Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1103 ggr
[MiniPim]
0

Väger jag för lite?

Okej, jag har en fråga, och jag vill ha ärliga svar. Tyck inte synd om mig och säg att det är normalt ifall det är för lite. 

Jag väger 38 kg, och är 165 cm lång. Jag växer liksom i längden, men jjag går inte upp några kilo.

Jag är väldigt kräsen, jag gillar inte allt möjligt, och speciellt i bamba i skolan brukar jag nästan aldrig äta. Det är verkligen inte gott och bambamaten ÄCKLAR MIG. 

Så mina kompisar har börjat oroa sig, och vad gör dom då? Jo säger till våran lärare som sedan säger till skolsystern. Därför var jag tvungen att gå till skolsystern och prata, hon började prata om ätstörningar.  Och jag har ingen ätstörning, jag äter faktiskt hyfsat mycket. Jag vill inte att folk ska gå runt och tro att jag har någon ätstörning, för det har jag inte. Jag vill gå upp flera kg, men jag kan inte. Det bara går inte.. 

Så, tycker ni det är för lite? Om ni såg en person med den vikten och längden, skulle ni tänka ''omg hon där har anorexia''.. För just nu, brukar folk alltid kommentera andra. Jag har fått flera kommentarer om att jag är smal, och jag tar det inte direkt som en komplimang. Skulle man våga gå fram och säga ''du är så tjock!'' till en? - nej.

[MiniPim]
1

Jag har nämligen aldrig tänkt på hur mycket jag väger, utan hur jag mår.

Men nu börjar jag oroa mig..

:holmgreen:
0

Det låter lite, men man är byggd olika helt enkelt. Jag skulle inte tänka att du har anorexi, jag är väl bekant med den sjukdomen och känner igen en ätstörd när jag ser en. Så nej, det ser inte ut som om du har ätstörning.

Tycker itne att du ska fundera så mycket över det hela. Puberteten kan göra en del, ofta lägger man på sig när man kommer in i den med tanke på att man är i övergången till att bli - i ditt fall - kvinna. Så bry dig inte så mycket, antingen så löser det sig och du går upp i vikt, eller så är det som det är. Men eftersom man är byggd olika så är det inte fel. :)

[MiniPim]
0

#2 Ja, men alla klagar så himla mycket. Men det känns ju skönt iallfall :)  

Skolsystern vill  att jag ska gå upp flera kilo innan jag börjar skolan igen, och tänk om jag inte går upp och hon typ tar kontakt med sånna som jag ska prata med.. :( psykologer.. 

Nej får väll strunta i det, men det är så jobbigt när folk ska kommentera ens utseende liksom.

:holmgreen:
0

#3 Ja det är synd att alla ska hålla på och lägga sig i. Och om du nu hade en ätstörning så skulle det inte bli bättre av att alla frågar. Och vad ska de göra med den informationen liksom? 

Usch, skolsystrar är så jobbiga. De tänker aldrig på att det faktiskt kan va så att man inte KAN gå upp. Har en kompis som inte var pinnsmal, hon blev tillsagd av skolsystern att hon var sjukt överviktig och att hon skulle dö i förtid. Så hon fick värsta ångesten. Och hon var inte överviktig. Mullig, ja. Men det är ju normalvikt.
Samtidigt har jag en annan kompis som är sjukt smal. Skolsystern sa att hon var allvarligt underviktig och behövde gå upp massor för att nå normalvikt. Hon kan inte gå upp. Så vad är det dem inte förstår? Det är som om de går efter någon mall som säger att så här ska en tex 12 årig tjej väga. Men de verkar inte ta hänsyn till att alla inte har samma kroppsuppbyggnad.

hund_katt
0

i fall du inte vill gå till psykolog så finns det ingen som kan tvinga dig. tvingar dom dig så skulle jag säga till rektor att skolsystern tvingar att prata med psykolog, och mår jag verkligen inte bra skulle jag ringa till polisen. kanske inte efter det hänt, men medan det händer. om polisen bryr sig tror jag knappt… men man kan ju försöka. tvång är väl olagligt?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse