Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 3919 ggr
[Zlarviig]
0

Hjälp! Är rädd

Jag skäms över det här så jävla mycket, skulle helst velat vara anonym men det går ju tydligen inte. Det är så att jag och min kompis gjorde något jävligt dumt mot min mamma som jag ångrar så otroligt mycket just nu, vi tog ut pengar från hennes kort och hon fick reda på igår varför det fattades pengar. Hon blev självklart besviken och jättearg men det gick ändå över rätt snabbt, konstigt nog. Hur som helst så ska jag och samma kompis vara hemma hos oss ensamma under midsommarhelgen för mamma och syster ska till pappa och min bror ska någon annanstans. Men själva grejen är att jag vaknade nu, och kollade på min mobil och hade fått sms från min bror för han är inte hemma, kommer hem idag innan han åker igen. Och han skrev bla att han skulle ska ihjäl mig OCH min kompis om vi var hemma när han kom hem, och jag vet att han gör det också. Han har slagit mig flera gånger förut och aldrig har han varit så här sur. Jag är livrädd just nu och vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte ens när han kommer hem. Kan någon snälla hjälpa mig och berätta vad fan jag ska göra? Jag vågar inte fortsätta sova och jag kan inte gå ut för jag kan ju inte vara ute hela dagen. Det jag är mest rädd för är att han kommer göra illa min hund eftersom hon blir förbannad bara han pratar med mig, hon har försökt försvara mig förut och han har blivit jättesur på henne. Eller så kommer han göra illa min katt bara för att vara elak mot mig. Jag vill inte att han ska göra illa dem! Kan någon snälla säga vad jag ska göra för jag har panik just nu! Kan tillägga att han är 19 och har alltid varit aggressiv och blivit sur för minsta lilla. Snälla hjälp mig jag vill inte leva just nu!

[rumelle]
29

Jag tror inte att din mamma kom över det snabbt. Men hon är säkert bra på att dölja hur jäkla besviken hon är över vad du har gjort. Och jag kan lova att hon aldrig kommer att lita på dig till 100% igen. Usch, fattar verkligen inte hur man kan göra en sån sak mot sin egen mamma. Din bror har all rätt att vara skitförbannad på dig. 

Men trots att jag tycker att du förtjänar rejält med stryk så är det faktiskt inte ok att din bror hotar med att slå dig. Börja med att berätta det för dina föräldrar. Och om du är jätterädd kan du faktiskt ringa polisen.

MoaL
7

Rumelle har rätt vad gäller din mamma, hon har med all säkerhet inte kommit över det och det kommer förmodligen att krävas väldigt mycket arbete från din sida för att hon ska lita ordentligt på dig igen - men det är HENNES sak, inte din brors. Han har ärligt talat ingenting med det att göra. De flesta tonåringar gör dumheter, det är inte deras syskons sak att uppfostra dem, och självklart inte med hot och våld.

Alltså, du ska såklart INTE behöva känna dig otrygg i ditt eget hem, varken för dig själv eller dina djur. Prata med dina föräldrar! Du kan också ringa BRIS, tel. 116 111, och prata med dem. De kan säkerligen ge dig råd om vad som är bäst att göra. Det kostar ingenting, de kan inte se ditt nummer och det syns inte på någon räkning att du har ringt dem.

Får du inte rätt stöd från dina föräldrar och på allvar tror att din bror kommer att bruka våld mot dig så skulle jag rekommendera att ringa polisen. Så länge det inte är en nödsituation (112) så ringer man 114 14 för att nå närmaste polismyndighet.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Zlarviig]
0

Jag vet att jag gjorde fel och jag vet att dem har all rätt att vara skitförbannade på mig. Mamma är skyldig mig flera tusen kr eftersom hon tagit pengar från mitt sparkonto och jag var dessutom packad när jag tog pengarna, och hon har fått tillbaka hälften och ska få resten om några dagar. MEN! Det var ändå fel att ta pengarna, jag vet! Men det var inte därför jag skrev! Jag har redan berättat det för min mamma och hon säger bara att han inte kommer göra något, men jag VET att han kommer att göra det. Han har bla knuffat in mig i en ståldörr och hotat att döda mig för att jag sa åt honom att hålla käften när han kallade mig för hora. Och han slog mig flera gånger i några dagar förut för att jag hade petat på hans tv. Han kommer seriöst döda mig. Vad gör polisen om jag ringer?

MoaL
3

Hör av dig till Bris, tycker jag i alla fall. De borde veta hur sådant här bäst ska hanteras och kan förmodligen svara på alla dina frågor.

