Föräldrar, fan vad hemska ni är.
Jag har tänkt väldigt länge på saker om både liv och död och allting inom de två. Och jag kom på en sak, föräldrar.. Ni är hemska. Och här är varför. (ps. jag säger inte att alla föräldrar är så här, men dom flesta är och mina är också det) Ta inte illa upp. Det här är bara sanningen.
När jag var liten så sa ni alltid "var snäll mot andra", "behandla andra så som du vill bli behandlad", "döm inte boken för omslaget", "prata inte dåligt om någon bakom deras rygg", "Ljug inte".
När jag frågar varför så svarar ni "vi vill att du ska vara en god människa".
Så här är min fråga, tror ni jag är dum?
**Tror ni att jag inte hör eran konversation som du och din kompis har över telefon när ni snackar skit om eran andra så kallad "vän"?
**
Tror ni jag inte hör hur ni säger "hon/han är så tjock/ful/konstig"? Tror ni jag inte hör när ni ljuger för mig? Tror ni att jag är så dum så att jag inte fattar att ni är inte snälla?
Varför ska jag vara den som är snäll? varför ska jag inte ljuga? varför ska jag inte döma andra människor?
NI GÖR JU DET!
Ni är så blinda och så dumma, ni säger åt oss dom sakerna fast ni följer dom inte själva!
Ni säger dom sakerna men gör dom ändå, och ni blir sen chockade när ni hör oss snacka skit om någon bakom ryggen och ni skäller på oss.
Det är väl fan inte konstigt att vi gör det?! NI LÄR OSS ATT GÖRA DET!
Varför ska just jag? varför ska jag som är barnet vara mognare än dig som är vuxen?
Varför lägger ni det på mina axlar att vara en god människa och göra världen bättre?
**Jag är ett jävla barn!
Är du dum? pappa? mamma?
Ni är hemska människor, ni ljuger, ni röker, ni dricker, ni snackar skit om andra, ni dömer, ni är allting det ni sa att jag inte ska vara.**
Men, varför ska jag inte vara det för? ni är ju det. Ni säger att det är dåligt, men varför gör ni det då?
**Jag fattar bara inte hur ni tänker.
**
Ni säger att vi barn är framtiden. Ni lägger all eran tro på oss. Ni lägger allt det ni vill att jorden ska bli på våra axlar.
Varför säger ni åt mig att inte kasta skräp ute i skogen eller på marken?
Är det för att ni vill att jorden ska vara ren och fin och hälsosam?
Jaha, så det är därför.
Men varför går du då runt ute och röker? släcker din äckliga giftiga fimp på ett träd eller byggnad eller marken, slänger fimpen på marken?
Ni förorenar luften, marken, jorden. Och ni tror att jag är så dum och inte märker det?
Jag må vara ung, men tydligen så är jag mycket mognare än er.
När jag var liten så sa ni att jag ska behandla andra så som jag vill bli behandlad. Det gäller väl er också?
Så. Är ni dumma? Ser ni inte att ni skapar en cirkel av lögner, fördomar och hat?
Ni snackar skit om eran vän bakom deras rygg, fast det du inte fattar är att den personen du snackade med kommer sedan snacka med sina vänner om dig, och hen kommer snacka en massa skit om dig.
Ni säger att ni är vänner, men det stämmer inte. Ni är bara där för att sprida cirkeln. Och ni förväntar er att jag ska bryta denna cirkel?!
**Ta era ord själv och följ dom! Sluta döma, sluta snacka skit, sluta ljuga!
**
Säg mig precis varenda jävla sanning du har! Gör det! Och ljug inte för mig! För det är ju det ni vill att jag ska göra!
**Vill ni veta alla mina hemligheter som jag ljuger om? Jag är beredd att ge ut dom.
**
**För jag är inte lika dum som ni är föräldrar. Jag är beredd att bryta cirkeln som NI HAR SKAPAT.
**
**Säg ordet och jag säger alla mina hemligheter. Jag bryr mig inte. Jag ska inte ljuga.
**
**Det är slutet för det nu. Jag kommer aldrig säga en enda lögn till.
**
**Även om det råkar såra någon.
**
Sanningen är alltid bäst eller hur?
Jag vet att jag känner mig bättre om jag säger sanningen. Och det kommer jag göra från och med nu.
Frågar du mig en sak så gör dig beredd på att höra SANNINGEN. Sårar jag dig så ber jag om ursäkt från djupet av mitt hjärta för det var inte meningen. Jag sa bara sanningen som DU bad om.
Frågar du mig, så säger jag.
Litar du inte på mig? jag är beredd att ge ut alla mina hemligheter som jag har ljugit om.
Jag bryr mig inte var du tycker om mig efter dom.
Jag är hellre hatad för den jag är, än älskad för den jag inte är.
Jag ber om ursäkt ifall jag gör någon arg. Jag säger bara sanningen. Jag tänker bryta cirkeln, fast jag kan inte göra det helt själv. Jag tycker att alla borde sluta ljuga och börja säga sanningen, och har ni barn eller tänker skaffa barn i framtiden. Tänk på vad du säger åt dom, ska du inte lyda dina ord själv så tycker jag att du bara borde hålla käft i så fall.
