Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: känsliga-rummet
Läst 1258 ggr
sweet38
0

Tycker ni att jag tänker rätt här?

Jag såg ett program om rymdforskningen, där det står att vi lägger 7000 miljader kronor varje år på jorden för det. Sen växlade jag kanal och jag ett program om cancer och andra sjukdomar och svälten i Afrika och andra länder , och där säger dem att forskningen mot cancer och svälten(bla) får 4500 miljader, vilket jag blev riktigt chockad över. Visste 4000 miljader är ju inte direkt dåliga pengar men saken som slog mig var att jag inte fattade att vi hade varit på månen, men folk dör av myggbett. Men tycker samtidigt måste vi fortsätta forska om rymden, det är ju riktigt viktigt men jag gillade inte alls tanken på det. Typ att vi kan skicka upp saker till Mars men små barn dör av uttorkning och hunger svält i andra länder. Jag vet att många kommer nog inte fatta vad jag menar när jag skriver detta.

Jag tycker det är hemskt att folk dör av myggbett, hunger, uttorkning och cancer medans vi sätter pengar på ett annat ställe.

Jag har också gått djupare i det här med cancer och jag läste en sann bok om en tjej (det finns en film om det också) som inte kommer från de finaste kvarteren, men hon är riktigt smart! I deras stad var det väldigt ofta att personer blev sjuka i cancer och denna tjejen ville då ta reda på varför. Varför så många  blev sjuka var för att det fanns en stor fabrik i staden, som pumpade ur alla sina giftiga ämnen i marken där hus stod, där barn gick i skolan och där de spelade fotboll.  Ush!

Jag vet att många kommer nog inte fatta vad jag menar med detta eller vad varför jag tycker detta är så hemskt. Min bästa kompis mamma dog i livmoderhalscancer när han var 10 så det var 12 år sedan. Och det var då jag började bli lite arg över att sjukdomar finns, men när jag såg det där programet förra veckan, blev det för mycket. Och det är därför jag skriver detta!