräschare rakad) 🙂

Frosstis
3

Jag rakar mig och jag tycker också det känns fräschare :)

Eywa
3

Jag vill helst inte raka mig, jag tycker bara det är obehagligt, klias och blir utslag. Men jag gör det för att samhället mer eller mindre tvingar mig. Jag har aldrig träffat en enda kille i åldern 15-35 som gillar orakade tjejer. Så vill jag träffa någon måste jag rätta mig efter samhällets nuvarande ideal.

Frosstis
1

#4 Om du tycker det kliar så tycker jag du ska smörja in dig :) För mig kliade det de första gångerna men jag har hållt på så länge så det kliar ingenting längre!

[Odde]
5

Jag är kille och föredrar rakade tjejer och är själv ansad så ^^

[MikeW]
2

jag rakar mig alltid där nere. men jag e ingen tjej =P

Själv tycker jag man ska raka sig där nere även om man är kille eller tjej. Alla tycker olika, jag har kompisar som älskar hår, och dom som inte alls gillar det.

Personligen gillar jag inte hår, det ska vara trimmat eller helt borta.

RobinEH
7

Håller man det fräscht så e det la inga problem att ha orakat. 

Personligen tycker jag att det ser otroligt barnsligt ut att inte ha något hår runt underlivet, men jag rakar mig ändå. (Är man).

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Taxie]
4

Jag har rakat mig sedan jag var 12 år… blev så trött på allt hår.. är 18 år nu. Känner mig mycket fräschare! Min pojkvän ska slippa käka hår när vi har sex ;) Han rakar sig också :P

[Ebidda98]
5

Aldrig rakat, kommer förmodligen inte göra det heller :P Är en "hårlös" typ på kroppen, har aldrig haft hår på benen eller i armhålorna, och jag är 15… ^^

[Tuulikki]
4

Jag är oftast rakad, dock inte helt för det tycker jag ser rätt barnsligt ut. Gör det för att jag tycker det är snyggare, fräschare, "lättare" och bekvämt när mensen kommer :)

Nwmo
1

Jag är en kille, och jag tycker att tjejer ska raka/vaxa.

- Emil

[Tilde]
5

Jag verkligen avskyr kroppshår (på mig själv, känner mig ofräsch)! Det är ju dock såklart upp till var och en vad man föredrar - det finns inget rätt eller fel! :)

Sen ska man ju heller inte endast bry sig om vad killarna tycker, utan göra så som man själv föredrar.

Tina-A
4

Jag rakar mig men inte helt, lämnar en liten rand där fram. Helrakat ser så himla barnsligt ut, man ser ut som en liten småflicka.. Men lite hår ser man iaf ut som en kvinna och när blygdläpparna ändå är helrakade är det lika fräscht vid mens och vid oralsex.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Tilde]
26

En undran… Varför får orakade människor klanka ner på rakat och säga att man ser barnslig och okvinnlig ut, medan rakade inte får säga att orakat är ofräscht utan att få en hel armé av förargade människor efter sig? Dåligt.

Nwmo
6

#15 Welcome to the internet. Nej men, de blir kanske arga? Förstår inte hur det är "okvinnligt"?

- Emil

[Tilde]
9

#16 Nej jag fattar inte heller hur det är okvinnligt. En vagina är en vagina, med eller utan hår xD

Frosstis
4

Det är ju samma sak som att vissa människor tycker det är såååå mycket elakare att säga att någon är tjock än att säga att någon är smal.

[Tilde]
0

#18 Nja, smal är ju något positivt i vårt samhälle. Om någon säger "du är smal" så blir man ju inte upprörd. Men om de däremot menar det på ett negativt sätt, ja då är det lika illa som att säga motsatsen på ett kränkande sätt.

Frosstis
3

#19 Ja jag menade att man skulle säga det på ett negativt sätt, typ "usch vad spinkig du är".