*stor kram*
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tycker att det du säger inte motbevisar så mycket, varje förälders mål är att göra sina barn bättre än sig själva (utom vissa föräldrar som trycker ner sina barn istället för att livet är tydligen en tävling… nvm that..)
Om man själv ljuger och vet att det är dåligt, klart som korvspad att man säger till sitt barn att inte göra det!
om man gör en dålig sak betyder det inte att man inte försöker bättra sig, personlig utveckling och förbättring är något som inte går att förändra med ett knäpp med fingrarna, det är något som sker över lång tid och blir egentligen aldrig klart.
Jag har inga som helsta illusioner om att jag kommer att vara en felfri människa när jag blir förälder, men det betyder inte att jag inte kommer anstränga mig för att mina barn inte ska ha samma fel som mig, eller att jag inte kommer anstränga mig för att bättra mig för mina barns skull (ingen garanti på att man lyckas dock..)
om du är mognare eller snällare osv så tycker jag snarare det visar på att dina föräldrar gjorde något bra iaf =)
Målet blir ju alltid det samma, nästa generation ska bli bättre än den förra, och där med sker social utveckling i sammhället, och det kommer väl även du önska dina eventuella barn en dag?
EDIT: sedan tycker jag att man ändå kan ha all rätt i världen att vara förbannad på sina föräldrar om dom ljuger för en i allmänhet, men det är kanske lite väl hårt som grund för anklagelser om inkompetent föräldraskap.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Du genomgår nu en helt normal process i din uppväxt. Det blir bättre.

mina föräldrar är inte perfekta, och det är inte jag heller. mina föräldrar har lärt mig om rätt och fel, men det betyder ju inte att dom själva aldrig gör fel. mina föräldrar har stöttat mig, tröstat mig, peppat mig när det behövts, men också skällt på mig och lärt mig att handling skapar konsekvenser. det gäller ju även för dem, för dom är inte perfekta, inte det minsta. men jag tycker att dom har gjort ett kanonbra jobb ändå, dom har varit fantastiska föräldrar, även om dom ibland kanske inte själva följt sina egna råd. och det gör mig ingenting, mina föräldrar är människor, precis som jag, och människor gör inte alltid allting rätt.
jag kommer inte att behandla mina barn exakt som mina föräldrar gjorde, men inte långt ifrån. mina föräldrar har alltid stöttat mig och varit helt underbara.
tyvärr ser man inte det förrän efteråt. när jag bodde hemma var jag mest arg på dem hela tiden för att dom inte ar perfekta. man såg liksom inte skogen för alla träd :P
*Styrkekram* :P Men asså, sköt ditt och låt dem sköta sitt, du kommer antagligen bli likadan någongång när du blir förälder.
#5 Jag låter dom sköta sitt, men blir lite arg när dom säger åt mig att göra saker som inte dom ens gör, varför kan inte dom göra dom sakerna också? Varför ska bara jag göra det?
Jag tvivlar starkt på att jag kommer vara som dom när jag blir förälder.
Jag är OTROLIGT anorlunda än mina föräldrar.
Jag kommer säga till mina barn saker fast då ska jag också följa dom. Då är det rättvist.
Föräldrar borde fatta att vi inte kommer ändra på oss och göra dom sakerna dom säger åt oss, om dom gör det helt motsatta.
Följer dom sina egna ord då kommer jag också göra det, att säga till mig hjälper inte mycket när det handlar om att göra mig till en bra människa.
Jag lär mig ifrån mina föräldrar, det gör alla (tror jag).
Om man frågar en liten unge typ "svär du?"
Och dom svarar "ja".
Frågar man då "vart har du lärt dig att svära?"
Då svarar dom oftast "min mamma/pappa gör det"
Svarar dom "mina kompisar"
Frågar man deras kompisar så lär man sig att dom svarar "min mamma/pappa gör det"
Ungarna lär sig ifrån sina föräldrar och äldre syskon, dom lär sig inte att svära ifrån internet typ.
Barn gör det föräldrarna gör.
Och varför ska dom inte göra det? Föräldrar är där för att lära sina barn, för att uppfostra dom.
Så när föräldrar säger "gör inte det, gör det och det och det" men inte följer det själva, då lär ju barnen sig att inte göra det föräldrarna säger. Tack vare att föräldrarna inte lyder vad dom själva säger.
Och sen kommer föräldern och skäller på en att man har gjort fel.
Dom gör också fel, dom har ingen rätt att skälla på mig för dom gör precis samma sak, det är orättvist.
Visst det är bra att föräldrar skäller och så och säger till, men jag tycker att då kan väl föräldrarna göra samma sak som dom har sakt till oss?
Varför måste vi vara dom som ändras? varför kan inte dom ändras också?
Dra upp det med dina föräldrar. Men försök att inte skrika om det utan försök tala sansat. Du kanske kan få dom att tänka om? För troligen är de inte medvetna om sina vanor.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
❤️
#7 ska nog göra det
Förstår dig, men om föräldrar svär så är det fel, om man gör det själv och sen säger "du svär ju själv" är lite konstigt. För föräldrar vet nog själva att detr fel att svära, och vad andra gör behöver ju inte alltid vara rätt. Men fattar, är nog olika hos olika familjer o kså :(