Vad polisen gör om du ringer vet jag inte, men oavsett vilket så spelar det väl ingen roll, så länge du tas på allvar och kan känna dig trygg? Att använda våld och hota någon är olagligt, även om det är mot sina egna syskon.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Citronpaj]
25

#1 Jag är helt övertygad om att ts moder kommer lita fullt och fast på henne i framtiden. Det är också möjligt att hon har lagt det bakom sig redan. Hon är förälder, och troligen inser hon att hennes barn kommer göra dumma saker, även som tonåringar. Det vore en annan sak om det var hennes 50-åriga barn som brukade stjäla pengar från henne.

Sen är det något mellan ts och hennes mor, hennes bror ska inte blanda sig in i det där.

fsigge
7

kanske en väldigt dum fråga men hur mycket hade du tagit?

Frida

LLLINN
13

Tänker inte kommentera det du gjorde, du verkar förstå hur puckat det var själv. Men ang din bror. Hans beteende beror inte på att han lätt blir sur som du skriver, utan på att han har någon psykisk sjukdom. Antingen är det något han kan få medicin för, eller ännu troligare, något han bör bli inlagd för. Tycker du ska ringa polisen och anmäla hoten och be de om hjälp med din situation. Förstår att man kanske inte vill anmäla sin egen bror men när han är sjuk har man inte så mycket val.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[Zlarviig]
4

Jag har bestämt mig för att jag ska vara hemma när han kommer, tänker inte gömma mig för honom, så stänger jag in hunden och katten i rummet så att dem inte "stör" honom och så tänker jag spela in ljud på mobilen när han kommer eftersom ingen kommer våga/vilja vittna om han slår mig, och om han gör det så polisanmäler jag honom och då har jag både sms och ljud som bevis. Ang. min mamma så har hon väldigt lätt för att förlåta och gå vidare så jo, det är stor chans att det här snart är bortglömt av henne. Och jag vet mer än väl att det var sjukt idiotisk av mig och jag fattar inte vad fan jag tänkte med, har aldrig ångrat något så mycket i hela mitt liv, det här är det dummaste jag gjort och någonsin kommer göra. Jag tog tusen spänn och hon fick 500 tillbaka igår så fort jag fick pengar, resten ska hon få den 30. Jag var som sagt full när jag tog ut pengarna och fick för mig att jag skulle kunna fixa tusen spänn att sätta in direkt. Och min bror har troligtvis någon psykisk sjukdom ja, men skulle man säga det skulle han få damp. Han har gått till bup förut när han var yngre och då "släppte" dem honom eftersom han inte hade ADHD som dem trodde…

[rumelle]
1

Låter som att du har en bra plan där. Men jag hoppas verkligen att han inte blir alltför våldsam mot dig. :/

siaames
4

Förlåt, inte meningen att vara elak eller så, men jag fattar verkligen inte hur man kan göra en sån sak mot sin egen mamma.

Angående din bror så borde du först prata med dina föräldrar om hans beteende och säga att han slår dig.

Förresten hur gammal är du? Bara undrar.

[Zlarviig]
5

Han kommer om ungefär två timmar.. Börjar få ont i magen nu. Nej du är inte elak, det är ju sant. Jag fattar inte heller att jag kunde göra så. Men jag vill inte prata om det för jag skäms redan tillräckligt och har fortfarande fyra personer kvar att skälla på mig. Jag är 16, snart 17. Borde ju vetat bättre. Men gjort är gjort och nu vet jag att jag inte kan ha pengar med mig ut när jag dricker, och kommer förmodligen få sota för det snart. Det kommer iallafall aldrig att hända igen.

Duvethon
40

Jag måste bara lägga mig i lite, det räcker att en skriver att ts har gjort fel, hon skrev denna tråden för att få hjälp eftersom hon var rädd! väldigt onödigt att ni skriver det gång på gång, jag tror hon har förstått att hon gjort fel som hon nämnt många gånger!