RobinEH
7

#15 Nu är det väl en ganska stor skillnad mellan att hävda att något är "ofräsch" och att något ser "barnsligt" ut, eller? Barn har inget/mycket lite hår kring underlivet. Det är ett faktum, det är inte ett faktum att hår kring underlivet är "ofräscht".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Tilde]
4

#21 Men okvinnlig är ju ännu värre än ofräsch när man är kvinna, enligt mig! Ööööh vad baserar du det på? Jag fick kroppshår som 12-åring, var jag inget barn då kanske?? Det är ett faktum för de människor som ser det som sanning och sanning är relativt i många fall. :)

anonymtonåring
8

Vill bara påminna om att alla har rätt till en åsikt och man ska ej kommentera dumma saker om vad andra tycker och tänker (innan folk börjar anklaga varann hit och dit) 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Nwmo
2

#22 Du får det att låta hemskt att du fick hår när du var 12, jag hade tidigare. ._.

- Emil

DivineAngel_90
13

Ansar mej inte. bara bikinilinjen. Jag tycker det är dumt och helt onödigt. Håret där nere är naturligt och det finns en anledning till att man har det, så varför i hela friden ta bort det. Dessutom symboliserar det ju att man är en mogen vuxen kvinna, eller man, att man har kommit ur barndomen. 

Sen att det skulle vara fräshare när man har oralsex,?? Ja menar, hallå, vad fräscht är själva oralsexet på en skala. Då är väl håret betydligt mycket fräschare. Jag förstår verkligen inte oralsex. Genitalierna är inte till för att ha/ stoppa i munnen. Säga vad ni vill, men JAG tycker det är heeelt sjukt.

Frida B
0

samma som #26, orkar bara inte skriva det haha… tycker det är onödigt.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Tilde]
2

#25 Nej, jag säger bara att jag fick det som barn och det är många andra som också får, alltså är det inte barnsligt att inte ha hår.. 😛

Självklart ska man hålla god stämning! Jag försökte bara förstå varför det var ok att klanka ner på det ena alternativet - men självklart ska man inte  säga något elakt om något av dem!

[EllenAlicia]
9

#26 så du rakar inte dig under armarna heller? :) för de är ju naturligt oxå

Tina-A
2

#15: Man får väl säga vad man tycker, oavsett i vilken riktning det är? Håret är ju till för att slidan ska hålla sig just fräsch och frisk, det har ju skyddande egenskaper. Jag tycker däremot det känns lite ofräscht vid mens då det känns som att det inte är helt rent.

Helrakat däremot tycker jag som sagt ser ut som ett barnkön, då ett barnkön är naturligt hårlöst och ett kvinnokön naturligt inte är det. Jag tycker det faktiskt känns lite äckligt att försöka få mitt kvinnokön att se ut som ett barnkön. Jag tycker att en sträng av hår gör en stor skillnad och man får direkt intrycket av ett kvinnligt underliv. Att få hår när man är 12 är inte alls konstigt. Man är ett barn lång innan man blir 12, man är ett barn redan från början … Jag syftade inte på en 12åring eller en tonåring när jag skrev barnkön.

Jag har rakat mig helt några gånger förut, men har slutat med det för flera år sedan.

#26: Oralsex är toppen! ;)

Tina-A
5

Och med äckligt menar jag inte att könet på något vis är äckligt eller att jag tycker att de som helrakar sig är äckliga. Det är tanken på att likna ett barnkön och sen ha en man mellan benen. Det ger mig bara pedofiliska tankar och det känns inte alls bra. Även fast det är en kvinna könet sitter på känns det inte bra att det ser ut som ett småbarn. Har som sagt själv gjort det förr men jag har tänkt till och slutat.

Tycker samtidigt att alla får göra vad dom vill och göra det man själv trivs med! Vad någon gillar faller inte den andre i smaken så att säga, och helrakat faller mig definitivt inte det minsta i smaken.

