Hur man diskuterar på TiF
Tänker bara påpeka att det finns många här inne som diskuterar med en väldigt negativ attityd, vilket skapar irritation och bråk. Ska man diskutera kan man göra det på ett trevligt sätt - smilisar är aldrig fel! Och istället för att skriva "DU HAR FEL", kan man säga att man inte håller med. För bara för man tycker olika betyder det ju inte alltid att en har rätt och en har fel.
Att läsa en simpel text om hur fel man har enligt en annan person är aldrig trevligt, speciellt när man inte kan veta hur personen menar detta. Att därför slänga in en glad gubbe ibland kan ändra texten väldigt mycket så man vet att personen inte tar allt på dödligt allvar och är arg. Även om texten är densamma blir det inte negativ stämning när man vet att personen inte är på dåligt humör. :) Jag vill självklart inte tvinga någon att använda smilisar, men då är det extra viktigt att tänka på hur man formulerar sig.
Visst kan jag göra fel ibland också, men jag börjar i alla fall varje diskussion på ett trevligt och positivt sätt, då jag inte vill börja något bråk. 👍 Sen kan det ju eskalera, men jag försöker att sluta innan det går så långt. Detta är också viktigt att acceptera - vill en person inte diskutera mer så sluta!
Detta vill jag ha sagt då det har blivit bråk i flera trådar på sistone. Så tänk på hur ni formulerar er och tänk framförallt på stämningen. TiF ska vara en positiv sajt! 🙂
Sen vill jag påminna om att om man som vuxen inte kan bidra med en god stämning och goda råd på sajten, så är man inte välkommen, utan kan hålla till på andra sajter.
Håller med till 100% bra skrivet 👍
Fast varför ska den ena parten få säga "Punkt! Slutdiskuterat" och så "får" man inte försvara sig eller förklara sig?😮
#2 PUNKT! Slutdiskuterat.
- Emil
#2 Vill man fortsätta försvara eller förklara sig så kan man göra det via PM tycker jag, om diskussionen skapar en dålig stämning i tråden så att säga 🙂
#4 Okej. Skulle bli rätt irriterad om jag inte fick förklara mig in public eller vad man ska säga, alltså framför alla andra som följt tråden. De kanske har tolkat saken precis likadant som den jag för diskussion med?
Sen förstår jag så klart att man inte vill ha kvar personpåhopp, kränkningar eller svordomar i en tråd. Men ofta låter det som att "dålig stämning" snarare handlar om att man inte håller med.
#4 Jag säger som Caroline! Skicka i så fall PM och diskutera vidare :) Men i diskussioner som inte leder någon vart får man ju inse när det blir dags att sluta, mer så jag tänkte. 😉
#6 Ja, leder det ingen vart och man bara upprepar sin åsikt likadant hela tiden är det ju onödigt :)
Men jag menade att det är rätt fegt att bara dra sig ut och påstå att det är slutdiskuterat, när den andre inte är klar :P Men, men, alla tycker olika.
#7 Jo men det är sant, om man vill sluta diskutera bara för någon inte håller med. Då kan man ju förklara sin grej, lyssna på den andra och försöka dra en slutsats. Men upprepas saker hela tiden så är det ganska meningslöst och inte heller intressant för andra att läsa. 😛
Jovisst, men då skall parten som förbjuder fortsatt diskussion i publikt rum inte avsluta med att uttrycka sin subjektiva syn på saken samtidigt som denne hävdar sin syn som den korrekta i diskussionen.
Och vem är det som bestämmer när dålig stämning råder?
😂
#9 Dålig stämning är inget som bestäms, det är något som uppfattas. ;)
#5 Är det någon som svarat på det du skrivit i samma stil som den du argumenterar/diskuterar med så kan du ju skicka PM till den också.
Men jag skulle säga att om det är fler än 4 personer som missuppfattat det du skrivit så är det väl ok att besvara missuppfattningarna direkt i tråden, men om man försvarar sig så fortsätter ju diskussionen ändå.
Kort sagt, om man vill försvara sig så kan man fortsätta via PM, men om man vill förklara sig så kan man göra det direkt i tråden. 😃
#12 Nu börjar du igen..
Don't just sit there and hope to become something, fight for it.
Du är smart nog till att förstå när det råder dålig stämning, tex du höjer den inte genom att börja en diskusion enbart för att diskutera något i det här inlägget..Varför hitta ett fel där det inte finns något?
#15 Precis!
Don't just sit there and hope to become something, fight for it.