Duktigt av dig att du börjat betala tillbaka pengarna, alla kan göra fel ibland! Huvudsaken är att du förstått ditt misstag och försökt återgärda det! Hur gick det med din bror? Blev han arg?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

siaames
2

Egenligen så skrev jag så för att TS hade skrivit en kommentar i min tråd "Har du en hund?" som lyder såhär:

Förlåt, inte meningen att vara elak eller så, osv

Lite revenge, haha förlåt men jag var tvungen! 😞

[MiniPim]
6

Jag tycker inte det var bra gjort, men jag har gjort got liknande. Men det var till en kompis, jag var nog runt 10 år och var inne på en sida som hette gosupermodel. Jag var besatt och ville ha unika artiklar (lol, ritade saker på internet) och för det ville en tjej ha VIP, som kostade 60 kr. Jag kunde inte köpa md min egna mobil, jag hade lärt mig hur man gjorde så jag tog mammas. Det var 60 kr, men jag var fruktansvärt besviken på mig själv och är fortfarande det. Jag brättade det för mamma den kvällen, och hon sa att det var riktigt dumt gjort sen sa hon "det som är bra är att du själv berättade, jag skulle bli argare om vi fick reda på det själva". Sen sa hon att jag får köpa VIP, men absolut inte utan lov. Jag lärde mig en läxa, och jag tänker aldrig mer i hela mitt liv göra något liknande. Så ni behöver inte börja skälla på mig. :) Jag tror även TS vet om det själv, att hon gjort fel. Men ja, din bror ha inte rätt att slå dig. Prata mer med din mamma kanske?

[Zlarviig]
0

#12 Tack! Jag vågade inte stanna hemma, ångra mig i sista sekund. Såg min brorsa komma bakom mig men han hann inte se mig. Sen skrev han att om jag inte kommer hem på en gång så kommer han döda mig nästa gång han ser mig. Han sa att jag inte får vara hemma över helgen och att han kommer kasta ut mig och låsa dörren. När jag kom hem satt han i sitt rum och pratade i telefon och jag försökte undvika honom hela tiden. Mamma tycker att det är helt okej att jag är hemma men hon vågar inte säga emot min bror. Så han försöker tvinga mig att följa med dem till pappa. Är det ens lagligt att tvinga någon till något? Om jag inte åker kommer jag vara utan hem tills dem kommer tillbaka. Mamma kanske ska ge mig nycklarna i smyg så att jag kan låsa upp när dem har åkt, men det känns så sjukt att det är min bror som bestämmer och att MAMMA måste göra saker i smyg för att inte göra honom sur. Jag kan inte bo såhär. Min bror bestämmer över mitt liv. Och om jag käftar emot eller inte gör som han vill så slår han mig. Jag orkar inte med det här längre, seriöst.

Pennybus
15

Anmäl det.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Duvethon
2

#15 Så får det inte vara, din bror får inte bete sig så! Hur lång tid är det kvar tills du flyttar hemifrån? Om det är lång tid kvar tycker jag att du (någon!) verkligen bör göra något åt det - dock är det lättare sagt än gjort. Är socialen ett alternativ? Jag själv har bara dåliga erfarenheter därifrån men har hört från många andra att de fått hjälp, från soc då. Jag tror att du skulle få omedelbar hjälp om du skulle kontakta socialen och berätta vad som hänt, det alternativet är nog bättre än att bo hemma för tillfället.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Juliaskaniner
2

anmäl..

Hur går det?

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

[MinIda]
15

Min kompis har också råkat ut för det. Jag var hos henne men vi var dock bara 10 år då. Hennes bror var 16 år. Vi gick in på hans rum och tittade, då kommer han. Han tog min kompis (alltså hans syrra) i armen. Och slog henne. Jag slank ut och sprang till mitt hus. Det var bara cirka 20 meter. Jag skrek till mamma och mamma kom med hem till dom. När mamma kom fram så slog hennes brorsa henne hårt och min kompis storgrät. Mamma gick fram och drog honom i örat 😛 Och skrek vad i h*lv*t* han håller på med. Sen ifjol när vi var 11 kom han hem från sin skola. Och vi satt på hennes rum men han blev förbannad för det ?!. Och då lyfte han upp hans syrra som bara satt i en t-paita,shorts (det var vinter). Och så slängde han ut henne genom dörren. Jag själv hoppade ut genom ett fönster innan hennes storabrorsa skulle märka något. Jag drog med mig min kompis som hade fått ett rejält sår på benet och hon kunde inte röra handen. Vi gick hem till mig och hon ringde polisen. Sedan kom mamma in och såg vad som hade hänt och då blev det sjukhus. Hennes hand var stukad och hennes sår fick bandage. Hennes bror däremot fick aldrig mera vistas hemma eller i närheten av hans syster 🙂

Sorry för OT. Men som jag skrev där ring polisen om han slår eller alla fall till BRIS och berätta.

Fridaaaa
6

Ursäkta att jag säger det men din bror behöver verkligen hjälp!
Får så är verkligen inte normalt att bete sig😮
Jag hade polisanmält det. Du har ju bevis via sms

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Zlarviig]
12

Han tog nycklarna från min väska så att mamma inte skulle kunna ge dem till mig. Men jag hittade mina nycklar. Jag pratade med mamma innan dem åkte och sa att jag tänker snacka med soc och säga att jag inte vill bo med min bror längre. Jag tar vad som helst så länge jag slipper bo med honom.

Duvethon
0

#21 Hoppas det löser sig för dig snabbt, du får mer än gärna skicka ett meddelande till mig då jag gärna lyssnar! Lycka till, om det är rätt ordval? :)

Fridaaaa
2

#21 Hoppas det löser sig för dig!

Cazzos
7

Jag tycker att det är trist att flera pers här i tråden gång på gång påpekar att du gjort fel, trots att man ser klart och tydligt i ditt första inlägg att du skäms över det. Personligen så kan jag nästan höra din ånger när jag läser inlägget, så jag tänker inte sitta och klandra ner på dig nu.

Jag tycker att det är värre att din bror hotar med att ha ihjäl dig OCH att han varit våldsam mot dig förr.

Skulle du kunna flytta hem till din pappa med dina djur? Din bror behöver verkligen psykisk hjälp.

Min bror har också väldigt lätt att reta upp sig, men han skulle ALDRIG göra illa mig. Vi har en helt ok relation, och jag tycker att det är jättetråkigt att din bror är så inkompetent att hantera situationer med ord.

Hur har det gått fram till nu?

Frosstis
7

Bara jag som inte tyckte det var så hemskt som alla ni andra tycker? Hon har ju bett om ursäkt och lämnar ju tillbaka pengarna. Tycker inte det är en sån big deal och hon var även berusad.

Minipim: jag hade också gosupermodel och jag känner SÅ igen detta strävande efter medlemskap/vip efter dessa unika artiklar xD har köpt många gånger för över 1000 kr (jag var helt besatt!) och passade gärna på när mamma inte var hemma eller om pappa var berusad xD

[Zlarviig]
0

Tack allihopa! Hittills har det gått bra! Min bror vet inte att jag är hemma. Vi ska vara här till på lördag för då kommer han hem. Men jag är orolig att han ska komma hem tidigare för att hämta något eller liknande, då kommer han utan tvekan kasta ut mig och då kommer hela familjen behöva åka hem eftersom jag inte har någon annanstans att vara. Jag kan tyvärr inte bo hos pappa, han bor alldeles för långt bort och jag måste kunna ta mig till skolan, och det skulle bli svårt med katten eftersom han är innekatt men pappa bor längst ner i radhus och katten skulle lätt kunna rymma. Och det finns inte plats för mig heller då det bara finns ett sovrum och min andra bror bor redan där. Pappa jobbar dessutom natt och sover hela dagarna.. :/ Det är så sjukt att det är min bror som bestämmer och inte min mamma. Hela livet skulle bli så sjukt mycket lättare om han bara flyttade. Finns det förresten någon som vet hur jag ska kontakta soc sen? Ska jag ringa dit och boka tid? Måste jag säga i telefon vad det gäller? Har jättesvårt att prata med främmande i telefon..

mejamylove
8

Vill bara fråga, finns det någon chans att han kan se det här du skriver? Jag tycker synd om både dig och djuren och hoppas det löser sig för er!

fsigge
0

# 26 jag har ingen aning om man måste berätta hela historien men jag tror att man måste säga lite iallafalll så dom vet vad det handlar om.

Frida

KesoMonstret
4

Det kanske är jobbigt att prata med främlingar, men tänk vad du kan ha uträttat efter bara ett samtal. Allting kan bli mycket bättre.

Sweety
7

Jag håller med resten. Din brors beteende är inte ok. Ju snabbare du gör något åt saken ju snabbare kommer det att bli bättre för dig. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Cazzos
0

Jag vet inte hur du får tag på socialtjänsten men det finns säkert nummer på nätet, om du inte redan kollat upp det 😛

[Zlarviig]
19

Förlåt att jag inte svarat, har varit hos min kompis och hon har ingen internet. Det gick bra, vi gick upp tidigt, städade, tog mina saker och stack innan han kom hem och sen sov jag som sagt hos min kompis och kom hem idag. Min familj är fortfarande borta, dem kommer hem idag. Så nu är jag ensam hemma med brorsan och jag fick precis skäll för att jag hade druckit mjölk och för att katten hade bajsat på golvet "bara för att jag duscha och han inte kunde komma in på toa", fast det i själva verket var för att han inte hade skött kattlådan som han skulle, och då tror han ändå att ingen har tömt den sen i torsdags (jag tömde när jag var hemma) och ändå har han mage att skylla på mig!? Jag torkade hur som helst upp det utan protest och ska köpa en hel mjölk åt honom fast jag bara tog ett glas.. När mamma kommer hem tänker jag iallafall säga att jag ringer soc och beställer tid.