[Taxie]
4

Har inte sett min buske på 6 år… men skulle inte vilja spara ut den igen. Blir nog för läskigt ^^ Trosorna sitter inte bra heller vad jag minns av det.

[rumelle]
5

Har rakat mig i ca 8 år, innan dess klippte jag så kort jag bara kunde. Hatade håret from day one. Desto äckligare blev det när mensen kom och blodgegga och papper fastnade i busken. Blä. 
Dock lämnar jag fronten hårig (men kortklippt), har ingen önskan att se ut som en åttaåring därnere.

Duvethon
8

Jag rakar mig och trivs bättre i det. Respekterar ni som inte rakar er, alla tycker olika. Har dock en fråga till er som säger att ni inte vill raka er pga att ni inte vill ha ett barnkön, hur menar ni med detta? Det är andra skillnader på ett barn- och kvinnligt kön än bara just hår, bara för att man rakar könet tycker jag inte att man plötsligt ser ut som en sexåring.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Tilde]
4

#34 Haha nej, jättetöntigt att säga så ju. Man blir ju inte ett barn bara för man är rakad. Man har ju fortfarande en kvinnlig kropp, personlighet och ansikte.. xD

Tina-A
9

#34: Jag rakar mig ju som sagt också, men inte helt. Vilka fysiska skillnader menar du att det finns på ett barnkön och ett kvinnokön då?

Ett barnkön är naturligt hårlöst och lent. När man blir äldre får man hår på könet. Ytterst få andra förändringar sker också, man får t.ex. flytningar men det är inget som direkt syns. I alla fall inte så som det syns ifall det är hår på snippan eller inte. Jag förstår inte varför man vill få sitt kön att åter igen se ut som det gjorde innan man var 10 år? Självklart är kroppen förändrad som #35 säger, men det är inte kroppen jag pratar om utan könet. Varför vill man raka sig så att det ser ut som en liten flickas kön?

Könsbehåring går i mode, precis som allting annat. Att vi har fått för oss att det är ofräscht med hår har med största sannorlikhet med mode att göra. Även jag som också tycker att håriga blygdläppar känns ofräscht vid mens och oralsex kan rent intellektuellt förstå att jag antagligen känner så på grund av modet som är just nu. Porrindustrin pumpar oss med helrakade kön och det känns så barnsligt och okvinnligt. Men samtidigt strävar ju porren efter att kvinnorna ska se så unga ut som möjligt och tar in teens och allt vad det är. Att ha ett helrakat kön är ett steg mot det barnsliga och bort från det kvinnliga. Självklart finns det hår i porren också precis som det finns alla möjliga olika inrikningar, men mycket helrakat är efterfrågat och då finns det självklart det.

Och #34, som jag srev så ser man som person inte ut som en 6åring för att man rakar könet. Kroppen är kvinnlig. Däremot ser könet barnsligt ut när man helrakar det och det lockar inte mig. När jag var yngre rakade jag mig helt men nu har jag som sagt tänkt till och jag förstår nu att det inte är något för mig. Jag vill att man ska se på mig att jag är en kvinna, därför rakar jag blygläpparna helt men lämnar en rand av hår där fram. När könet ser ut som en 6årings kön får jag som sagt pedofiliska tankar och det känns fel att en man ska ha sex med ett kön som ser ut som ett barns.

Jag vet inte om det var svar på din fråga!

Thatgirl
2

Rakat, tycker det e sjuuuukt äckligt och ofräscht med hår.

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Fridaaaa
2

Rakat eller nertrimmat.
Känns fräschare.
Men gör det enbart för min egna skull, inte vad andra tycker, tänker och gör 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

conadrie
0

Jag rakar, helt. Tycker helt enkelt att det känns fräschare när man har mens. 

Är 16.

