Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 673 ggr
sofilange
0

Bra studietecknik?

Tjena! nu när sista året kommer för mig i skolan och jag måste höja mina betyg… Fast jag försöker går det inte. Mina föräldrar tror att jag har fel studieteknik vilket jag kanske har eftersom jag bara pluggar till prov dagen innan. 

Så är det någon som har tips på bra studietekniker?

jeessiikaa
0

Fråga dina lärare om vad du behöver kunna till ett prov och gör en planering över hur du ska plugga. Dela upp det så att du läser olika saker varje dag. 

Du kan fråga någon i din klass om hen vill plugga med dig, det kanske blir lättare att faktiskt göra det då. :P

Fridaaaa
0

Bra studieteknik är olika från person till person helt enkelt. Man får testa sig fram.

Men att planera är viktigt, och läsa lite i taget. Pauser är med viktigt.
Jag brukar köra på i 20-30 min, sedan paus 10-20 min och sedan köra på likadant igen 🙂 
Men slarvar, och gör i regel med saker tätt inpå, vilket ju inte är så bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fidojunior
0

Anteckna. Renskriv dina anteckningar. Får du papper inför prov av lärare; skriv om med egna kortfattade ord. Det är olika från person till person men så lär jag mig. Samtidigt som man renskriver en text så går det in i huvudet. Samtala muntligt med någon t.ex. en förälder, kompis. För vissa fungerar det att plugga dagen innan, för andra inte och då får man se till att börja några dagar innan provet. Kanske går det bättre för dig med musik i öronen eller kanske ska det vara tyst.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Tina-A
0

Så fort du vet att du har prov så sätt av lite tid varje dag att plugga. Då slipper du sitta länge åt gången utan kan bestämma att "jag ska plugga 15 minuter varje vardagdag", och 15 minuter är ju ingenting. Det hinner man alltid med! Det kan man göra när som helst i princip. På helgen kan du sitta 0-30 minuter beroende på hur mycket plugg du har. Då blir det 1 timme och 15 minuter på vardagarna och sen + helgtiden du sitter.

Om du sitter korta stunder åt gången har du lättare att koncentrera dig och du får mer gjort på kort tid :)

Olika människor passar för olika studietekniker men för en del fungerar det att skriva medan man pluggar, då lär sig vissa bättre. En del behöver musik i öronen och andra behöver helt tyst. Man måste prova sig fram! Generellt är att plugga lite varje dag rätt bra, och sen repetera allting dagarna innan. Så säg att du hunnit igenom allt du måste plugga och har pluggat bra så repeterar du allt dagarna innan provet så allt är färskt i minnet igen. Repetition gör att man lär sig bättre också :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]