Persifone
9

Jag blir väldigt glad över att läsa om din beslutsamhet att ta dig ur den här situationen.

INGEN ska behöva leva så som du gör, med en rädsla att någon ska skada en.

Jag önskar dig all lycka till!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Cazzos
0

Skönt att höra att han lugnat ner sig! Lycka till, uppdatera oss om något händer!

Stephanie
2

Men hjälp vilken brorsa! Det där måste du göra något åt, ingen ska behöva stå ut med det du får göra! Om du känner att du själv har svårt att prata med soc så är mitt förslag att vända dig till en vuxen i din närhet som du litar på, som kan vara ditt stöd och hjälpa dig.

Uppdatera gärna lite vad som händer, om det går åt rätt håll och så.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[ErikP]1
8

Hur går det? Ifall du inte vågar prata med soc så skulle jag rekommendera att du pratar med din lärare/rektor/skolsköterska för att dom är tvugna att anmäla detta om dom märker att något barn inte mår bra eller blir slagen hemma.

fsigge
0

#36 det är väl sommarlov nu?

Frida

[ErikP]1
1

#36 vet inte. I inlägg #26 stor det att "det är för långt från skolan" och då trodde jag att hon gick i skolan fortfarande :)

[Zlarviig]
3

Jag har sommarlov nu :) Jag har inte pratat med soc än, mamma vill inte att jag ska göra det för hon tror att dem kommer tycka att det är hennes fel.. Men jag tänker prata med dem iallafall. Än så länge har allt varit bra. Vi var hos min faster från tisdag till onsdag och då var inte brorsan med. Och nu har han börjat jobba så han är borta hela dagarna och sover tidigt på kvällarna, så det är skönt. :)

[ErikP]1
13

När det blir så som det var förut igen så kontakta polisen. När din mamma säger att det inte är hennes fel, Så undrar jag vad hon tänker på! Det är både din brors och din mammas fel. Din mamma vågar inte gå emot sitt barn och låter sitt barn slå sitt andra barn, Det är oacceptabelt! Det är bra att du kontaktar soc! Kontakta Bris också så kan dom hjälpa dig. Har du berättad detta för din pappa? Så han kan skälla ut din bror för allt det hemska han har gjort mot dig!

[Zlarviig]
0

Ja det är ju mammas fel egentligen. Det har jag sagt till henne. Det är hennes son och det är hon som har uppfostrat (eller inte uppfostrat) honom. Och hon utnyttjar att jag är rädd för honom och säger åt honom när jag inte lyssnar på henne.. Pappa vet ju att han är som han är men jag tror inte att han vet att han hotar mig och så. Mamma brukar prata med pappa om sånt men jag är inte säker på att hon berättar såna saker för hon tycker nog inte att det är viktigt.

[ErikP]1
2

Det är bra att din pappa vet!! När du träffar honom så ska du berätta allt så han vet sanningen. Hoppas att han kan hjälpa dig!

Stephanie
5

Du borde absolut prata med soc i alla fall, oavsett vad din mamma säger! Du ska verkligen inte behöva stå ut med hur din bror behandlar dig.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

farido13
3

alltså jag kan verkligen inte fatta att din bror gör så mot dig.

[ErikP]1
2

Såg att du har en lilla syster. Bor hon med din pappa?

farido13
0

nej, mina föräldrar är ej skilda

Juliaskaniner
2

Farido jag tror inte #45 pratade till dig.. ;)

Juliaskaniner
0

Juliaskaniner
0

mejamylove
0

#46 jag tror att #45 menar ts :P

[ErikP]1
0

Pratar med ts :)

farido13
0

vad betyder ts

[MinIda]
0

#52 TrådSkapare

farido13
0

jaha ok

Fridaaaa
1

#54 Det är därför man skriver vem man talar till, för skrivs det ingen siffra eller vem man talar till, betyder det att man talar till TS 🙂

[ErikP]1
2

Hur har det gått?

niklassandgren
0

hur har det gått? Nyfiken* orolig om det hänt något illa*

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)