[WickedAlly]
1

Jag rakar mig helt, för min sambos skull :)

Afturelding
1

Det fanns inget bra alternativ för mig, eftersom att jag bara rakar ibland, och inte tar bort allt :P Jag trivs med att ha det kort, men inte helrakat. Även min man är nöjd med mina "nya" vanor :) Jag slutade helraka för ett år sen ungefär.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

dermot
0

Jag rakar mig, dock inte helrakad.  :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Duvethon
2

Jag respekterar det du tycker, men förstår inte din tanke med att man rakar sig för att man vill se ut som en tioåring? Man rakar inte sig (talar utifrån mig själv!) för att man vill se ut som en tioåring i könet, för de flesta handlar det om att man känner sig fräschare. Jag har då aldrig träffat på en människa som rakar sig för att de vill att sitt kön ska se ut som en tioårings kön.

Kan hålla med dig om att porrindustrin påverkar många mycket, många tjejer tror att killar endast gillar slätrakade tjejer men så är inte fallet, killar gillar olika precis som allt annat.

#35 Håller med helt! Tycker inte att utseendet spelar roll när man har sex, jag ser det som att två människor har sex och därmed spelar utseendet på könet inte så stor roll - med hår eller utan 😉

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Tina-A
1

#43: Tack för att du inte går till motattack! :) Jag tycker att man ser ut som en tioåring vare sig man vill eller inte. Även om syftet är att man tycker det känns fräschare med hårlöst står man ju likväl där med ett helt slätt kön precis som ett barn. Att helraka sig trots att man får ett kön som ser ut som ett barn, ja, det känns konstigt om personen i fråga tänkt till innan. Jag förstår det inte. Då vill man ju ha ett kön som ser ut som ett barns? Det är inte svårt att lämna lite kort, trimmat hår i en snygg form samtidigt som resten är helrakat och det gör genast att man faktiskt kan se på könet att det inte är ett litet barnkön. Självklart ser man på kvinnan att det inte är ett barn men könet ser ut som ett barns, om du förstår vad jag menar.
Och det du skriver om att utseendet inte spelar roll när man har sex. När 2 människor har sex tycker jag att utseendet på könet visst kan spela roll, för jag tycker inte att det ser okej ut när en vuxen man har sex med ett kön ser ut som en tioårig liten flicka. Förstår du hur jag menar? Det ser ut som han har sex med ett barnkön och det är ju förstås inte okej någonstans..

Tina-A
0

Jag förstår faktiskt inte ens hur en man kan gå igång på ett helrakat kön egentligen! Det känns pedofiliskt, som jag skrivit tidigare. Min man hade glatt sex med mig ändå, men han och jag har pratat om det och han har uttryckt det som att helrakat är äckligt för att "man ser ju ut som en j*vla bebis" och det är ju inte trevligt förstås. Men han var schysst och hade sex med mig ändå, jag är ju ändå hans flickvän..  Det är inte mer ofräscht med bara lite hår kvar, tycker jag. Jag ser inte det ofräscha i det.

[Tilde]
8

#44 Om jag förstår det rätt så anser du att en man är i hemlighet typ pedofil om han gillar helrakat på tjejer, för det "ser ut som ett barnkön"…? I så fall ska man ju heller inte raka sig under armarna, eller raka benen, så det det ju ut som barnarmar och barnaben. 😉 Jag tycker verkligen inte det ser ut som ett barnkön, allt på kvinnan är ju vuxet och även vaginan trots att den inte har hår. Jag tror inte direkt att en man ser det som ett barnkön bara för det är rakat. Tycker det är lika vuxet utan hår jag. :)

nottheonly
1

#46 Håller med dig Tirin. 

Jag tycker det låter lite konstigt att jämföra ett vuxetkön med ett barnkön, rakad eller inte.. 😛

Tina-A
1

#46: Men armhålor och ben är ju inget man i vanliga fall har sex med.. Eller? 😉

[Tilde]
4

#48 Nej men det är något man ser mycket oftare än ett kön… så enligt din logik borde en man tända på barnben om han gillar rakade ben på kvinnor? 😉

Thatgirl
5

#48 Asså…. man har sex med en person inte ett kön!

Thatgirl
0

#49 HAHA precis

Tina-A
1

#49: Hehe, nej det tycker jag faktiskt inte alls.. :) Dels är ben absolut inte lika sexuella som en snippa och dels har inte alla kvinnor hår på benen naturligt. Mitt hår på benen har aldrig någonsin synts och jag upplever inte att håriga ben visar på kvinnlighet så som ett hårigt kön gör. Jag ser faktiskt ingen likhet där. Min sambo tycker också som jag att helrakat ser barnsligt ut, han är nog mer emot det än jag, men det visar ju att killar också känner så. Men det är väl tur att vi hittat varandra som tycker lika så jag kan raka allt förutom lite och vi tycker båda det är 100 gånger sexigare och utstrålar mer vuxen kvinnlighet! Och de som tycker helrakat är finare får hoppas att de träffar en kille som tycker helrakat är kvinnligare och finare!

Nu när jag tänker på det tycker jag inte helrakat på killar ser lika barnsligt ut, konstigt egentligen.. Vet inte varför för egentligen borde jag nog tycka samma om båda könen. Men jag inser nu att jag inte gör det! Kanske för att det är mycket större skillnad på en vuxen mans snopp jämfört med ett barns än vad snippan skiljer sig som är mer lik.

Duvethon
1

#44, #45 Självklart går jag inte i motattack, alla har rätt att uttrycka sina åsikter! :) Vissa gillar hår, andra inte, och jag råkar vara en av de som inte gillar hår, därför väljer jag att raka av allt/det mesta. Jag vill då verkligen inte att min kön ska se ut som ett barnkön och de tycker jag inte att det gör heller bara för att jag väljer att ta av håret. Bara för att en kille tänder på rakade kön tycker jag inte alls att det betyder att han tänder på barnakön. Det är två stora skillnader, att tänka pedofiliskt och att tända på slätrakat. Om min kille (eller vem som helst) skulle berätta för mig att han gillar slätrakat skulle jag då aldrig anklaga honom för att ha pedofiliska tankar. Nej, bara för att någon skulle gilla slätrakat är han väl ändå inte pedofil.

[Tilde]
2

#52 Hmm.. jahaja, each to their own, I guess. :P Min sambo tycker i alla fall som jag, att rakat är snyggare, vare sig det är på könet eller benen, haha. 

Jag tycker i alla fall fortfarande att rakat känns och ser fräschare ut. Men sen tycker jag heller inte om exempelvis brösthår eller skägg på män. 😛

Tina-A
0

#53: Nej, du har rätt. Han blir såklart inte pedofil bara för det. Men det ligger i bakhuvudet på mig någonstans, det känns inte helt bra :P Haha

batong_elvis
9

Jag föredrar rakat, har fobi mot hår… Men ni som är osäkra osv. gör vafan ni vill. Ni säger att det är killar som dissat er pga det, så är det kanske inte rätt kille. Skit i vad alla andra tycker, gör vad du själv tycker. Någon kille kommer hitta dig och älska dig precis som du är, med eller utan hår mellan benen.

Jag är då kille & är rakad/waxad/lasrad överallt utom på benen och armarna. Men armhålan och allt annat är behandlat med laser.

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

Kaiia
1

Jag rakar allt utom typ en rektangel på venusberget. Låter jag allt växa ut så kliar det, och det tycker jag är irriterande. Dessutom känns det bra, och jag blir lättare kåt om jag inte har hår på blygläpparna. Helrakat har jag bara haft några få gånger, men då målade jag allt guldigt istället. Trivs verkligen inte helrakad.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[MiniPim]
0

#57 vad är ett venusberg? ^^

Tina-A
0

#58: Det är där fram. Det som inte är blygdläpparna utan framme.

[MiniPim]
0

#59 jaha ok:) tack!